Deze vraag moet al eens eerder gesteld zijn hier op het forum maar kan zo snel niet iets terugvinden via de zoekfunctie.
De vraag is dus waar op het net je goede en goedgeprijsde (af)rondfrezen kan kopen?
Zelf heb ik bv deze shop gevonden http://www.mzsgereedschap.nl/frezen/fre ... ondfrezen/
- frezen van het merk ENT en JHV
En (als deze al te vinden zijn op het net) gaan hss frezen veel langer mee dan hw frezen?
afrondfrezen- goed en goedkoop
Moderator: Beheerdersteam
Re: afrondfrezen- goed en goedkoop
Ecotools heeft echt belachelijk goedkope freesjes, maar of het wat is... Ik heb ze nooit uitgeprobeerd. Het probleem met die goedkope freesjes zit hem vaak in het lagertje. Als het lager sneuvelt tijdens het frezen, schiet de frees te ver in het materiaal. Ik heb dit wel eens meegemaakt en aangezien houtbewerking mijn vak is, kan ik me dat soort missers niet permitteren.
Hss freesjes blijven niet langer scherp dan hardmetalen freesjes. Integendeel.
Hss freesjes blijven niet langer scherp dan hardmetalen freesjes. Integendeel.
Re: afrondfrezen- goed en goedkoop
Ik heb ooit zo'n houten kistje met tien profielfreesjes gekocht en kan me er prima mee redden. Daarnaast heb ik wat "kwaliteitsspul" waarvan één freesje meer kost dan het hele kistje, maar ik heb niet het idee dat ze zoveel beter zijn of langer meegaan.
Re: afrondfrezen- goed en goedkoop
Ik heb de laatste tijd verschillende freesjes besteld bij Ecotools. Mijn ervaring is dat het prima freesjes zijn voor hobby-gebruik. Ik kan me voorstellen dat je deze freesjes niet professioneel gebruikt, dan is een flinke fresenset een van de kleinere bedrijfsinvesteringen.Arno schreef:Ecotools heeft echt belachelijk goedkope freesjes, maar of het wat is... Ik heb ze nooit uitgeprobeerd.
Voor hobby-doeleinden voldoen de frezen van Ecotools voor mij echter prima. Ik denk dat de kwaliteit gelijk is aan de losse Gamma/Praxis/Karwei frezen, van een tientje per stuk. Misschien wel beter.
En misschien ook relevant om te weten: de mensen van Ecotools hebben tot nu toe snel en netjes mijn bestellingen afgehandeld. Ook als er een keer een verkeerd item is meegestuurd, is de herstelactie snel en adequaat.
Just my two cents!
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
Re: afrondfrezen- goed en goedkoop
Bean schreef:Ik heb de laatste tijd verschillende freesjes besteld bij Ecotools. Mijn ervaring is dat het prima freesjes zijn voor hobby-gebruik. Ik kan me voorstellen dat je deze freesjes niet professioneel gebruikt, dan is een flinke fresenset een van de kleinere bedrijfsinvesteringen.Arno schreef:Ecotools heeft echt belachelijk goedkope freesjes, maar of het wat is... Ik heb ze nooit uitgeprobeerd.
Voor hobby-doeleinden voldoen de frezen van Ecotools voor mij echter prima. Ik denk dat de kwaliteit gelijk is aan de losse Gamma/Praxis/Karwei frezen, van een tientje per stuk. Misschien wel beter.
En misschien ook relevant om te weten: de mensen van Ecotools hebben tot nu toe snel en netjes mijn bestellingen afgehandeld. Ook als er een keer een verkeerd item is meegestuurd, is de herstelactie snel en adequaat.
Just my two cents!
Ik heb exact dezelfde ervaringen. Ter lering ende vermaeck: ik heb een goedkope afrondfrees met een flinke diameter al heel wat ge(mis)bruikt (met een te hoog toerental; freesmachine is niet regelbaar) op Amerikaans eiken en MDF. Ik schat dat ik ca. 30 meter heb weggefreesd. In professionele termen is dit uiteraard helemaal niets, maar voor hobby hebben de freesjeseen werkelijk uitstekende prijs-/ kwaliteitverhouding.
Marc
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: afrondfrezen- goed en goedkoop
Ik heb ooit eens een doosje frezen van nog geen 10 euro gekregen.. De freesjes daarin hebben hardmetalen plaatjes.. Niets mis met die freesjes: ik denk dat ik toch enige honderden meters gefreest heb met die dingen en ze gaan zeker nog enige honderden meters mee!
Waargebeurd verhaal: even tijdens het frezen snel naar het toilet.. net toen ik de trap op liep hoorde ik een enorm kabaal:.... Een V90 houtfrees van dat setje was zich door een los liggende RVS liniaal aan het werken (die was op het werkstuk gegleden vanaf een doosje..) Resultaat: een gat van 13mm rond in de lineaal en slechts een klein hapje uit een zijde van de houtfrees.. (ik kon 'm wel weggooien.. totale schade ongeveer 1 euro..)
Leermoment: ook al lijkt het een routineklusje.. attent en er bij blijven..
Kees
Waargebeurd verhaal: even tijdens het frezen snel naar het toilet.. net toen ik de trap op liep hoorde ik een enorm kabaal:.... Een V90 houtfrees van dat setje was zich door een los liggende RVS liniaal aan het werken (die was op het werkstuk gegleden vanaf een doosje..) Resultaat: een gat van 13mm rond in de lineaal en slechts een klein hapje uit een zijde van de houtfrees.. (ik kon 'm wel weggooien.. totale schade ongeveer 1 euro..)
Leermoment: ook al lijkt het een routineklusje.. attent en er bij blijven..
Kees
Re: afrondfrezen- goed en goedkoop
Bij mij bosch frees gebruik ik 2 soorten freesjes een originele bosch van 25 tot 40 euro en een setje naamloos merk doosje met stuk of 8 voor ook ongeveer 20 a 30 euro.
Deze merkloze freesjes doen hun werk goed, maar de bosch frees is een wereld van verschil. Veel scherper fijner mee te werken minder kleuring op mdf door het warm worden.
Ik zou zeggen koop een goede frees voor 80% van het werk, en wat simpele voor het afwijkende werk.
Deze merkloze freesjes doen hun werk goed, maar de bosch frees is een wereld van verschil. Veel scherper fijner mee te werken minder kleuring op mdf door het warm worden.
Ik zou zeggen koop een goede frees voor 80% van het werk, en wat simpele voor het afwijkende werk.
