Pagina 1 van 2

Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: wo 06 okt 2010, 21:00
door sander0105
Na 10 maanden wachten is het dan eindelijk zover. In december van HenkJan een mooi setje voor de needles overgenomen. De afgelopen maanden heeft dit alleen hopeloos moeten toekijken van de verhuisdoos. Inmiddels is de verbouwing van het huis voor het grootste gedeelte klaar en kan er dus aan de speakers gebouwd worden.

Dit zou het moeten worden. Alleen de verstekhoeken rond de poort zitten er niet meer in.
render.jpeg
Hierbij alvast de eerste foto's. De volgende serie staat al klaar en zal ik morgen posten. Tot nu toe gaat het erg lekker.
De werkplaats
De werkplaats
Het Materiaal: 4,5mm berken plexwood verlijmd op 18mm MDF
Het Materiaal: 4,5mm berken plexwood verlijmd op 18mm MDF
Fijn stukje zagen
Fijn stukje zagen
Schotten lijmen
Schotten lijmen
De meest geavanceerde technieken beschikbaar worden gebruikt...
De meest geavanceerde technieken beschikbaar worden gebruikt...

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: do 07 okt 2010, 9:54
door cobaltjeh
Ik moet wel zeggen dat ik het gebruikte hout erg mooi vind.
Is dit zo kant en klaar te koop of heb je de toplaag er zelf op gelijmd?

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: do 07 okt 2010, 15:59
door Wowly
Goed gereedschap!

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: do 07 okt 2010, 21:28
door sander0105
cobaltjeh schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik het gebruikte hout erg mooi vind.
Is dit zo kant en klaar te koop of heb je de toplaag er zelf op gelijmd?
Dit materiaal is zo te koop. Het heet plexwood. Het is in verschillende samenstellingen te krijgen, bijvoorbeeld als laminaat, los fineer of massief. Ook het materiaal waarop het verlijmd is is nog te kiezen. Wij hebben zelf een tafel ontworpen waarbij dit het blad is, dit is toevallig een stuk wat ik nog over had.

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: do 07 okt 2010, 21:29
door sander0105
Wowly schreef:
Goed gereedschap!
... is het halve werk :D

Tijdens de verbouwing 9 platen mdf hiermee weggezaagd, kan niet meer zonder! heerlijk spul alleen jammer van de prijs :roll:

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: do 07 okt 2010, 21:38
door sander0105
Net op mijn werk met de lasersnijder een setje mallen van mdf gemaakt voor het frezen van de drivers. Nu kan ik met de kopieerring, als het goed is, gemakkelijk de gaten voor de drivers op maat maken. De 2 mallen zijn ook precies de breedte van het front dus makkelijk uitlijnen.
IMG_0839.JPG
IMG_0838.JPG
Van het weekend maar eens rustig gaan proberen... is immers niet iets wat je te gehaast moet doen.

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 11:00
door sander0105
Filter zit inmiddels ook in elkaar.Vandaag de frees maar eens aanzetten.
Filterplankje
Filterplankje
Solderen
Solderen
Luisteren
Luisteren
Filter monteren
Filter monteren

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 11:05
door dre
Afbeelding

nieuw freesje? :mrgreen:

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 11:25
door SARK
dre schreef:
Afbeelding

nieuw freesje? :mrgreen:
Da's met een lasersnijder gedaan :wink:

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 11:25
door Zweitse
Is toch met een laser gedaan !!

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 11:26
door Walt
Sjiek filtertje! Is groter dan de driver zelf..

Groetjes Walter

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 11:34
door dre
een lasersnijder voor hout?
zal de brandweer leuk vinden :mrgreen:

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 11:56
door SARK
dre schreef:
een lasersnijder voor hout?
zal de brandweer leuk vinden :mrgreen:
Maak je tieten maar nat :twisted:
http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=28739

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 12:12
door Leeuwarden
Wet t-shirt contest? Ik doe mee! :mrgreen:

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 12:13
door Pjotr
SARK schreef:
Maak je tieten maar nat :twisted:
Je bent een watersnijder aan het bouwen? :lol:

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 12:22
door SARK
Leeuwarden schreef:
Wet t-shirt contest? Ik doe mee! :mrgreen:

