Pagina 1 van 2
Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: wo 27 okt 2010, 22:23
door RUben
Hierbij het bouw verslag van de 2.5 weg center met Seas units.
Dit is een vervolg van mijn topic uit het algemene forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=12253
Midwoofer Seas CA15RLY:
Tweeter Seas 27TBFC/G
Afgelopen zondag heb ik bij de Gamma een mdf dekplaat verzaagd, deze is van betere kwaliteit dan wat terug te vinden in het vak, doordat deze beter geperst is en ook een stuk zwaarder dan het normalen mdf. Echter was hij wel 19mm dik, ik weet niet of dit door vocht is gekomen, of doordat het een dekplaat is, maar ik kwam er later pas achter en dus moest ik elke aanpassingen maken in de tekeningen. Bovendien zijn dekplaten gratis.
Vandaag heb ik dus de hele dag in de schuur gestaan:
Als eerste de opstelling voor het frezen van de rondingen voor de zijkanten en het binnenwerk.
Doordat het de hele dag aan het regenen was, heb ik gefreesd in de schuur.
Ook nog de baffle gefreesd vandaag.
Als laatst heb ik vandaag de baffle, bestaande uit 19mm en 12mm mdf op elkaar gelijmd.
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: do 28 okt 2010, 22:30
door RUben
Vandaag weer bezig geweest. Alleen nog met deufeltjes in elkaar zetten en dan de zijkanten erop buigen.
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: do 28 okt 2010, 23:04
door nxs77
Zo.. dat begint er al op te lijken.
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: do 28 okt 2010, 23:43
door matthijs1988
zo hee! das een nette constructie!
waar ga je de rondingen mee maken?
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 0:37
door Mphus
super gaaf! en mooi gemaakt!!
heb je vast vaker gedaan?
groeten Daan
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 10:15
door RUben
matthijs1988 schreef:zo hee! das een nette constructie!
waar ga je de rondingen mee maken?
Net als dit project:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =15&t=8636
Met 4mm mdf en dan met spanbanden/lijmklemmen vastzetten, misschien ook wel een schroefje, aangezien die toch niet zichbaar meer zijn na het fineer.
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 19:18
door matthijs1988
RUben schreef:matthijs1988 schreef:zo hee! das een nette constructie!
waar ga je de rondingen mee maken?
Net als dit project:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =15&t=8636
Met 4mm mdf en dan met spanbanden/lijmklemmen vastzetten, misschien ook wel een schroefje, aangezien die toch niet zichbaar meer zijn na het fineer.
idd zal weinig kwaad kunnen..
Zal goed matchen met je andere speakers denk ik...
is dat trouwens blank eiken fineer? dit is namelijk exact wat ik wil hebben voor mijn setje speakers.
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 19:20
door RUben
matthijs1988 schreef:RUben schreef:matthijs1988 schreef:zo hee! das een nette constructie!
waar ga je de rondingen mee maken?
Net als dit project:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =15&t=8636
Met 4mm mdf en dan met spanbanden/lijmklemmen vastzetten, misschien ook wel een schroefje, aangezien die toch niet zichbaar meer zijn na het fineer.
is dat trouwens blank eiken fineer? dit is namelijk exact wat ik wil hebben voor mijn setje speakers.
Teak

- teak.jpg (20.84 KiB) 1559 keer bekeken
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: vr 29 okt 2010, 23:28
door RUben
In de lijm:
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: za 30 okt 2010, 9:10
door matthijs1988
dacht dat het altijd wat donkerder was... mooi.. het heeft ietswat meer contrast dan eiken..
houdt het zeker in gedachten.
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: za 30 okt 2010, 11:06
door EppeRRR
Mooi project

Zal het topic in de gaten houden

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: za 30 okt 2010, 11:47
door JvS
Mooi hoor. Ik heb je andere topic ook met bewondering gevolgd. Hoe maak je het frame zo precies dat het als een puzzel in elkaar past? Want het lijkt wel op 0,1mm nauwkeurig aan te sluiten allemaal!
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: za 30 okt 2010, 13:57
door cobaltjeh
JvS schreef:
Mooi hoor. Ik heb je andere topic ook met bewondering gevolgd. Hoe maak je het frame zo precies dat het als een puzzel in elkaar past? Want het lijkt wel op 0,1mm nauwkeurig aan te sluiten allemaal!
Toevallig een freesmachine verstopt in de schuur?

