Upgrade Audio Physic Tempo 2
Moderator: Beheerdersteam
-
studiostevus
Upgrade Audio Physic Tempo 2
Hallo,
Ik heb voor mijn verjaardag een setje tweeters gekregen voor mijn Audio Physic Tempo 2. De nieuwe tweeters zijn dezelfde als in de Caldera zitten, en worden ook gebruikt in de Tempo 2 "Special Edition". Wat navraag leert dat ik de nieuwe tweeters niet zomaar in de speaker kan schroeven, maar dat het filter aangepast dient te worden.
Heeft iemand een schema of verdere info over het filter van de Tempo II SE?
Alvast dank!
Ik heb voor mijn verjaardag een setje tweeters gekregen voor mijn Audio Physic Tempo 2. De nieuwe tweeters zijn dezelfde als in de Caldera zitten, en worden ook gebruikt in de Tempo 2 "Special Edition". Wat navraag leert dat ik de nieuwe tweeters niet zomaar in de speaker kan schroeven, maar dat het filter aangepast dient te worden.
Heeft iemand een schema of verdere info over het filter van de Tempo II SE?
Alvast dank!
Re: Upgrade Audio Physic Tempo 2
Ik verwacht dat je ook met dat filter niet veel verder komt. Het is dan wel dezelfde tweeter, maar is de behuizing net zo breed? En wordt dezelfde mid/woofer gebruikt?
-
studiostevus
Dank voor je snelle antwoord.
Op beide vragen is "ja" het antwoord.... tweeter heeft dezelfde afmetingen, en zoals gezegd heeft Audio Physic een model op de markt gebracht met deze tweeter en een ander filter (woofer en behuizing hetzelfde).
Ik had op diyaudio.com de vraag al neergelegd, en daar gaf Joachim Gerhard zelf aan dat dit mogelijk is, alleen dat hij de schema's van het filter niet meer heeft. Hij gaf wel aan dat het een 3de orde filter betreft...
Op beide vragen is "ja" het antwoord.... tweeter heeft dezelfde afmetingen, en zoals gezegd heeft Audio Physic een model op de markt gebracht met deze tweeter en een ander filter (woofer en behuizing hetzelfde).
Ik had op diyaudio.com de vraag al neergelegd, en daar gaf Joachim Gerhard zelf aan dat dit mogelijk is, alleen dat hij de schema's van het filter niet meer heeft. Hij gaf wel aan dat het een 3de orde filter betreft...
Vreemd dat hij het ontwerp van het filter nergens meer heeft. Ik zou ook nog even een vraag plaatsen op zelfbouw sectie van http://www.hifi-forum.de, misschien dat iemand uit duitsland jou verder kan helpen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
De mooie 2" conustweeter, echt wel een leuke upgrade. Niet in alle gevallen maar wel in de meeste gevallen denk ik.
Hoe kom je trouwens aan die tweeter? En dan zonder filter, dat is best apart...
Ik ga dit volgen
Hoe kom je trouwens aan die tweeter? En dan zonder filter, dat is best apart...
Ik ga dit volgen
De opzet van het filter (dus zonder component waarden!) is hier te zien.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=99046.0
Inderdaad een derde orde filter met serie weerstand.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=99046.0
Inderdaad een derde orde filter met serie weerstand.
-
studiostevus
It's a start.... maar daarmee ben ik er nog niet...
Er moeten toch mensen bestaan die deze upgrade al eens gedaan hebben....
Er moeten toch mensen bestaan die deze upgrade al eens gedaan hebben....
-
studiostevus
Hallo Allemaal,
Ik haal dit topic even terug uit de vergetelheid. De tweeters liggen nog steeds in de kast, omdat ik bezig ben met een dac en een headphone amp.
Desalniettemin zou het leuk zijn om dit project ook eens uit het stof te halen. Ik heb stad en land afgezocht naar schema's en meer info over de speaker en het filter. Echter niks gevonden. Conclusie: waarschijnlijk moet ik van scratch beginnen voor een nieuw filter voor de speakers.
Ik ben echt volledig nieuw in speakerland, dus misschien kan iemand mij even op weg helpen met welke stappen ik moet nemen. Ik dacht zelf aan:
1. Filter design kiezen (3e orde)
2. Simuleren
3. Het echte crossover punt bepalen met meetmicro en software
4. Filter waardes vastleggen
5. Filter bouwen
6. FIlter en tweeter inbouwen in de speaker
Goed?
Ik haal dit topic even terug uit de vergetelheid. De tweeters liggen nog steeds in de kast, omdat ik bezig ben met een dac en een headphone amp.
Desalniettemin zou het leuk zijn om dit project ook eens uit het stof te halen. Ik heb stad en land afgezocht naar schema's en meer info over de speaker en het filter. Echter niks gevonden. Conclusie: waarschijnlijk moet ik van scratch beginnen voor een nieuw filter voor de speakers.
Ik ben echt volledig nieuw in speakerland, dus misschien kan iemand mij even op weg helpen met welke stappen ik moet nemen. Ik dacht zelf aan:
1. Filter design kiezen (3e orde)
2. Simuleren
3. Het echte crossover punt bepalen met meetmicro en software
4. Filter waardes vastleggen
5. Filter bouwen
6. FIlter en tweeter inbouwen in de speaker
Goed?
- Impedantie en frequentieresponse (onder verschillende hoeken) van de drivers opmeten.
- Invoeren in een programma als boxsim of speaker workshop.
- Filter ontwerpen. Eigenlijk gewoon afhankelijk van wat makkelijk werkt. Vooraf bepalen wat het precieze crossoverpunt en de filterhellingen worden is lastig.
- Filter opbouwen en controleren door te luisteren en met metingen.
- Invoeren in een programma als boxsim of speaker workshop.
- Filter ontwerpen. Eigenlijk gewoon afhankelijk van wat makkelijk werkt. Vooraf bepalen wat het precieze crossoverpunt en de filterhellingen worden is lastig.
- Filter opbouwen en controleren door te luisteren en met metingen.