beginnersvraagje speaker workshop!

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

beginnersvraagje speaker workshop!

Bericht door Paul »

Ik ben aan het proberen een 3weg filter te simuleren in speaker workshop, het eerste probleem dient zich aan bij het invoeren van de parameters van de units :oops:

Uitgaande van de vifa pl14 met deze gegevens;

http://www.tymphany.com/vifa/data/pl14wj09-08d.htm

Wat moet ik invullen bij de volgende variabelen in speaker workshop (SW);

- X-max (lijkt niet te zijn opgegeven???)
- Aandrijfkracht (dat is toch force factor, wat doet die M hier en op andere plaatsen in SW?)
- Spreekspoel serie L1
- Spreekspoel serie R1
- wat moet ik invullen in het tabblad data?

Vervolgens de kast;

Wat zijn:

Lek Q en demping Q, ik heb ze nu beiden op 0 gezet?

bvd Paul
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Paul

Ik heb geen speaker workshop ik kan je wel met twee andere vragen helpen.

- X-max (lijkt niet te zijn opgegeven???)
x-max is het verschil tussen de lente van de spreekspoel en de hoogte van de magnetic gap (aka poolplaat dikte) gedeelt door twee in dit geval 10 mm (voice coil) min 4mm (magnetic gap)= 6mm gedeelt door 2= 3 mm

Lek Q en demping Q, ik heb ze nu beiden op 0 gezet?
lek q gaat waarschijnlijk over je kast q, ofwel hoe lekvrij is je kast, als je zeker weet dat je kast geen lekken heeft kan je dit op 10 zetten. demping q zegt me niks.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Okee, bedankt iig!

De rest weet ik ondertussen ook dus ik ga weer verder!
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: beginnersvraagje speaker workshop!

Bericht door Geenius »

Paul schreef:
Ik ben aan het proberen een 3weg filter te simuleren in speaker workshop, het eerste probleem dient zich aan bij het invoeren van de parameters van de units :oops:

Uitgaande van de vifa pl14 met deze gegevens;

http://www.tymphany.com/vifa/data/pl14wj09-08d.htm

Wat moet ik invullen bij de volgende variabelen in speaker workshop (SW);

- X-max (lijkt niet te zijn opgegeven???)
- Aandrijfkracht (dat is toch force factor, wat doet die M hier en op andere plaatsen in SW?)
- Spreekspoel serie L1
- Spreekspoel serie R1
- wat moet ik invullen in het tabblad data?

Vervolgens de kast;

Wat zijn:

Lek Q en demping Q, ik heb ze nu beiden op 0 gezet?

bvd Paul
Voor het simuleren van filters heb je alleen de .frd en de .zma bestanden van de drivers nodig, voor de rest hoef je niets in te vullen.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Okee, nu is alleen mijn grote vraag waar ik deze vandaan tover?

Heb hier dus écht weinig ervaring mee!

edit;

google is geweldig :wink:

http://www.rjbaudio.com/Audiofiles/Driv ... files.html

http://www.pvconsultants.com/audio/frdhow.htm

tips blijven welkom!
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”