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 12:22
door Zweitse
Staat er toch echt in

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 12:27
door SARK
Pjotr schreef:
SARK schreef:
Maak je tieten maar nat :twisted:
Je bent een watersnijder aan het bouwen? :lol:
Ben nog aan het testen maar dat stomme MDF zuigt :(
SuperSoaker-test.jpg
Sorry Sander, ik stop nu met grollen :twisted:

Dat is trouwens Über leuk speelgoed zo'n lasersnijder zeg :shock: en jij mag daar mee spelen op je werk :?:

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 12:47
door sander0105
dre schreef:
een lasersnijder voor hout?
zal de brandweer leuk vinden :mrgreen:
Haha wij gebruiken ze toch echt regelmatig :) Voornamelijk voor dun materiaal (bv. mdf tot zo'n 8mm) voor het bouwen van maquettes e.d. Heb "pas" een keer het materiaal in de fik gekregen. Het rookt wel als een tierelier, maar daarvoor hebben de machines een goede afzuiging.

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 12:52
door sander0105
SARK schreef:
Pjotr schreef:
SARK schreef:
Maak je tieten maar nat :twisted:
Je bent een watersnijder aan het bouwen? :lol:
Ben nog aan het testen maar dat stomme MDF zuigt :(
SuperSoaker-test.jpg
Sorry Sander, ik stop nu met grollen :twisted:

Dat is trouwens Über leuk speelgoed zo'n lasersnijder zeg :shock: en jij mag daar mee spelen op je werk :?:
Haha als we zo doorgaan moet ik een NSFW tag gaan toevoegen :oops:

Maar zo'n lasersnijder is zeker leuk speelgoed. Wat wel jammer is, is dat we een ook cnc frees tafel hebben staan. Deze zou ik eerst gebruiken om de fronten direct uit te frezen, alleen is deze door een niet zo slimme collega om zeep geholpen (te diep door mdf in een keer = kapotte lagers :-# ). Maar het is erg prettig om deze spullen binnen handbereik te hebben.

Dit is de speeltuin: http://www.tudelft-architecture.nl/chai ... workplaces

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 13:04
door Pjotr
Lijmt dat nog een beetje, die verkoolde randen?

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 14:13
door sander0105
Jah gaat nog best goed. Het is wel een beetje afhankelijk van het materiaal wat je snijdt maar als je het even heel licht opschuurt lijmt het prima. Wanneer je het niet goed schoonmaakt/schuurt blijft er nog wel wat roet achter wat vervelend kan zijn. Heb er zelf echter nog nooit problemen mee gehad. Nu gebruiken we voor maquettes over het algemeen wel secondelijm dus plakken doet het sowieso wel :)

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 16:51
door dre
ik denk dat een filmpje wel op z`n plek is! 8)

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 17:03
door Arno
Dat verschroeide mdf blijft zo lekker nameuren. Heeft iets weg van rotte gerookte vis. :-&
Wel leuk speelgoed idd en een groot voordeel is dat je veel scherpere hoeken kunt maken in tegenstelling tot bij het frezen.

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Geplaatst: di 12 okt 2010, 21:21
door sander0105
Flink opgeschoten de afgelopen dagen!! Zondag eerst de gaten in de speaker gefreesd. De cirkelmallen werkten erg goed. De drivers liggen nu mooi verzonken.
Driver op zijn plek
Driver op zijn plek
En netjes verzonken.
En netjes verzonken.
Achterkant zoveel mogelijk onder 45 graden gezet.
Achterkant zoveel mogelijk onder 45 graden gezet.
Met behulp van een lijmklem de inslagmoeren (M3 dus lekker klein) op hun plek gezet. Drupje secondelijm erbij om ervoor te zorgen dat ze daar ook blijven zitten.
Inslagmoeren met een drupje secondelijm om ze op hun plek te houden.
Inslagmoeren met een drupje secondelijm om ze op hun plek te houden.
Vervolgens met de decoupeerzaag de poorten uitgezaagd.
Poort uitzagen.
Poort uitzagen.
Er vervolgens het geheel in elkaar gelijmd!!
Baf erin
Baf erin
Lijmklem tekort? Draadeind komt altijd van pas.
Lijmklem tekort? Draadeind komt altijd van pas.