Ik heb een brom probleem met mijn ta2014 versterkertje waar ik niet uit kom. Als ik als bron een walkman aansluit werkt hij perfect en zonder brom, sluit ik echter een andere bron aan bijv. een dvd speler of de pre-out van mijn versterker dan komt er een goeie brom uit ongeacht of de bron aan of uit staat. Zonder bron is de versterker ook netjes stil.
De ingangen zijn geisoleerd ingebouwd vanaf hier is een afgeschermde kabel aangesloten naar de potmeter waar het bijgeleverde kabeltje het signaal vervolgens bij de versterker levert.
Mocht er iemand een oplossing weten hoor ik het graag.
Brom in Ta2024 versterkertje
Moderator: Beheerdersteam
-
rickvdvalk
- sterremuur
- Contacteer:
Re: Brom in Ta2024 versterkertje
Je zult de geísoleerde afscherming toch ergens aan het chassis moeten aarden. Liefst in de buurt van de potmeter.
Dat de walkman niet bromt komt omdat die batterijgevoed is en dus minder brom induceert dat een externe aansluiting die aan het lichtnet hangt.
Het is goed dat je met geïsoleerde massa werkt bij de ingangen, maar het chassis moet desondanks met de ground worden verbonden. Voor zover ik kan zien is dat niet gebeurd en zweeft de hele schakeling.
Dat de walkman niet bromt komt omdat die batterijgevoed is en dus minder brom induceert dat een externe aansluiting die aan het lichtnet hangt.
Het is goed dat je met geïsoleerde massa werkt bij de ingangen, maar het chassis moet desondanks met de ground worden verbonden. Voor zover ik kan zien is dat niet gebeurd en zweeft de hele schakeling.
-
rickvdvalk
Ik heb vanaf de versterker massa een draadje naar een blank deel van het chassis gelegd dit had helaas geen resultaat. Ook het aan de massa leggen van de behuizing van de potmeter mocht niet baten.
De voor en achtekant van het kastje zijn trouwens van kunststof mocht dit nog iets uitmaken.
De voor en achtekant van het kastje zijn trouwens van kunststof mocht dit nog iets uitmaken.
Ik kan niet goed opmaken welke voeding nu je gebruikt, maar als dit toevallig een geschakelde is kant dat voor veel problemen zorgen!
Heb je al geprobeerd om de massa van de signaalkabel aan een kant los te laten?
Meestal wordt het inkomend signaal direct aan de behuizing gegrond.
Dus de cinch direct aan de behuizing binden/gronden en verder de massa van de signaaldraad open laten.
Ook wil een klein weerstandje (zeg maar iets van 10 ohm) tussen massa van de voeding en massa van de signaal wel eens helpen.
Heb je al geprobeerd om de massa van de signaalkabel aan een kant los te laten?
Meestal wordt het inkomend signaal direct aan de behuizing gegrond.
Dus de cinch direct aan de behuizing binden/gronden en verder de massa van de signaaldraad open laten.
Ook wil een klein weerstandje (zeg maar iets van 10 ohm) tussen massa van de voeding en massa van de signaal wel eens helpen.
- RobertD
- Contacteer:
Het is handig wanneer je ook even een foto van de voeding plaatst.
Zo te zien heeft jouw schakeling een voeding van 12VDC. Maak een verbinding van de min van de voeding op de versterkerprint naar de massa van het kastje. Doe dat ook in je voedingskastje zelf.
Knip de massa afscherming aan de kant van de ingangspluggen los en verbindt de massa's van de cinchpluggen met hetzelfde punt op het kastje als waar je de min van de voeding met het kastje hebt verbonden. (Eén sterpunt).
Zijn jouw andere apparaten met randaarde verbonden?
Zo te zien heeft jouw schakeling een voeding van 12VDC. Maak een verbinding van de min van de voeding op de versterkerprint naar de massa van het kastje. Doe dat ook in je voedingskastje zelf.
Knip de massa afscherming aan de kant van de ingangspluggen los en verbindt de massa's van de cinchpluggen met hetzelfde punt op het kastje als waar je de min van de voeding met het kastje hebt verbonden. (Eén sterpunt).
Zijn jouw andere apparaten met randaarde verbonden?
-
rickvdvalk
Bedankt voor alle tips
Had hem eerst inderdaad op een geschakelde voeding (12v) zitten. Heb hem nu via een lm317 aan een oude laptop voeding hangen en het probleem lijkt weg. Als ik de uiteindelijke voeding binnen heb zal ik verder gaan met testen.
Had hem eerst inderdaad op een geschakelde voeding (12v) zitten. Heb hem nu via een lm317 aan een oude laptop voeding hangen en het probleem lijkt weg. Als ik de uiteindelijke voeding binnen heb zal ik verder gaan met testen.