Afstraalgedrag breedbanders

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MarcZERO

Afstraalgedrag breedbanders

Bericht door MarcZERO »

Hoi,

Ik ben nieuw hier maar na een tijdje neuzen, zoeken en het verwonderd kijken van de vele fraaie speaker die hier voorbij gekomen, toch maar een eerste bericht met een vraag.
In mijn TV kamer met een 40" bravia scherm en een Denon AVR-2309 wil ik graag als aanvulling op mijn front speakers (Indianaline Tesi504) een paar surround speakers bouwen.

De TV kamer is 3x3 meter met het LCD scherm vlak op de wand en een grote bank op de wand daar tegenover. Boven de bank wil ik een plank maken over de volle breedte welke tussen de buitenwand en koof met standleidingen zwevend komt te hangen. Op deze plank moet de reciever en overige zooi komen te staan, maar in de plank wil ik graag de surround speakers integreren. De plank zal gemaakt worden van 2x18MM MDF op elkaar gelijmd en geverfd worden door mijn ega. Als ze dan toch bezig is kan ze net zo goede de klankkasten van de surround speakers ook meenemen ;)

Voor de surround speakers heb ik het idee om te werken met breedbanders als dan niet aangevuld met een tweeter. Er zijn voldoende ontwerpen (cheaptrick?) met een BR of transmissielijn poort aan de voorzijde. In mijn geval zal dat dan de onderkant zijn. De plank komt op circa 1.80 meter hoogte hangen waarbij de sweetspot, midden onder de plank een oor-speaker afstand zal opleveren van ca 1,5 meter waarbij de drivers dicht tegen de wand aan komen.

Ik weet dat het niet ideaal is, maar kan dit klanktechnisch als acceptabel ervaren worden en is het afstraalgedrag van een breedbander geschikt voor? En is het raadzaam om een tweeter toe te voegen voor de ruimtelijkheid?

Surround is voor mij niet van dusdanig belang dat ik alles met dezelfde range speakers wil of hoef uit te voeren. Het lijkt mij wel leuk om later de gebruikte breedbanders in te zetten voor een zelf te bouwen center speaker.
bas focal m180
Contacteer:

Re: Afstraalgedrag breedbanders

Bericht door bas focal m180 »

Wil je de speakers dan naar voren of omlaag richten ??
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”