Pagina 1 van 3
Linfof behuizing met Alpair 6 (afgewerkt en bijna klaar)
Geplaatst: za 20 nov 2010, 12:29
door Dracoplasm
Goedemiddag,
Ik ben vrij nieuw op het forum. Ik ben al jaren actief bezig met mijn geluidsinstallatie wat zich uitte in een lange reeks versterkers, cd-spelers en luidsprekers.
De laatste paar modellen waren een Monitor Audio GS10, Sonus Faber Minuetto en Concerto.
Al langere tijd zou wil zelf eens wat willen maken. In eerste instantie was/ben ik verliefd op de Nescio's maar voor ik aan zoiets kan/wil beginnen wil ik eerst eens wat voordeligers en simpelers bouwen.
Nou ben ik wel gecharmeerd van de Mark Audio Alpair full range luidsprekers. Na veel lezen op verschillende fora ben ik uitgekomen op model 6.
Na wat zoekwerk heb ik ook een behuizing gevonden die mij zeer aanspreekt. Namelijk het ontwerp van Linfof (Japans)
http://linfof.cart.fc2.com
Ik heb de beste man gemaild en kreeg 10min. later al een bouw tekening van hem. Echter is zijn Engels (en de Japanse vertaling) zo slecht dat we niet uitgebreid op zijn ontwerp in kunnen gaan, of eigenschappen kunnen bespreken. Ik vindt het een fraaie constructie en wil gaan proberen deze te bouwen.
Ik loop alleen tegen de materiaal keuze aan. Zijn massieve houten delen verstandig, of kan ik beter voor multiplex (berken) gaan? Ook zit ik met de vraag of ik de kasten van binnen nog moet dempen (wol / vilt), of verzwaren (bitumen)?
De tekeningen zijn als pdf opgestuurd, ik weet niet hoe ik deze hier kan laten zien (suggesties zijn welkom).
Ik heb wel een voorbeeld van de losse houten delen:

Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: za 20 nov 2010, 14:27
door bas focal m180
PDF op forum doe als volgt , erg simpel.
Je drukt op ''bladeren'' , je kiest je bestandt , dat kan zowel een foto als pdf zijn.
Daaronder staat "voeg bestand toe''
En klaar , je hebt al een foto erop gekregen , dus dit gaat je lukken.
Op je anderen vragen blijf ik je voorlopig aantwoord verschuldigt.
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: za 20 nov 2010, 14:41
door MichaelB
Hoi Dracoplasm!
Luidsprekers maken van massief hout zou ik voorzichtig mee zijn i.v.m. het werken van de delen. Je kan dan beter gaan voor multiplex of verlijmde massief houten delen.
Demping in de speakers zal een must zijn. Bitumen aan de wanden zou ik zeker doen, dat maakt ze doder voor bepaalde frequenties. Daar overheen een laagje vilt en of je daarna nog meer losse demping (wol/baf) nodig hebt, dat zul je moeten beluisteren (en als je kan: meten).
Zit er ook een filter bij de beschrijving?
Groet,
Michael
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: za 20 nov 2010, 15:39
door Dracoplasm
Bedankt voor de antwoorden.
Bestand toevoegen was dus heel simpel (foto had ik elders ge-upload).
Dus bij deze de pdf.
Volgens mij is dit ontwerp van massief hout. Wat bedoel je met verlijmd massief hout, allemaal latjes tegen elkaar zoals te koop is bij de bouw markt?
Evt. zou berken multiplex ook wel een optie zijn, ik moet alleen even kijken hoe dik het hout moet zijn, lijkt behoorlijk dik namelijk. Ook moet ik de kast misschien iets groter maken wanneer ik de wanden (allen) met bitumen EN vilt beplak.
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: za 20 nov 2010, 15:48
door MichaelB
Dracoplasm schreef:Wat bedoel je met verlijmd massief hout, allemaal latjes tegen elkaar zoals te koop is bij de bouw markt?
Evt. zou berken multiplex ook wel een optie zijn, ik moet alleen even kijken hoe dik het hout moet zijn, lijkt behoorlijk dik namelijk. Ook moet ik de kast misschien iets groter maken wanneer ik de wanden (allen) met bitumen EN vilt beplak.
