poeh! Heeel veel kabels in 1 gainclone versterker
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
poeh! Heeel veel kabels in 1 gainclone versterker
Beste kabelspecialisten
Ik ben bezig me voor te bereiden op mijn eerste zelfbouw project: een dual mono integrated gainclone. Ik ben een volkomen newbee op het gebied van doe het zelf, dus echt alles roept bij mij vragen op, en voor een aantal vragen wil ik graag jullie hulp inroepen. Op het moment ben ik bezig mij te verdiepen in de interne bekabeling van mijn project. Op de foto een integrated gainclone waar mijn project een beetje op gebaseerd gaat worden. De bouwer, Peter, is een zeer gerespecteerd gainclone bouwer die waanzinnig goede reviews krijgt van zijn semi commerciële producten. Ik ga er dus even van uit dat hij goed heeft nagedacht over wat hij waar gebruikt. Op de foto kan ik als leek ongeveer 6 verschillende soorten kabels onderscheiden. De vragen:
1. wat voor soort kabels zijn 1-6?
2. waarom onbeschermde kabels bij 1?
3. In mijn ontwerp komt een dubbele voeding (dus echt dual mono) in een aparte kast. wat voor soort verbindingskabels/aansluitingen kan ik gebruiken om de voeding met de versterker te verbinden?
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!
Erik
Ik ben bezig me voor te bereiden op mijn eerste zelfbouw project: een dual mono integrated gainclone. Ik ben een volkomen newbee op het gebied van doe het zelf, dus echt alles roept bij mij vragen op, en voor een aantal vragen wil ik graag jullie hulp inroepen. Op het moment ben ik bezig mij te verdiepen in de interne bekabeling van mijn project. Op de foto een integrated gainclone waar mijn project een beetje op gebaseerd gaat worden. De bouwer, Peter, is een zeer gerespecteerd gainclone bouwer die waanzinnig goede reviews krijgt van zijn semi commerciële producten. Ik ga er dus even van uit dat hij goed heeft nagedacht over wat hij waar gebruikt. Op de foto kan ik als leek ongeveer 6 verschillende soorten kabels onderscheiden. De vragen:
1. wat voor soort kabels zijn 1-6?
2. waarom onbeschermde kabels bij 1?
3. In mijn ontwerp komt een dubbele voeding (dus echt dual mono) in een aparte kast. wat voor soort verbindingskabels/aansluitingen kan ik gebruiken om de voeding met de versterker te verbinden?
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!
Erik
Re: poeh! Heeel veel kabels in 1 gainclone versterker
Hallo, leuk dit te zien, maar waarom vraag je het niet aan Peter???
Re: poeh! Heeel veel kabels in 1 gainclone versterker
Logische vraag. Enerzijds omdat ik aan hem al heeeeel veel dingen heb gevraagd. Hij verkoopt de pcb's voor de versterker, dus ik heb al een enorm beroep op zijn kennis gedaan. Anderzijds omdat ik, hoe veel vertrouwen ik ook heb in hem, graag mijn eigen mening wil ontwikkelen i.p.v. die van hem over te nemen. Daarvoor leek het me handig om de meningen van wat mensen hier te horen. Kabels lijken een goed onderwerp voor discussie te zijn 
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Re: poeh! Heeel veel kabels in 1 gainclone versterker
Zo op het eerste gezicht:
1: ingangskeuze. Niet afgeschermd omdat ze toch in een metalen afgesloten "doos" zitten. Doordat ze op enige afstand van elkaar lopen is er weinig overspraak.
2: Net ingang, met aardkabel.
3: massa, positieve en negatieve aansluitingen voor twee gescheiden kanalen, dus 6 draden. Dat printje bevat de gelijkrichtdiodes en ontstoorcondensatoren.
4: secundaire spanningen van de trafo. 2 x 30 V of daaromtrent.
5: primaire 230 V aansluiting vanaf de netingang. Zwart en wit.
6: Draadje met spanning naar een controlelampje of ledje in het front.
Dan zijn er nog korte draadjes van de versterkers naar de luidsprekerterminals en korte draadjes van de ingangskeuzeschakelaar naar de potmeters en van de potmeters weer naar de versterker.
1: ingangskeuze. Niet afgeschermd omdat ze toch in een metalen afgesloten "doos" zitten. Doordat ze op enige afstand van elkaar lopen is er weinig overspraak.
2: Net ingang, met aardkabel.
