Meten met je iPod

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Pjotr

Meten met je iPod

Bericht door Pjotr »

mzl.jrdezqqh.320x480-75.jpg
SignalScopePro2_480w.png
http://www.faberacoustical.com/products/iphone/

Knoop een MCE4000 capsule aan he iPod en je hebt een handige sound level meter. Handig om er bij te hebben om snel op locatie een indruk te krijgen.

Ook een impedantiemeter zit in het programma:
IOScope1_485w.png
Of die impedantie meter nu zo bruikbaak is betwijfel ik maar de SPL meter lijkt mij wel handig. Alleen van de prijs wordt je niet echt vrolijk: http://www.faberacoustical.com/store/catalog/ In de Apple store zijn voor rond de $5 ook wel progjes te vinden, zij het minder uitgebreid.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 11 sep 2010, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Meten met je iPod

Bericht door b_force »

Is neem ik aan geen gekalibreerde SPL meter?
(1kHz @ 94dB)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nope, dat moet je eerst zelf doen m.b.v. van een gekalibreerde bron of vergelijkenderwijs. Maar dat lijkt mij niet zo'n probleem.

[edit]

Zal van de week eens kijken of ik zo'n 3.5 mm TRRS plugje kan bemachtigen en zien wat de frequentie respons en gevoeligheid van de mic input van de iPod is. Ik ga er toch een MCE2000 capsule aanhangen om op te nemen.
MrCaBLeGuY

Bericht door MrCaBLeGuY »

Wtf, dat is geweldig voor in de auto (via Ipod adapter bij Pioneer radio) ik heb inmiddels beide apps IOscope & Signalscope Pro (ik kan er helaas niet bij zeggen dat beide apps als ipa te downloaden zijn in a.b.nl mits je een retentie van 200d hebt, je kan me er ook niet voor pm'en natuurlijk). Meteen even de auto in en testen, ik ben benieuwd!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Eh, waarom heb je IOscope ook genomen?

Hou er wel rekening mee dat het micje van de Ipod in-ears (intentionally) afvalt onder de 100 Hz.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Voldoet hij alsnog aan de A-weging :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat micje is bedoeld voor memo's en dan wil je dat lage gerommel er juist niet bij hebben. Mijn vrouw heeft vorige week haar koor repetitie opgenomen met de iPod en het standaard micje en dat klonk eigenlijk verrassend goed, de tenoren en de bassen halen het toch niet om een grondtoon onder de 100 Hz te zingen :mrgreen: Het oplopen in het hoog komt dan goed van pas om te compenseren voor de hoog afval door de afstand.

Hier een vergelijk van diverse toepasbare standaard micjes: http://blog.faberacoustical.com/2009/ip ... omparison/ Opvallend is dat het micje van de iPhone headset weer verbazend vlak is.
iPhoneHeadsetMicComp.png
Hier wat video's van dit spul: http://www.youtube.com/faberast Heb vanavond eens lekker zitten spelen met de Signal scope PRO. Het is natuurlijk geen ARTA + goede geluidskaart maar het werkt goed en is erg handig om erbij te hebben. Het is erg overzichtelijk en werkt gewoon snel, soort van audio multimeter zeg maar :D
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een echt goeie lage bas doet een lagere E, die zit ongeveer op 80Hz, dus dat klopt wel ja :)
Misschien is de A-weging correctie er in te zetten?
Kun je eens meten hoe luidruchtig de Calland-lijn metro is :evil: :wink: :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Is neem ik aan geen gekalibreerde SPL meter?
(1kHz @ 94dB)
Wel dus :D Vandaag eens opgemeten 5mv Rms op de mic ingang bij 1kHz geeft 94 dB aan. Mijn gekalibreerde IBF ECM levert volgens de calibratie file 5.02 mV bij 1 Pa. Ook even de impedantie van mic ingang van de iPod opgemeten: 2.2 Kohm en levert 2.5 V phantom aan het micje. Die IBF sluit dus naadloos aan en kun je zo direct aansluiten (mits je het juiste 3,5 mm 4 polige TRRS plugje vindt). Overigens kun je de mic gevoeligheid trimmen. Van het MC2000 kapseltje wordt een gevoeligheid opgegeven van 6 mV bij 1 Pa, maar dat is maar op 3 dB nauwkeurig.

De frequentie responsie van de mic ingang van de iPod 3G stemt minder vrolijk:
iPod-3G-mic-input.gif
20 dB down bij 20 Hz :shock: Foei Aplple [-X dat is toch nergens voor nodig? Er is met een passief RC shelving filter wel wat aan te doen maar dat kost gevoeligheid. Slimmer zou zijn als de software daarvoor compenseert. Zal de maker van dit progje eens een mailtje sturen. Ze weten het daar al wel maar compensatie ervoor in software is beslist een noodzakelijk feature m.i. De line input via de docking connector schijnt wel recht te lopen tot 5 Hz. Maar de lol is nou juist dat je er direct een MC2000 kapseltje aan kunt hangen en je zo een complete handige hand-held meetsuite hebt incl RTA. Bislist handig om ruimtes door te meten.

Voor A-gewogen SPL metingen maakt deze afwijking overigens geen lor uit maar voor de RTA wel als je de respons in de kamer wilt meten.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als je de responsie afwijking weet, kun je natuurlijk ook gewoon even corrigeren :wink:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, kan natuurlijk gewoon even :mrgreen:

Overigens zag ik dat er een barst in het officiële Apple logo zit:
iPhone.jpg
iPhone.jpg (1.86 KiB) 497 keer bekeken
Kun je ook gewoon even plamuren en overschilderen :lol:
Plaats reactie