Jups, ik bedoel van dat latjes hout. Dat werkt een stuk minder (als het überhaupt al werkt).
Is er in het originele ontwerp van die man rekening gehouden met demping? Als dat niet zo is, dan kan je bij het interne volume maximaal 10% optellen (even uit het hoofd). Dat doet het verminderen van het volume door het aanbrengen van de bitumen ruimschoots te niet.
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: za 20 nov 2010, 15:55
door Dracoplasm
De beste man spreekt geen Engels en googletranslate maakt van het Engels naar Japans vreemde woordkeuzes (daardoor onbegrijpelijk).
Daardoor weet ik niks van de demping. Het is sowieso al een erg klein kastje, dus 10% extra zou geen probleem zijn.
Kleine edit. als ik naar de tekeningen kijk lijkt het alsof er dempingsmateriaal is gebruikt, de dikke grijze lijnen. Behalve dus op het frontpaneel.
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: za 20 nov 2010, 16:54
door bas focal m180
Dracoplasm schreef:
Kleine edit. als ik naar de tekeningen kijk lijkt het alsof er dempingsmateriaal is gebruikt, de dikke grijze lijnen. Behalve dus op het frontpaneel.
Je mag ervan uitgaan dat het op de tekening dempings materiaal is.(vilt ofzo)
Dat is om het midden en wat hogeren frequeties te dempen.
Daarmee kan je gehoormatig mee spelen , door iets meer of iets minder erin te stoppen.
Niet altijd wordt dat op de voorkant geplaatst, bij een klein kastje niet echt noodzakelijk.
De bitumen is om kast resonanties te dempen.
Reken even uit hoeveel cm3 je van bitumen gebruikt , en maak je kast ook zo veel cm3 groter.
De kast dikte staat vrij , als de neto inhoud van je kastje maar het zelfde blijfd.
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: za 20 nov 2010, 17:40
door MichaelB
Datgene wat je op de voorkant ziet (in de tekening), dat lijkt me het deel waar de speaker op bevestigt is (het deel met de slagmoeren).
Met de losse demping kan je inderdaad spelen.
Zet ze eerst in elkaar. Mocht blijken dat je je toch stoort aan bijv. het hoog, dan heeft Henkjan (ook van het forum) daar vast wel een filter voor. Hij heeft al meerdere speakers met deze unit gebouwd.
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: za 20 nov 2010, 17:45
door Dracoplasm
bas focal m180 schreef:Dracoplasm schreef:
Kleine edit. als ik naar de tekeningen kijk lijkt het alsof er dempingsmateriaal is gebruikt, de dikke grijze lijnen. Behalve dus op het frontpaneel.
Je mag ervan uitgaan dat het op de tekening dempings materiaal is.(vilt ofzo)
Dat is om het midden en wat hogeren frequeties te dempen.
Daarmee kan je gehoormatig mee spelen , door iets meer of iets minder erin te stoppen.
Niet altijd wordt dat op de voorkant geplaatst, bij een klein kastje niet echt noodzakelijk.
De bitumen is om kast resonanties te dempen.
Reken even uit hoeveel cm3 je van bitumen gebruikt , en maak je kast ook zo veel cm3 groter.
De kast dikte staat vrij , als de neto inhoud van je kastje maar het zelfde blijfd.
Je bedoelt daarmee dus de kast met bitumen en vilt beplakken, behalve op het front? En mocht dat niet voldoende zijn, evt. een filter erin leggen?
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: za 20 nov 2010, 18:10
door bas focal m180
Dracoplasm schreef:
Je bedoelt daarmee dus de kast met bitumen en vilt beplakken, behalve op het front? En mocht dat niet voldoende zijn, evt. een filter erin leggen?
Als je hout neemt van 10mm of 12mm kan bitumen , neem je het dikker 18mm dan kan of mag je de bitumen wel achterwegen laten.
Vilt wel gebruiken , of gelijksoortig matriaal.
Hoe of waarmee je ook je kast dempt dat zal geen invloed hebben of je wel of geen filter moet gebruiken.