3: massa, positieve en negatieve aansluitingen voor twee gescheiden kanalen, dus 6 draden. Dat printje bevat de gelijkrichtdiodes en ontstoorcondensatoren.
4: secundaire spanningen van de trafo. 2 x 30 V of daaromtrent.
5: primaire 230 V aansluiting vanaf de netingang. Zwart en wit.
6: Draadje met spanning naar een controlelampje of ledje in het front.
Dan zijn er nog korte draadjes van de versterkers naar de luidsprekerterminals en korte draadjes van de ingangskeuzeschakelaar naar de potmeters en van de potmeters weer naar de versterker.
Re: poeh! Heeel veel kabels in 1 gainclone versterker
ooww zie je daar heb je het al!
Ik ben niet eens in staat mijn vragen duidelijk te verwoorden. Wat ik bedoel is: wat voor soort kabel? Dus: materiaal, hoe dik, enz. Overigens zaten er tussen jouw antwoorden wel dingen die ik uiteindelijk ook had moeten vragen, dus naast bedankt voor de moeite, ook bedankt voor de antwoorden!
Erik
Ik ben niet eens in staat mijn vragen duidelijk te verwoorden. Wat ik bedoel is: wat voor soort kabel? Dus: materiaal, hoe dik, enz. Overigens zaten er tussen jouw antwoorden wel dingen die ik uiteindelijk ook had moeten vragen, dus naast bedankt voor de moeite, ook bedankt voor de antwoorden!
Erik
Re: poeh! Heeel veel kabels in 1 gainclone versterker
Ik vermoed dat er gebruik gemaakt is van verzilverd koperdraad, met een dikte van ongeveer 0,5 mm.
Dat kun je bijvoorbeeld hier krijgen:
http://www.ae-europe.nl/toebehoren.htm
(heeft die Peter ook een site?)
Dat kun je bijvoorbeeld hier krijgen:
http://www.ae-europe.nl/toebehoren.htm
(heeft die Peter ook een site?)
Re: poeh! Heeel veel kabels in 1 gainclone versterker
eehhh niet bij 1-6 allemaal dezelfde kabel toch?
En ja: http://www.audiosector.com/
de amp staat bij amp projects, integrated amp.
tnx!
En ja: http://www.audiosector.com/
de amp staat bij amp projects, integrated amp.
tnx!
Re: poeh! Heeel veel kabels in 1 gainclone versterker
1 verzilverd koper met transparante manter van pvc/silicone denk ik
2 massa gevlochten koper van pak heb beet 6mm2 waarom greon weet ik niet.
3 1,5 tot 2,5 mm2 koper montagesnoer in div kleuren verkrijgbaar
4 de kabeleindjes uit de trafo komende misschien met een andere krimpkous.
5 de kabeleindjes uit de trafo komende misschien met een andere krimpkous.
6 montagesnoer 1mm2 koper.
ik weet het niet zeker maar dat is wat ik zie/denk
edit:
Silver-plated, Teflon wire was used for power connections and Vampire solid core wire for signal routing.
2 massa gevlochten koper van pak heb beet 6mm2 waarom greon weet ik niet.
3 1,5 tot 2,5 mm2 koper montagesnoer in div kleuren verkrijgbaar
4 de kabeleindjes uit de trafo komende misschien met een andere krimpkous.
5 de kabeleindjes uit de trafo komende misschien met een andere krimpkous.
6 montagesnoer 1mm2 koper.
ik weet het niet zeker maar dat is wat ik zie/denk
edit:
Silver-plated, Teflon wire was used for power connections and Vampire solid core wire for signal routing.
Re: poeh! Heeel veel kabels in 1 gainclone versterker
In de elektrotechniek is groen/geel de norm kleur voor PE leidingen. (PE= potentiaal vereffening = Aarde)vinnie411 schreef:2 massa gevlochten koper van pak heb beet 6mm2 waarom greon weet ik niet
Maar je kunt natuurlijk ook soepele bruin en blauw elektriciteits kabel gebruiken voor de netspanning en gestript telefoondraad voor het signaal, de werking is hetzelfde... (alleen een stuk minder sexy...vinnie411 schreef:Silver-plated, Teflon wire was used for power connections and Vampire solid core wire for signal routing.
Re: poeh! Heeel veel kabels in 1 gainclone versterker
Ray
Sexy is niet onbelangrijk...
Dank voor de tip van de webshop!
Sexy is niet onbelangrijk...
