TangBand W3-1285 klankmatig vergelijkbaar met W4-1337?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Candisa

TangBand W3-1285 klankmatig vergelijkbaar met W4-1337?

Bericht door Candisa »

Hoi,

Xenia heeft sinds kort weer een Saab, dus hebben we beslist om toch maar weer 2 installs te gaan bouwen.
Het sublaag zal verzorgd worden door een Dayton IB-385, het slaglaag (en laag mid) door HiVi M8a's en voor het tophoog komt er ook nog een nog nader te bepalen tweetertje (de Dayton ND20FB is een kansmaker).

Het probleem zit hem in het mid. Wij hebben hier 5 stuks TangBand W4-1337 liggen, waarvan er 3 in mijn Volvo komen (frontset + center) en de andere 2 oorspronkelijk ook bedoeld waren voor in een caraudio project, maar een beetje te lomp zijn voor de Saab en dus geschikter zijn om in huis iets voor te maken (zie ook het topic ivm 4-weg met Peerless, HiVi, TangBand en Dayton).

Nu bevalt de klank van deze W4-1337's ons uitermate goed en zoeken we dus een makkelijker in te bouwen 3" alternatief die klankmatig quasi spot-on zit tegenover de W4-1337's.

Belastbaarheid maakt weinig uit daar deze wagen van een relatief weinig audio-vermogen wordt voorzien en gezien de HiVi woofers vrij hoog inzetbaar zijn hoeven de breedbanders/mids ook niet per sé laag gecrosst te worden.
De klank moet echter zo goed mogelijk zijn en qua karakter dus vergelijkbaar met de W4-1337: supergedetailleerd en helder zonder schreeuwerig dreigen te worden.

Is de W3-1285 een volwaardig alternatief vanaf pakweg 350 à 400Hz tot een 6,5 à 8kHz qua klank?
Op het internet valt bitter weinig, om niet te zeggen niets te vinden over deze driver, terwijl de specsheet er toch wel veelbelovend uitziet met een curve en opbouw (structuur en materialen) die enorm op deze van de W4-1337 lijkt...
Heeft deze driver trouwens ook een echte (stilstaande) fasekegel zoals de W4 (het lijkt zo op de foto, maar dat is niet echt duidelijk), of gaat het hier om een kegelvormige dustcap?

Isabelle
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: TangBand W3-1285 klankmatig vergelijkbaar met W4-1337?

Bericht door Henkjan »

waarom en tweeter? ik heb deze in een Needle getest, heerlijke driver (alleen geen bas) oplopend hoog, maar onder een kleine hoek meet die al mooi vlak.

die kegel is idd een fase-plug, geen stofkap
Candisa

Bericht door Candisa »

Tweeter om de bundeling weg te werken en dus een uniforme klank op beide voorstoelen te bekomen :)

Hoe klinkt deze W3-1285 tegenover een W4-1337 qua karakter? De W4-1337 klinkt namelijk perfect voor ons, maar is dus te groot...

Isabelle
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Ik dacht dat het een stofkap was, net als bij de Markaudio. Op de foto is totaal geen kleurverschil te zien met de conus.

Je zou evt ook de W3-1335 kunnen proberen. Die heeft wat beter gedempte resonanties (door dat zwarte folie in het midden). Kijk hier voor inbouw in de auto: klik
Candisa

Bericht door Candisa »

]eep schreef:
Die heeft wat beter gedempte resonanties (door dat zwarte folie in het midden).
Deze driver hebben we ook gezien, en qua parameters lijkt deze erg dicht te zitten bij de 1285, maar we vrezen juist dat de zin die ik gequote heb wel eens negatief zou kunnen uitdraaien...

We hebben bijvoorbeeld ook de W4-1320 naast de W4-1337 getest, oorspronkelijk besteld om in het ene caraudio project vergelijkbare, maar toch andere mids te hebben als in het andere project waarvoor we reeds de W4-1337's hadden liggen.
Ondanks de erg dicht bij elkaar liggende parameters, viel de 1320 ons toch erg tegen tegenover de 1337... De klank was gewoon té laid-back voor ons, vermoedelijk juist door die meer gedempte conus (door het gebruik van dempend bamboe ipv hard titanium).

Klank is uiteraard iets erg persoonlijks, daarom zal je mij ook niet horen zeggen dat de W4-1320 een slechte driver is, sterker nog, het lijkt me voor ónze smaak een uitstekende driver om als fill-driver (zowel ambient rear-fill als in een MTM(W) of TMM(W)) te gebruiken in combinatie met W4-1337's, maar zoals in de openingspost vermeld zoeken we dus de "te heet gewassen" versie van de W4-1337 en zéker niet iets dat eerder de 1320 benaderd of toch in die richting gaat.

