Het hoe en waarom achter het meten.

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door cobaltjeh »

Aangezien ik me verder wil verdiepen in het meten, en op dit forum erg veel informatie kan vinden over hoe ik moet meten, met welke componenten ik moet meten mis ik toch net een beetje de theorie achter het meten.

Dit lijkt me erg belangrijk aangezien ik anders straks alleen zit te staren naar een paar grafieken en totaal niet kan achterhalen waarom ik nu die resultaten krijg.

Nu zijn er erg veel naslagwerken over het maken, ontwerpen van luidsprekers. Maar deze lijken allemaal redelijk 'verouderd' te zijn. Natuurlijk blijft de theorie hetzelfde, het is natuurlijk wel fijn als er een link is naar hedendaagse techniek. Ik wil het meten puur gaan gebruiken voor DSP en actieve filtering, en daarbijhorende speakerontwerp.

Als ik een beetje rond kijk springen deze 2 boeken er uit:

Luidspreker-meettechniek, J. D'Appolito
Luidsprekerkasten ontwerpen, Vance Dickason

Nu is mijn vraag of deze boeken geschikt zijn voor een absolute beginner, en of ik hier de juiste informatie uit kan halen die ik zoek. Of zijn er eventueel betere boeken beschikbaar?

Daarnaast zou het helemaal super zijn om een van deze in de vorm van een E-book te kunnen aanschaffen. Alleen heb ik dat tot dusver nog niet gevonden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door Henkjan »

cobaltjeh schreef:
....
Luidspreker-meettechniek, J. D'Appolito
Luidsprekerkasten ontwerpen, Vance Dickason

Nu is mijn vraag of deze boeken geschikt zijn voor een absolute beginner...
ja, maar wel met de kanttekening dat ze kwa schrijfstijl niet de makkelijkste zijn, en er vrij snel naar lastig uitziende formules enzo wordt gegaan. maar als je daar doorheen kan lezen zit t wel goed.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door Pjotr »

Wat Henkjan zegt klopt, je moet eigenlijk al weten hoe het zit om die boeken te kunnen begrijpen.

W.d.b. zou ik beginnen met J. D'Appolito, ook al omdat de focus op meten ligt. Dat is i.i.g. duidelijker en consistenter geschreven dan dat van Dickason.
.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door b_force »

Ik heb de boeken ook, maar ik vind ze niet echt bepaald duidelijk om heel eerlijk te zijn.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door cobaltjeh »

Bedankt voor de reacties, zoals ik het dus zie is het een redelijk hoog gegrepen voor een beginner.

Zijn er wellicht andere naslagwerken die ik kan doornemen om op deze manier een basis kennis op te doen. Alvorens ik aan deze boeken begin?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door Pjotr »

Het proeven van de pudding zit hem toch in het eten en alle begin is moeilijk.

Er zijn geen echte "Meten voor dummies" boeken. Ook al begrijp je in eerste instantie niet alles zou ik toch D'Appolito aanschaffen en daarmee beginnen. Dat zal in het begin lastig zijn maar om zinvol te kunnen meten moet je toch die stof jezelf eigen maken.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door cobaltjeh »

Ok duidelijke taal, ik ga hem gewoon bestellen.
En dan kom ik er vanzelf achter tot welk niveau ik hem ga doorgronden. :D
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door jantje-secuur »

Ik weet niet of je het boek al hebt aangeschaft, maar deze boeken zijn dikwijls bij de bibliotheek te leen.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door cobaltjeh »

Bedankt voor de tip. Boek heb ik 2e hands op bol.com gekocht. Was ook niet gek duur.

Nu nog de tijd vinden op er rustig voor te gaan zitten :D.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door TubeHead »

Heb ook de boek van J. D'Appolito. Ligt inmiddels al te verstoffen omdat het toch zeer pittige materie is voor de leek. :oops:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door b_force »

Zoals ik al zei, ik vind het ook niet echt fijn te lezen boeken.

Er worden naar mijn mening veel te veel zaken bijgehaald die helemaal niet van belang zijn.
Het lijkt net of in dat boek alles even belangrijk is, maar dat hangt geheel van de situaties af.

Vergeet ook niet dat het boek inmiddels al redelijk "gedateerd" is en technieken en kwaliteit van onderdelen flink beter zijn geworden.

Voor het meten van een luidspreker heb je echt helemaal niet veel nodig.
Zie bv tutorial van Jeroen_d
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Zoals ik al zei, ik vind het ook niet echt fijn te lezen boeken.

Er worden naar mijn mening veel te veel zaken bijgehaald die helemaal niet van belang zijn.
Het lijkt net of in dat boek alles even belangrijk is, maar dat hangt geheel van de situaties af.

Vergeet ook niet dat het boek inmiddels al redelijk "gedateerd" is en technieken en kwaliteit van onderdelen flink beter zijn geworden.

