Weer een setje Vintage Philips erbij

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
arjank

Weer een setje Vintage Philips erbij

Bericht door arjank »

Vandaag ontvangen, twee stuks AD7065/W8, nostalgie van Philips :D
Eentje ben ik nu aan het in spelen, 10hz d'r op en flubberen maar :mrgreen:
Morgen de TSP's meten, kijken in wat voor kassie hij moet.
Bijlagen
AD7065-W8.JPG
AD7065-W8 02.JPG
arjank

Re: Weer een setje Vintage Philips erbij

Bericht door arjank »

Ik heb ze vandaag gemeten, de Fs is lager dan door Philips op gegeven. Dit komt doordat ik de ophanging met siliconen heb ingewreven en omdat ik het woofertje flink heb ingespeeld, eigenlijk moet ik de drivers weer even laten rusten. Maar goed, omdat de Fs lager is is dusde Vas hoger, dus opnieuw meten maakt niks uit voor de resultaten in een kastsimulatie.

De Qms is laag, dit zal ook wel weer komen door het kleine stofkapje waardoor er een gesloten luchtcompartiment ontstaat en dus de mechanische weerstand hoger wordt. Ik ga ook deze stofkap uitwisselen tegen een luchtdoorlatende.

Ik heb ook nog een detail impedantie meting gedaan om te kijken of het membraan ergens opbreekt. Er is een destructieve resonantie bij 1750hz, je hoort dan dat de geluidsdruk ook iets lager wordt. Vermoedelijk wordt deze door de ophanging veroorzaakt. In het hoog zie je nog een paar kleine piekjes, maar die zijn niet zo belangrijk. Ik ga eens kijken of ik die resonaties van de ophanging kan verminderen of verplaatsen naar een hoger punt.
Bijlagen
imp AD7065 W8.JPG
imp AD7065 W8 detail.JPG
arjank

Bericht door arjank »

Hier een detail van de resonantie met en zonder 8 halve viltknopjes verdeeld over de rand van de korf/ophanging. De viltknopjes dempen dus een deel van de ophanging. Je ziet dat de resonantie iets gedempt wordt, het is dus duidelijk de ophanging die hier roet in het eten gooit.
Bijlagen
imp AD7065 W8 detail resonantie.JPG
imp AD7065 W8 detail resonantie met 8 viltknopjes.JPG
arjank

Bericht door arjank »

Zonder stofkap stijgt de Qms van 2,6 naar 3,7, hele verbetering dus 8)
Dat wordt dus luchtdoorlatende stofkapjes.
Onderstaande meting is met een opnieuw gekalibreerde meetopstelling, ik had nu ook geen afwijking op Re die ik handmatig moest corrigeren.
Bijlagen
imp AD7065 W8 zonder stofkap.JPG
Laatst gewijzigd door arjank op za 04 sep 2010, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je bent zo lekker bezig :P

Ik zou ook even THD metingen doen, wel boeiend om te kijken wat daar mee gebeurt.
Net als CSD (of beter nog burst-decay)
arjank

Bericht door arjank »

k zou ook even THD metingen doen, wel boeiend om te kijken wat daar mee gebeurt.
Net als CSD (of beter nog burst-decay)
Gaat allemaal gebeuren 8)
Eerst een test behuizing maken, anders kan ik geen goede THD metingen in het laag doen.
Ik heb een woofer die nog niet wordt aangepast, deze kan ik als vergelijkingsmateriaal gebruiken.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Daar heb je toch geen behuizing voor nodig?

Is wel lastig, want je pakt dan ook de kast effecten mee.
Ik zou liever in een open veld doen (= buiten of gedempte kamer)
arjank

Bericht door arjank »

Of ik zou een grote plank moeten nemen en heel dichtbij meten met de microfoon (vervorming meten)
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ik heb veel ervaring met de AD7066/W4/MFB, de Fs die ik gemeten heb ligt bij ca. 40 Hz en de Qms ca. 3.
De metingen zijn erg afhankelijk van de omstandigheden zoals: temperatuur, luchtvochtigheid en het vermogen waarbij je meet.
In een klein boxje met MFB gaat ie tot 30 Hz, zoals in de Philips 541.
De maximale uitslag is echter te gering voor een flinke bas, hij begint gauw te klapperen, maar verder een leuk ding, als je 'm maar niet te hard zet.
arjank

Bericht door arjank »

De TSP's zijn behoorlijk afhankelijk van het "weer", maar meestal maakt dat voor het " totaal plaatje" niet uit. Vaak wordt bijv.de Fs lager en de Vas hoger zodat je uiteindelijk toch een gelijk resultaat krijgt.
Die woofer is inderdaad geen xmax wonder, zeker als je deze vanaf 30hz laat spelen. Gezien de TSP's is het beter deze in een bassreflex kastje van 10 liter te plaatsen en dan afstemmen tussen de 45 en 50hz. Op die manier gaat het wel niet erg diep maar kun je toch een behoorlijke geluidsterkte halen zonder dat de unit over zijn xmax heen gaat(of je moet muziek draaien met heel veel sub laag)
arjank

Bericht door arjank »

Ik heb effe een simulatie gedaan om te kijken wat het verschil is in maximale geluidsdruk tussen een gesloten kastje van 7 liter en een bassreflexkastje van 10 liter (50hz) met deze driver. Als xmax heb ik 3mm aangehouden.
De bassreflexbehuizing presteert stukken beter, bij 50hz haal je maximaal 94dB terwijl de gesloten behuizing maar 85dB haalt.
Bijlagen
AD7065 in 7 liter gesloten.JPG
AD7065 in 10 liter bassreflex 50hz.JPG
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Goed gedaan, die simulaties.
Ik heb ongeveer hetzelfde gemeten, in een Philips MFB-541, waar ik het binnenwerk uit gesloopt heb, de netto-inhoud gaat dan van 4 naar 8 liter en met een baspoort kom je stuk lager.
Ik ben bezig de MFB-functie aan te passen voor de baspoort, je krijgt een dip in het signaal van de MFB-sensor bij de baspoort-frequentie, die je hierdoor niet zomaar meer kan terugkoppelen.
Verder kan je de Xmax vergroten met een positieve gelijkstroom door de spreekspoel, de conus komt dan naar buiten, zodat die verder naar binnen kan bij wisselstroom en met de MFB kan je de daardoor ontstane eventuele extra vervorming compenseren.
Ik hoop zo een heel volwassen boxje te krijgen, dat zich kan meten met veel grotere collega's, er zwerven nog veel MFB-boxjes rond, die zo opgewaardeerd kunnen worden.
Als het allemaal klaar is, open ik wel een nieuw topic hierover, ik hoop nog dit jaar.
arjank

Bericht door arjank »

Als het allemaal klaar is, open ik wel een nieuw topic hierover, ik hoop nog dit jaar.
Ik ben zeer benieuwd, dat hou ik de gaten!
Plaats reactie