Filterontwerpen Klipsch RF-3 en RF-5 (raad/info gevraagd)

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

rizm

Filterontwerpen Klipsch RF-3 en RF-5 (raad/info gevraagd)

Bericht door rizm »

Ik zit er aan te denken om het filter van mijn Klipsch RF-3 iets aan te passen zodat deze dichter in de buurt van de Klipsch RF-5 komt. De klipsch RF-5 maakt gebruik van dezelfde woofers. Het grote verschil tussende klipsch RF-3 en RF-5 is het gebruik van een andere tweeter en grotere hoorn en de overgangsfrequentie.

RF-3 = 1975Hz
RF-5 = 2500Hz

Omdat ik bij de RF-3 soms wat body mis bij vocalen, ze klinken wat kil, zit ik te denken aan het verhogen van de overgangsfrequentie. Puur om te kijken/horen wat voor verschil in klank dit oplevert.
De woofers zijn hetzelfde, dus hoger afgefilteren(zoals de RF-5) lijkt me geen probleem. Het hoger inzetten van de tweeter lijkt me minder problemen op te leveren dan lager inzetten. Of heb ik dit verkeerd en kun je ook niet zomaar een tweeter hoger inzetten?

Nou heb ik de schema's van beide filters. De opbouw is redelijk hetzelfde, maar wat opvalt is dat bij de RF-5 de tweeter uit fase is aangesloten. Waarom is dit bij de RF-5 ineens nodig? Kan ik het filter van de RF-5 eenvoudig voor de RF-3 gebruiken? Kastinhoud is bijna gelijk.

RF-3 = 91,8l
RF-5 = 90,4l

En als het RF-5 filter niet direct te gebruiken is, hoe zou ik dan het beste de overgangsfrequentie kunnen verhogen?
Bijlagen
Klipsch RF-3 filter
Klipsch RF-3 filter
Klipsch RF-5 filter
Klipsch RF-5 filter
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”