Met dempen van kast met dempings matriaalen zorg je ervoor dat het geluid wat uit je speakertje komt het geluid is van je speakertje.
En geen reflecties die in de kast ontstaan terug kaatsen tegen je speakertje, of het mee resoneren van de kast zelf.
Het ontwerpen van een filter (correctie netwerk) wordt al wat moeilijker.
Bij je gekozen ontwerp van die japanse meneer zijn geen gegevens van een correctie netwerk?
Die japaners doen vaak het liefst zonder.
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: za 20 nov 2010, 18:23
door Dracoplasm
Volgens mij is het ontwerp zo kaal mogelijk. Ik ga sowieso 18 mm gebruiken, dus vilt zal in dat geval voldoende zijn.
Misschien een goede suggestie, of maakt het weinig uit wat voor vilt.
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: za 20 nov 2010, 23:08
door farmall
Als ik zo de verschillende topic's lees over de Alpair 6 krijg ik de indruk dat je hier inderdaad geen filter voor nodig hebt.
Hou ons op de hoogte over de bouw van je speakers en de uiteindelijke bevindingen qua geluid, ik ben zelf ook erg geïnteresseerd in de Alpairs.
Veel succes.
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: za 20 nov 2010, 23:46
door Henkjan
voor t hoog zal je voor de Alpair6 geen filter nodig hebben, die is neutraal zat. wel zou je mss een baffle step correctie willen gebruiken
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: zo 21 nov 2010, 19:49
door TubeHead
farmall schreef:
Hou ons op de hoogte over de bouw van je speakers en de uiteindelijke bevindingen qua geluid, ik ben zelf ook erg geïnteresseerd in de Alpairs.
Veel succes.
Inderdaad. Zoek nog voor op het bureau leuke speakertjes en deze zien er lekker compact uit.
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: ma 22 nov 2010, 11:52
door Dracoplasm
De Alpair 6 zijn gekocht. Nu de tekening iets aanpassen. Wil een iets grotere kast bouwen. Ik neem aan dat dat gewoon kan?
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: ma 22 nov 2010, 13:51
door Dracoplasm
Ik heb nog een eiken plaat die na schaven +/- 3cm zal zijn. Die wil ik voor de voor en achter kant gebruiken.
Ik dacht de tekening zo aan te passen dat hij ipv 16(b)x18(d)x25(H) 20x24x30? Ik wil dan 1,5cm rand weghalen zoals ook te zien is op de afbeelding, en 0,3cm van de zij, boven en onderkant (18mm verlijmd hard hout) zodat al het hout van boven even dik lijkt. Dan alleen vilt gebruiken, misschien bitumen op de zij, boven en onderkant.
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: ma 22 nov 2010, 14:32
door bas focal m180
Dracoplasm schreef:Ik heb nog een eiken plaat die na schaven +/- 3cm zal zijn. Die wil ik voor de voor en achter kant gebruiken.
Ik dacht de tekening zo aan te passen dat hij ipv 16(b)x18(d)x25(H) 20x24x30? Ik wil dan 1,5cm rand weghalen zoals ook te zien is op de afbeelding, en 0,3cm van de zij, boven en onderkant (18mm verlijmd hard hout) zodat al het hout van boven even dik lijkt. Dan alleen vilt gebruiken, misschien bitumen op de zij, boven en onderkant.
Met de door jouw genoemde maten vergroot je de kast inhoud flink , zou ik niet doen.
Ik zou de binnen maten zo houden, reken uit binnen maten lxbxh = liter, je kunt dan je ontwerp aanpassen door breeder en hoger te gaan maar dan moet je de diepte minder maken , als de kast inhoud nagenoeg maar het zelfde blijfd.
