[vraag]Versterking inputsignaal MP3 speler in voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
- MechanicalAnimal
[vraag]Versterking inputsignaal MP3 speler in voorversterker
heren,
kleine vraag.
Als ik mijn Creative Mozaic aansluit op mijn sony-versterker met een verloopkabeltje (3.5mm stereo-jack naar 2xRCA) dan moet ik mijn mp3-speler heel hard zetten en ook mijn sony moet, in verhouding tot het afspelen van een CD of de tuner, erg hard staan.
Nou zijn er bijv. phono-versterkers voor platenspelers maar kan zulks ook gebruikt worden voor mp3spelers? De TA2020 kent bijv een weerstandsmod voor het gebruik van mp3spelers.
Mijn vraag is of er een bestaand kitje is wat gebruikt kan worden zodat 1 van de ingangen van een voorversterker een dedicated MP3-ingang kan worden?
Ik zou graag een Nelson Pass B1 willen bouwen en mijn mp3 speler kunnen aansluiten. Ik zou graag willen weten of 1 van de ingangen aangepast kan worden en zo ja, hoe dit zou moeten.
Alvast bedankt voor de input!
kleine vraag.
Als ik mijn Creative Mozaic aansluit op mijn sony-versterker met een verloopkabeltje (3.5mm stereo-jack naar 2xRCA) dan moet ik mijn mp3-speler heel hard zetten en ook mijn sony moet, in verhouding tot het afspelen van een CD of de tuner, erg hard staan.
Nou zijn er bijv. phono-versterkers voor platenspelers maar kan zulks ook gebruikt worden voor mp3spelers? De TA2020 kent bijv een weerstandsmod voor het gebruik van mp3spelers.
Mijn vraag is of er een bestaand kitje is wat gebruikt kan worden zodat 1 van de ingangen van een voorversterker een dedicated MP3-ingang kan worden?
Ik zou graag een Nelson Pass B1 willen bouwen en mijn mp3 speler kunnen aansluiten. Ik zou graag willen weten of 1 van de ingangen aangepast kan worden en zo ja, hoe dit zou moeten.
Alvast bedankt voor de input!
Re: [vraag]Versterking inputsignaal MP3 speler in voorversterker
De output uit de meeste MP3 spelers ligt beduidend lager dan bv een cd speler die vaak wel meer dan 2Vrms kan uitsturen.
De weerstandsmod op die TA2024 verandert waarschijnlijk de ingangsgevoeligheid (minder verzwakken of meer versterken) zodat je signaal op éénzelfde niveau komt als van je andere audiocomponenten.
Kitjes zijn er niet echt, je kan makkelijk zelf een klein versterkertrapje bouwen rond een kwalitatief opampje (dewelke je bv kan samplen).
Meet eens welke uitgangsspanning er uit een CD-speler komt, en meet dat ook eens van je mp3 speler.
De verschilfactor is je versterkingsfactor die je nodig hebt voor het extra versterkertrapje
De weerstandsmod op die TA2024 verandert waarschijnlijk de ingangsgevoeligheid (minder verzwakken of meer versterken) zodat je signaal op éénzelfde niveau komt als van je andere audiocomponenten.
Kitjes zijn er niet echt, je kan makkelijk zelf een klein versterkertrapje bouwen rond een kwalitatief opampje (dewelke je bv kan samplen).
Meet eens welke uitgangsspanning er uit een CD-speler komt, en meet dat ook eens van je mp3 speler.
De verschilfactor is je versterkingsfactor die je nodig hebt voor het extra versterkertrapje
- MechanicalAnimal
Dank je wel Xbake, dat is een helder verhaal dat deze leek enigzins begrijpt.xbake schreef:De output uit de meeste MP3 spelers ligt beduidend lager dan bv een cd speler die vaak wel meer dan 2Vrms kan uitsturen.....
Het roept nog twee vragen op:
1. Zo'n versterkertrapje, waar plaats ik die?
Ik veronderstel dat ik die tussen mijn inputs van de MP3speler en de aansluiting op het PCB van de B1 voorversterker zet? Deze kan ik dus uiteindelijk huisvesten ín mijn voorversterker?
2. Hoe meet ik de uitgangsspanning van mijn CD-speler en MP3-speler?
Is dat zo simpel als ik denk? met mijn multimeter op de + en - van het linker of rechterkanaal (audio-uit)
- MechanicalAnimal
MechanicalAnimal schreef:2. Hoe meet ik de uitgangsspanning van mijn CD-speler en MP3-speler?
Is dat zo simpel als ik denk? met mijn multimeter op de + en - van het linker of rechterkanaal (audio-uit)
De CD-speler geeft tussen de .220v en de .650v, gemeten zoals bovenstaand omschreven.
MP3-speler komt van het weekend even want daar moet de hele stereo voor uit het dressoir.
Best meet je met een scoopje.MechanicalAnimal schreef:MechanicalAnimal schreef:2. Hoe meet ik de uitgangsspanning van mijn CD-speler en MP3-speler?
De CD-speler geeft tussen de .220v en de .650v, gemeten zoals bovenstaand omschreven.
MP3-speler komt van het weekend even want daar moet de hele stereo voor uit het dressoir.
Je multimeter (tenzij het een RMS multimeter is) meet signalen boven de 1kHz vaak niet correct.
Tenzij je een test-cd hebt die een sinussignaal bevat van max 1kHz, zal je niet met je multimeter kunnen meten.
Je kan ook altijd de datasheet van je cd-speler eens opzoeken.
De max uitgangsspanning staat er vaak in vermeld, al is dat geen 100% referentie hoor
Eventueel kan je dat versterkertrapje ook uitrusten met een trimmer/potmeter, zodat je de versterking kan wijzigen naar het juiste niveau on-the-fly
Als je dan de juiste versterking gevonden heb, kan je (moet niet) die potmeter vervangen door een vaste weerstand van overeenkomstige waarde.