Als ik naar de curves kijk heb ik dan ook de indruk dat de W3-1285 meer de richting van de W4-1337 uit gaat dan dat de W3-1335 (ondanks het gelijkaardige typenummer) dat doet. Ook qua uiterlijk lijkt de 1285 er meer op, zéker mocht die faseplug ook een échte faseplug zijn zoals bij de W4.

Kan iemand (HenkJan, iemand anders die toevallig beiden al getest heeft...) me vertellen of mijn buikgevoel klopt dat de W3-1285 wel eens de beste benadering van een mini-W4-1337 zou kunnen zijn en of die faseplug ook echt een faseplug is?
Welke voor- en nadelen heeft een echte faseplug trouwens tegenover een faseplug-vormige stofkap?

Isabelle
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Candisa schreef:
Welke voor- en nadelen heeft een echte faseplug trouwens tegenover een faseplug-vormige stofkap?

Zelf vind ik een fase plug niet zuiver een voordeel. De driver is minder goed beschermt tegen vuil in de luchtspleet waardoor de driver zou kunnen gaan aanlopen. Bij belasting hoor je nog wel eens geflutter, maar bij een afgefilterde unit zal dit niet spelen. Het idee is ook een betere koeling en mooiere afstraling al heb ik nooit en meting gezien met en zonder fasekegel. Behalve met die deurknop units, das natuurlijk geen porem :wink:

Verder is de Mms lager, het gewicht van het bewegend geheel met alle voordelen vandien. Ook zal er geen verbinding zijn tussen stofkap en conus die ergens gaat lopen resoneren... zo maar wat ideeen die me te binnen schieten, maar ben er niet helemaal in thuis
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Ik had jullie verhaal over de 1337 heel goed gelezen hoor, ik heb zelf ook een paar 1337's.

Een titaniumconus blijft even snel en strak ook al demp je de hoge resonanties wat aan de buitenkant. Dat is toch heel anders dan een slappere bamboepapier conus. De 1285 loopt boven de 10k flink op, de 1335 niet. Bovendien liggen de resonanties bij een 3" toch weer hoger dan bij een 4".
XC-C30

Bericht door XC-C30 »

Als morgen de wagen er is ga ik eens kijken of de 4" echt niet passend te krijgen is.

@jeep: voor die resonanties vrees ik zelf ook wel een beetje, daarintegen voor het oplopend gedrag niet aangezien de tweeter rond 6K zal overnemen en dan is het een kwestie van de mid bovenaan stijl af te kappen en de tweeter een iets shallow highpass te geven.
Candisa

Bericht door Candisa »

Resonanties bovenin zijn niet echt een probleem, want zoals Xenia reeds zei komt er toch nog een tweeter bij die het tophoog overneemt.

Verder stel ik me een beetje vragen bij de theorie rond die mega-stofkap van de 1335 en de praktijk, aangezien de 1285 die deze stofkap niet heeft weliswaar oploopt, maar zich wel netjes blijft gedragen, zoals de W4-1337 (op papier ziet het er zelfs nog netter uit dan de 1337), terwijl de W3-1335 juist wel grilligheid in het tophoog vertoont...

Isabelle
arjank

Bericht door arjank »

Ook zal er geen verbinding zijn tussen stofkap en conus die ergens gaat lopen resoneren... zo maar wat ideeen die me te binnen schieten, maar ben er niet helemaal in thuis
Het belangrijkste is denk ik dat er überhaupt geen stofkap is die geluid afstraalt. Je hebt dus één membraan dat al het geluid afstraalt. Zo heb ik bij een eminence alpha 8 ook eens de stofkap verwijderd en een faseplug geïnstalleerd. Het verschil met en zonder faseplug was in de frequentiekarakteristiek niet of nauwelijks terug te zien, met of zonder stofkap maakte dat bij die unit wel erg veel verschil. Zonder stofkap loopt de eminence alpha 8 bij 4khz mooi af zonder nare resonanties.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

In mijn beleving is de unit dan lek, en bij grotere uitslagen gaat een deel van de gecomprimeerde lucht een uitweg vinden via die luchtspleet. Ik heb dit bij 3" en 4" units als probleem ervaren, de bas van een 6,5" seasL18 is luidgenoeg om dit te overstemmen maar echt handig werkt het niet. Ik zou daarom liever geen subwoofer met faseplug nemen...
Candisa

Bericht door Candisa »

Voor alle duidelijkheid, het gaat hier over een breedbander die pas vanaf een 300-tal Hz zal ingezet worden...
Plaats reactie