Even zelf doen , lukt dat niet dan meldt je je gewoon weer

Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: ma 22 nov 2010, 15:12
door Dracoplasm
Oke, dank je wel. Ik zal eens kijken. Ik ga ervan uit dat het hout 18mm is op de tekeningen aangezien de verhoudingen wbt maten niet helemaal kloppen. Ik had het dus iets groter gemaakt vanwege het eiken. Dat nu nog 4cm is en na het schaven +/-3. Daarom had ik overal een beetje bij gedaan. Misschien dat 18(b)x20(d)x28(h) beter is ipc 16x18x25
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: ma 22 nov 2010, 15:33
door gniaw
Dracoplasm schreef:Oke, dank je wel. Ik zal eens kijken. Ik ga ervan uit dat het hout 18mm is op de tekeningen aangezien de verhoudingen wbt maten niet helemaal kloppen. Ik had het dus iets groter gemaakt vanwege het eiken. Dat nu nog 4cm is en na het schaven +/-3. Daarom had ik overal een beetje bij gedaan. Misschien dat 18(b)x20(d)x28(h) beter is ipc 16x18x25
Wat bas focal m180 heeft aangegeven is, dat je naar de binnenmaten moet kijken. De horizontale doorsnede uit je tekening is niet op schaal getekend, daarom moet je naar verschillende maten kijken. Je mag niet er vanuit gaan dat het hout 18mm dik is.
Volgens mij zijn de binnenmaten: 140x157x230mm (BxDxH).
Groetjes, Wai
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: ma 22 nov 2010, 21:34
door Dracoplasm
Dank je wel. Heb net de tekeningen gemaakt icm de eiken plaat. Die gebruik ik voor de voor en achterkant (3,5cm) en voor de bovenkant.
Voor de zij en onderkant gebruik ik massief gelijmd hout van 1,8cm. Misschien dat ik dan nog bitumen moet gebruiken, dan moet ik daar nog rekening mee houden ivm dikte? Kastje is al vrij zwaar vanwege het eiken. Verder gebruik ik dan de eerder aangegeven binnenmaten, en plak dan nog vilt rondom, boven en onder.
Nog een vraag aan Henkjan: wat voor luidspreker kabel raad je aan voor de binnenkant? Heb nog wat koper liggen maar ook wat vande Hull (snowline en clearwater).
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: ma 22 nov 2010, 22:19
door Henkjan
Dracoplasm schreef:Nog een vraag aan Henkjan: wat voor luidspreker kabel raad je aan voor de binnenkant? Heb nog wat koper liggen maar ook wat vande Hull (snowline en clearwater).
nou, ik & kabels

ik pak altijd wat t makkelijkste is, dus in 90% is dat gewoon fatsoenlijk OFC koper van 1½mm²

maar als je wat verschillende hebt liggen, dan kan je ze toch gewoon testen?
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: ma 22 nov 2010, 23:53
door Dracoplasm
Dat is sowieso een optie.
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: do 25 nov 2010, 12:52
door Dracoplasm
Vandaag maar eens gaan zagen.
Twijfel alleen nog steeds of ik de binnenmaten moet vergroten om evt. gebruik te maken van vilt. Ik weet het echt niet. Weet niet of dat in het ontwerp is mee gerekend. Bitumen lijken me overbodig met 2cm min. hout.
Kan er weinig aan veranderen als hij klaar is, uiteraard wel vilt ed toevoegen, maar de kast kan niet meer groter...
Zou het goed zijn de inhoud van de 5,05 liter zoals deze getekend is te vergroten naar 5,48? Of gewoon tekening volgen en mits nodig her en der vilt toevoegen...
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: do 25 nov 2010, 15:36
door bas focal m180
Vilt kan je toepassen zonder de kast te vergroten , bij bitummen moet je de kast wel vergroten.
Een 5% tolerantie van kast inhoud is bij een bassreflex acceptabel.
Het is maar een klein speakertje , en met 18mm hout zijn de kast resonanties bijna verwaarloosbaar.
Maar als je die bitumen hebt liggen kan het geen kwaad om het te gebruiken .
Is beetje zonde als de kastbouw met alle toebehoren stuk duurder is dan het speakertje.
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Geplaatst: vr 26 nov 2010, 21:00
door Dracoplasm
Heb de plank geschaaft, hout gezaagd randen er ingemaakt. Nu nog baspoort, luidsprekergat infrezen, terminals aansluiten en de boel in elkaar lijmen.