wie kan me helpen ?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
noudschijvens

wie kan me helpen ?

Bericht door noudschijvens »

beste zelfbouwers,

neem even de vrijheid om een vraag bij jullie neer te leggen in de hoop dat er iemand is op dit forum die me vooruit kan helpen,

weet zo niet in welke rubriek ik mijn vraag het beste kan plaatsen dus houdt het voor nu maar even op "algemeen",

wat is het (mijn) probleem....?

heb een aantal jaren geleden een JBL Homecinemaset gekocht, receiver DCS100 (DVDspeler/Tuner in 1)met een SUB400 en de bekende 5 satellietjes,

aansturing van deze actieve Sub gaat via een 10polige SystemAudiokabel (lijkt qua vorm een beetje op SVHS-connector).

de set is me al jaren zeer goed bevallen en bevalt eigenlijk nog steeds en wil er ook nog geen afscheid van nemen....., heb alleen vanwege verandering van provider nu noodgedwongen een andere receiver moeten aanschaffen vanwege het feit dat ik alleen een HDMI uitgang heb op mijn digitale tv-kastje (alsmede een Toslink optische audio-uitgang) . en de JBL Receiver -DSC100 heeft helaas geen HDMI en geen Optische audio-ingang......

de nieuwe receiver die ik heb is een Pioneer VSX-920-K, en deze heeft naast een aantal HDMI ingangen een 7tal uitgangen (7.1)voor de satellieten wel oa een Chinch (tulp) Pre-Out voor subwoofer echter uiteraard niet de 10 polige system-uitgang van de JBL....

kan iemand me vertellen of ik a* bijv de 10 polige systemkabel "op kan splitsen" zodat ik een verloop kan maken via de system-out of via een ("line-out L+R) en op die manier toch het "vertrouwde" 5.1 van mijn JBLset kan blijven gebruiken ( Center + Front L + Front R + Surround Back L + Surround Back R + sub uiteraard) en dan alleen de 2 extra Surrounds L+R (verschil tussen 5.1 en 7.1) "rechtstreeks via de nieuwe receiver kan aansturen ? of dat ik b* toch echt noodgedwongen een andere (niet actieve?) Subwoofer moet aanschaffen en alle 7+1 speakers rechtstreeks via de nieuwe receiver moet gaan aansturen ?

ik ben zoals jullie in mijn vraagstelling al gemerkt zullen hebben absoluut geen audio-technicus, kan wel met behulp van bijv een aansluitschemaatje en wat uitleg het 1 en ander "aan elkaar knopen.......",

ben zeer benieuwd of iemand me vooruit kan helpen, alvast op voorhand vriendelijk dank voor iedere reactie die me vooruithelpt,

met vriendelijke groet

Noud
anonamemouse

Re: wie kan me helpen ?

Bericht door anonamemouse »

hallo, welkom!

het lijkt me sterk dat er niet een verloopstekker voor jouw probleem bestaat. als je bij de betere audio/video vakman langsgaat kan hij je vrijwel zeker zoiets verkopen.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik ben ook geen elektrotechnicus, maar als die 10 polige jongen direct naar de speakers gaan welke gefilterd zijn zou je hem op kúnnen splitsen. Echter, als de filtering in de set gebeurt, en niet bij de speakers, wordt het wel lastig schat ik zo.

Dit soort zaken moet je eigenlijk besprken met de verkoper. Voordat er dadelijk iets serieus vaut gaat.

jan
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je zou e.e.a. bij de importeur kunnen vragen, of anders kan je in een service manual (zie dit topic over waar je daarnaar kan zoeken) wat info kunnen vinden
Plaats reactie