Dat versterkertrapje plaats je inderdaad tussen mp3 speler en voorversterker.
Kan je perfect inbouwen in je voorversterker
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Even een vraag hoor. Waarom wil je dit?
Dit is toch helemaal niet nodig? Je kan de versterker toch gewoon wat verder open draaien en dan gewoon op normaal volume met al het beschikbare vermogen spelen? Of heeft jouw versterker een hele lage ingangsgevoeligheid, zodat je hem max open gedraaid nog amper hard hoort gaan?
Of is het meer 'het gevoel' dat je je versterker niet zover open zou mogen/moeten draaien?
Het is wel irritant dat verschillende bronnen verschillende spanningen uitgeven. Eigenlijk is het van oudsher de CD speler die gewoon een kneiterhard signaal geeft
. (Een versterker met een echte knop met begin en eind krijg je vaak niet echt ver over de helft, omdat de versterker dan al redelijk aan de max zit als de CD piekt)
Dit is toch helemaal niet nodig? Je kan de versterker toch gewoon wat verder open draaien en dan gewoon op normaal volume met al het beschikbare vermogen spelen? Of heeft jouw versterker een hele lage ingangsgevoeligheid, zodat je hem max open gedraaid nog amper hard hoort gaan?
Of is het meer 'het gevoel' dat je je versterker niet zover open zou mogen/moeten draaien?
Het is wel irritant dat verschillende bronnen verschillende spanningen uitgeven. Eigenlijk is het van oudsher de CD speler die gewoon een kneiterhard signaal geeft
- MechanicalAnimal
Hahaha, ik was er al bang voor....multimetertje is gevalletje €5,- bij de Karwei
MP3speler > 3.5m jack-----------RCA male |RCA female-----versterkertrapje--------PCB B1
hierin is "|" de behuizing van de B1
Excuses voor de vraagstelling maar ikke is leek
Dan lijkt mij dit een prima methode! Die truuk met dat vervangen met een weerstand is blijven hangen uit het bouwtopic van Gervenja zijn PassLab F5, briljante oplossingxbake schreef:Eventueel kan je dat versterkertrapje ook uitrusten met een trimmer/potmeter, zodat je de versterking kan wijzigen naar het juiste niveau on-the-fly
Als je dan de juiste versterking gevonden heb, kan je (moet niet) die potmeter vervangen door een vaste weerstand van overeenkomstige waarde.
Ik neem aan dat dat trapje dus ook "achter" de input-connectoren geplaatst kan worden.xbake schreef:Dat versterkertrapje plaats je inderdaad tussen mp3 speler en voorversterker.
Kan je perfect inbouwen in je voorversterker
MP3speler > 3.5m jack-----------RCA male |RCA female-----versterkertrapje--------PCB B1
hierin is "|" de behuizing van de B1
Excuses voor de vraagstelling maar ikke is leek
- MechanicalAnimal
JvS,JvS schreef:Even een vraag hoor. Waarom wil je dit?
Het is wel irritant dat verschillende bronnen verschillende spanningen uitgeven. Eigenlijk is het van oudsher de CD speler die gewoon een kneiterhard signaal geeft. (Een versterker met een echte knop met begin en eind krijg je vaak niet echt ver over de helft, omdat de versterker dan al redelijk aan de max zit als de CD piekt)
je hebt helemaal gelijk wat betreft het nodig zijn etc.
Maar aangezien ik me aan het orienteren ben op een B1 wou ik even een kleine "haalbaarheidsstudie" hier op loslaten.
Zoals je al aangeeft vind ook ik het gewoon een irritante eigenschap. Na de B1 wil ik een 180watt UcD bouwen, ik heb dus vooralsnog geen idee hoe het zit met de ingangsgevoeligheid.
Als ik vergeet het volume terug te draaien wordt ik straks doof als de Galactica's klaar zijn namelijk
Zelfde geld voor het moeten opletten met terugschroeven van het volume van de MP3 die ik nogal vaak op mijn werk gebruik.
kortom, als het easy fiksbaar is dan wil ik dat wel proberen
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Ahzo. 
Wat je ook zou kunnen doen, is de gevoeligheid van de verschillende ingangen instelbaar maken. Dat hebben sommige versterkers, zodat bij bronwisselen alle volumes uiteindelijk gelijk zijn en je op alle ingangen, heel goed alle apparaten kunt aansluiten (en er niet eentje maakt die nu goed matcht met alleen die MP3 speler).
Wat je ook zou kunnen doen, is de gevoeligheid van de verschillende ingangen instelbaar maken. Dat hebben sommige versterkers, zodat bij bronwisselen alle volumes uiteindelijk gelijk zijn en je op alle ingangen, heel goed alle apparaten kunt aansluiten (en er niet eentje maakt die nu goed matcht met alleen die MP3 speler).
- MechanicalAnimal
Kijk, en daar hebben we de volgende brainwave, dank je wel.
Aangezien ik een soldeerheld op sokken ben en een electro-noob is dat instelbare verhaal misschien wat ver gegrepen maar mocht ik tussen de diverse bronnen echt significante verschillen hebben dan kan ik dat eventueel per bron natuurlijk gaan oplossen.
Jouw tip zal ik echter zeker wel in mijn achterhoofd houden!
thanks!
Aangezien ik een soldeerheld op sokken ben en een electro-noob is dat instelbare verhaal misschien wat ver gegrepen maar mocht ik tussen de diverse bronnen echt significante verschillen hebben dan kan ik dat eventueel per bron natuurlijk gaan oplossen.
Jouw tip zal ik echter zeker wel in mijn achterhoofd houden!
thanks!