Plop bij in- en uitschakelen opamp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Olaffel
Contacteer:

Plop bij in- en uitschakelen opamp

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Ik bouw in mijn versterker een buffer zodat de versterker geen 'last" heeft van het aansluiten van verschillende bronnen. Zo "ziet" de versterker altijd dezelfde bron. Nu heb ik een Buffer gemaakt en als test een NE5532 erin gezet. Bij het in en uitschakelen hoor ik een harde plop, ik meet ook een spanningspiek van 0,5V Bij het uitschakelen blijft het even stil, en hoor ik erna gepiep dat in frequentie afneemt en meet ik een spanningspiek van 1,5V!

Weet iemand een oplossing tegen zo'n in en uitschakelplop? Dacht zelf aan een relais op de uitgang alleen zo wordt de aard van het probleem niet opgelost.

Groeten,

Olav
Bijlagen
buffer.JPG
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Plop bij in- en uitschakelen opamp

Bericht door Henkjan »

ik ga dit volgen, ik heb t zelfde met de minidsp.....
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Meest simpele oplossing: twee relais met een NC contact. Een spoeltje aansluiten op de trafo die de rest ook voedt en een via een r-ctje (1K-100uF bijv) op de voeding van de opamp..
Zodra de netspanning afgeloten wordt zal het ene relais afvallen en de uitgang kortsluiten.. de andere zal later afvallen.
Bij aanschakelen zal het ene relais meteen de kortsluiting weg halen en de andere doet daar iets langer over...
Nu maar hopen dat de plop eerder is en het gefluit later..
ipv twee relais kun je met wat electronica en een relais hetzelfde bereiken...
Als het niet te highend is kun je ook gewoon een transistortje de boel laten kortsluiten (Mute)

Kees
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zou je daar svp een schema-tje van kunnen schetsen?
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Ik heb nog even getest met een LM4562 en een OPA2134, de LM geeft nauwelijks een spanningspiek bij het uitzetten, de OPA wel. Ik denk dat het hem zit in het ontladen van de voeding oid. Beiden geven geen inschakelpiek. Ik ga aan de gang met een relais die in ingeschakelde toestand signaal doorgeeft, en in uitgeschakelde toestand de ingang van de versterker kortsluit. Plaatje is weergegeven, ik denk dat het wel werkt.

Bedankt voor het snelle antwoord, ik post het resultaat.

Groeten,

Olav
Bijlagen
relais_input.JPG
relais_input.JPG (6.07 KiB) 1085 keer bekeken
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

edit:de buffer heeft een 100k weerstand tussen out en ground dus verliest niet zijn load. Dat leek mij wel net om te vermelden. De input van de versterker wordt niet geheel kortgesloten, standaard heeft de versterker een 1k weerstand in serie. Wel krijgt deze door het relais geen signaal en door de connectie met de ground staat de ingang niet open zodat deze niet de prachtige 50hz brom geeft :wink:

Morgen zet ik de print in elkaar, maak even een nieuwe print met voeding, buffer en relais. Het geheel komt in de Cappuccino 3XT versterker die ik binnenkort post.

Groeten,

Olav
richard

Bericht door richard »

Je kan je ook de gewoonte aanleren eerst de bron en voorversterker aan te zetten en als laatste de eindversterker. Het uitschakelen gaat in omgekeerde volgorde.
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey,

Als dat losse apparaten waren dan kon dat, maar de buffer zit ingebouwd in de versterker. :)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

richard schreef:
Je kan je ook de gewoonte aanleren eerst de bron en voorversterker aan te zetten en als laatste de eindversterker. Het uitschakelen gaat in omgekeerde volgorde.
ook bij mij gaat dat niet, de amp is een geïntegreerde waarbij ik wat tussen de pre en eind kan zetten, en de minidsp wordt met de amp mee aan en uit gezet
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Henkjan,

Welke opamp gebruik je? Bij mij was er groot verschil tussen NE5532 die in- en uitschakelplop gaf en gepiep bij uitschakelen, de Lm4562 gaf enkel een plop bij uitschakelen en geen piep. Ook was de spanningspiek bij uitschakelen lager.