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: za 30 okt 2010, 14:01
door RUben
JvS schreef:
Mooi hoor. Ik heb je andere topic ook met bewondering gevolgd. Hoe maak je het frame zo precies dat het als een puzzel in elkaar past? Want het lijkt wel op 0,1mm nauwkeurig aan te sluiten allemaal!
Bedankt voor je reactie,
-Een goed ontwerp.
-Op alle stukken MDF met potlood alle maten uittekenen, kan je tijdens het frezen/zagen precies zien of je goed zit.
-Proefstukken maken en daarna alles goed uitmeten en eventueel aanpassen.
Bovendien is het zonder deuvels niet te doen om alles op z'n plek te houden. En sommige delen zitten niet helemaal goed op elkaar, maar net even met de schuurmachine er overheen en het is zo goed als passend allemaal.
Ik heb ook de tekeningen van Inventor bijgevoegd.
Zometeen ga ik de eerste zijkant erop lijmen!
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: za 30 okt 2010, 14:37
door RobertD
Heb jij twee freesmachines? Da's wel handig.
Die kleine Bosch heb ik ook, ik zie dat jij er een cirkelgeleider voor hebt gemaakt. Dat ga ik nog eens afkijken van jou.
Welke dikte hebben die draad einden die je hebt gebruikt?
Het ziet er erg fraai uit wat je maakt.
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: za 30 okt 2010, 14:48
door RUben
Draadeind 8mm, maar deze is wel een beetje aan de lompe kant hoor, want ik moest voor die ronding een radius van 400mm hebben. Dus heb ik deze ook maar meteen gebruikt voor de baffle.
Je kan trouwens ook een klein schroefje aan een kant van de bovenfrees in de onderplaat schroeven, want dat draadeind werkt eigenlijk voor geen meter als je de bovenfrees wilt schuiven over dat draadeind, helemaal als ze niet precies op de gaatjes van de bovenfrees passen.
Ook nog een tip, houdt de stofzuiger achter de bovenfrees en niet ervoor, zoals ik had, dat werkt niet zo goed
Succes.
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: za 30 okt 2010, 15:48
door RUben
Zijkant, dit geldt trouwens alleen voor de eerste laag. Nakomende lagen gaat iets simpeler, omdat de plaatjes groter zijn dan de kast zelf, kunnen er tijdenlijk twee schroeven in de achterkant waardoor het profiel niet van de plaat afschuifd tijdens het klemmen. Door eerst het profiel aan de bovenkant te klemmen, zoals te zien is op het derde plaatje, alleen dan zonder schroefjes, kan deze zo strak over de kast worden getrokken als het ware. Extra blokjes tussen de spanbanden, na de eerste laag, is niet aan te raden, i.v.m deuken die zichtbaar blijven.
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: za 30 okt 2010, 16:45
door cobaltjeh
Er mooie constuctie! Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.
Maar als ik zo je vorige project zie, zal dat zonder twijfel weer erg mooi worden.

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: ma 01 nov 2010, 11:41
door RUben
Ik zoek 4 inbusbouten m6x60 in het zwart, weet iemand een website?
edit: heb bij
tooltopper wat gevonden voor een goede prijs.
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: ma 01 nov 2010, 18:17
door RUben
Update
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: za 06 nov 2010, 20:14
door RUben
Eindresultaat
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: ma 08 nov 2010, 9:31
door matthijs1988
Dat Heb je snel gedaan!.
hoe klinkt het? nog wat aan het filteren geweest?
gr. Matthijs
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: ma 08 nov 2010, 11:37
door RUben
Ik heb het bij de eerste versie van het filter gehouden, hierbij had ik op gehoor nog een condensator aan toegevoegd die ik nog had liggen, maar verder geen veranderingen. Dit is mede omdat ik niet beschik over een meetset. Het is een gesloten kast, dus er kon weinig aan fout gaan. Hij klinkt overigens prima volgens mijn gehoor! Eigenlijk niet veel verschil met mijn huidige fronts, met ongeveer het zelfde filter (ook nooit gemeten) en buiten het laag bereik.
Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: ma 08 nov 2010, 21:57
door EppeRRR
Ziet er heel er mooi uit, prachtig gefixt in zo'n korte tijd

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units
Geplaatst: za 22 jan 2011, 12:47
door RUben
Ff een betere foto..