Voor het meten van een luidspreker heb je echt helemaal niet veel nodig.
Zie bv tutorial van Jeroen_d
Het kan bij jou vriezen en het kan bij jou ook dooien. De ene dag zit je eindeloos te millimeteren en de andere dag is het allemaal niet moeilijk. Tja als je alles al weet is niets moeilijk :D Autorijden is ook niet moeilijk: Gewoon een beetje aan het stuur draaien en de rest gaat vanzelf... :P

Als je vindt dat dat boek gedateerd is dan is Newton en Maxwell ook gedateerd. Nou ja, noem jij dan maar een moderner boek.

Het blijft gewoon taaie materie om je eigen te maken en om te snappen hoe e.e.a. in elkaar grijpt zodat je er ook wat mee kunt. En dan bedoel ik meer dan er hier over forummen :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door b_force »

Het gaat om context Peter.
Ik ben het met je eens dat alles begrijpen beter is, maar iemand die gewoon leuk speakertjes wil maken heeft niks aan allerlei moeilijke definities en formules.

Die hoeft enkel te weten wat hij moet doen.
Waarom zal hem waarschijnlijk niet eens interesseren, laat staan dat hij/zij het zal begrijpen.
Maar nogmaals, dat hoeft ook helemaal niet.

De vergelijking met Newton en Maxwell raakt kant noch wal.
Ik heb het over de meettechnieken (en benodigde onderdelen) die in de boeken worden gebruikt.
Dat is inmiddels allemaal anders.

Dat vergelijken fundamentele formules slaat natuurlijk nergens.

Overigens, ik heb meer aan mijn studie gehad dan aan deze twee boeken wat betreft het begrijpen van "de materie"
Maar dat even terzijde.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door Pjotr »

Zoals gezegd, kom dan maar met een moderner/beter boek. Tot die tijd zullen we moeten roeien met de beschikbare riemen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Zoals gezegd, kom dan maar met een moderner/beter boek. Tot die tijd zullen we moeten roeien met de beschikbare riemen.
Hoezo moet het uit een boek komen? :roll: :?:

Zoals ik zelf al zei:
Overigens, ik heb meer aan mijn studie gehad dan aan deze twee boeken wat betreft het begrijpen van "de materie"
Dat is dus al een prima methode.
Daarnaast zijn er mensen (zoals wij) die het anderen ook duidelijk kunnen maken middels tutorials, workshops, beantwoorden van vragen.
Voor de mensen die toch al die moeilijke formules en theorie niet (willen) begrijpen is dat redelijk genoeg lijkt me?

Ook kun je net zo goed de handleidingen lezen van bv ARTA etc. Daar staat ook genoeg in.

Er wordt net gedaan of dat boek heilig is en het enige wat er is qua documentatie.
Dat is gewoon echt niet waar.

Het is gewoon een boek wat gebruikt kan worden en waar toevallig Elektuur flink reclame voor heeft gemaakt.
(is namelijk de uitgever in NL)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Zoals ik zelf al zei:
Overigens, ik heb meer aan mijn studie gehad dan aan deze twee boeken wat betreft het begrijpen van "de materie"
Dat is dus al een prima methode.
Zeker is een 5 jarige universitaire studie een prima methode. Maar dat kun je van een hobbyist toch niet verlangen?

Dit soort gekissebis help niemand Bart.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door b_force »

Heb je mij horen zeggen dat een studie nodig een must is? :roll: (laat staan dat ik het verlang)

Volgens mij vertel ik juist dat middels tutorials, workshop en vragen veel mensen prima geholpen kunnen worden
(dat staat zelfs nog in mijn bericht, je moet wel goed lezen [-X ).

Overigens, als we het over mensen helpen hebben, kan ik je vertellen dat ik daar alle geduld voor heb en tijd voor neem.
(volgens mij kunnen heel wat mensen dat inmiddels wel beamen).
Juist doordat ik heel wat mensen geholpen heb, ben ik van mening dat dit boek gewoon niet geschikt is voor de meeste mensen.

Maar ook voor mensen die al "op niveau" zijn of meer willen weten, is mijn mening dat deze boeken gewoon niet echt duidelijk zijn.
Dus als absolute beginner zou ik er eerlijk gezegd niet aan beginnen.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door TubeHead »

Wat in dat boek staat is misschien niet veel van toepassing maar heb er toch veel van geleerd van de eerste hoofdstukjes.
Staat ook in de inleiding dat je elektronica etc.. beetje onder de knie moet hebben.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door cobaltjeh »

Na een paar pagina's in het boek luidspreker meettechniek, ben ik toch voorlopig afgehaakt en ben ik begonnen aan het boek loudspeaker design cookbook.

Ik mis toch wat basis kennis van een luidspreker. Waardoor de eerste pagina's in het boek compleet niet te volgen waren. :D
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Het hoe en waarom achter het meten.

Bericht door TubeHead »

komt me bekend voor :lol:
Plaats reactie