Een oplossing die ik kan bedenken is een relais dus na de opamp, of juist eentje in de voeding die de opamp meteen uitschakelt.

Groeten,

Olav
richard

Bericht door richard »

Olaffel schreef:
Een oplossing die ik kan bedenken is een relais dus na de opamp, of juist eentje in de voeding die de opamp meteen uitschakelt.
Of een luidsprekerrelais die na een tijdje inschakelt en de luidsprekers meteen loskoppelt na uitschakelen. Die kun je misschien ook combineren met een of andere beveiliging.
Oenboek

Bericht door Oenboek »

Ik zet in elke preamp die ik maak een relais dat de uitgang kortsluit en dat pas na 5 à 10 seconden opengaat. Bij uitzetten van de spanning moet het relais onmiddelijk terug sluiten. Ik kies voor kortsluiten ipv schakelen omdat je dan geen extra contact hebt tijdens normale werking. Wel even narekenen of de uitgangsweerstand voldoende groot is om te grote stromen in je preamp te vermijden.
Ik zet ook geen extra relais in de luidsprekerkring, daar heeft dat extra contact nog meer invloed op de kring. Bij poweramps kies ik voor uitschakelen van de voeding (na de condensatoren) zoals ook Hypex het aanraadt.
Veel toestellen werken met mute-transistoren die hetzelfde doen als zo'n kortsluitrelais, maar ik kies toch voor het relais om niet-lineaire invloeden te vermijden. En dat geldt voor tuners, CD-spelers enz die allemaal bij starten en stoppen voor grote luidsprekerslagen kunnen zorgen als er niet één of andere mute-schakeling is.
In de juiste volgorde starten en stoppen is uiteraard beter, maar met echtgenote en kids in huis is dat absoluut niet gegarandeerd. Ik ben al blij als ook de DAC uitgezet wordt als de rest stopgaat, want die wordt het gemakkelijkst vergeten.
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

hey,

Ik heb het nu zo gemaakt, bij het uitschakelen maakt de schakelaar contact. Het relais schakelt meteen, ik heb geen in en uitschakelplop meer. Echter had ik wisselspannings relais, dus je hoort nog een klein tikje bij het uitschakelen van het relais. Ik kan hierover geen diode plaatsen. Maar het werkt prima. De opamp wordt niet kortgesloten door de weerstand.

Ik gebruik de OPA opamp.

Groeten en bedankt voor de tips,

Olav
Bijlagen
opamp-relais.PNG
opamp-relais.PNG (2.38 KiB) 1015 keer bekeken
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Olaffel schreef:
Henkjan, Welke opamp gebruik je?
geen idee, die er in de minidsp zit :oops:
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Prima oplossing met relais enzo maar wellicht ook eens kijken naar de oorzaak van de plop.

Ik gebruik zelf een OPA 2604 en het signaalpad is volledig DC gekoppeld, geen last van ploppen bij in en uitschakelen.
Het ligt dus niet aan de opamp in elk geval.
De plop wordt veroorzaakt door het niet tegelijk opkomen van de positieve en negatieve voedingspanning, ook de snelheid waarmee de voedingspanningen zich opbouwen is van belang. De opkomsttijd is bij mij ongeveer 1 seconde omdat er een flinke capaciteit (10000uF) in de voeding zit in een soort CRCRC netwerk.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Mr Tube schreef:
Het ligt dus niet aan de opamp in elk geval..
Kan aan de combinatie liggen, denk ik..
Mijn Behringer dcx-2496 schakelde volledig stil aan en uit, tot ik de opamps upgrade naar 4562's Dikke knallen als ik nu de behringer uitzet terwijl de versterkers nog werken...

Kees
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Weet je zeker dat je schema klopt?
Dit is een nogal flinke versterkings factor....
Ook kunnen deze hoge waardes voor flink wat ruis zorgen.
Het is ook interessant om wat filtering aan je buffer toe te voegen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heb het idee dat er nu 2 draadjes over hetzelfde lopen :roll:

Linkje http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 8#p1488518
Plaats reactie