Caddock weerstanden

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Eddie

Caddock weerstanden

Bericht door Eddie »

Caddock weerstanden zijn enkele malen ter sprake geweest op dit forum, bv. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=6&t=2509 en
http://forum2.zelfbouwaudio.nl/viewtopi ... 71&start=0 . De mensen die ze gebruiken zijn er heel enthousiast over, maar er is moeilijk aan te komen.

Mijn eerste Caddock-weerstanden heb ik nog besteld in Heerlen waar in de jaren 90 de europesche vertegenwoordiging zat. Recentelijk wilde ik de versterkersfactor van mijn TA2021B wat omlaag brengen en zag mij genoodzaakt om een Caddock te vervangen door een Holco met de gewenste weerstandswaarde. Het verschil in geluid was dramatisch, nog nooit eerder heb ik zo'n groot verschil gehoord ten gevolge van een component: veel minder ruimtelijkheid en detaillering en een duidelijke toename van vervorming.

Dezelfde avond ben ik op Internet gaan zoeken wie momenteel Caddock's levert. In Nederland worden ze zeer beperkt geleverd via Farnell en RS-components. In Duitsland vond ik Mouser Electronics met een veel uitgebreider assortiment en goedkoper (website: http://nl.mouser.com/). Alle door mij gezochte waardes waren beschikbaar (10k, 5k en 2.5k) voor 3,40 Euro/stuk. Mijn bestelling was na drie dagen geleverd en 's avonds had ik weer mijn geluidskwaliteit terug. :D

Voor wie van upgrades houdt: een betere prijs/prestatieverhouding dan Caddockweerstanden ken ik niet. Verschillen tussen bv. goedkope en dure luidsprekerkabels of condensatoren zijn veel kleiner. En dan praten we al gauw over honderden Euro's die ik toch de moeite waard vond bij b.v. Black Gates.
BertDB

Re: Caddock weerstanden

Bericht door BertDB »

Vind je dat zelf niet wat overdreven? 3,40€ voor een weerstandje :?:
De ervaring leert me dat die goedkope weerstanden die je bij de elektronicaboer om de hoek haalt eersteklas zijn ... :-$
ray5150

Bericht door ray5150 »

xbake schreef:
De ervaring leert me dat die goedkope weerstanden die je bij de elektronicaboer om de hoek haalt eersteklas zijn ... :-$
da's ook niet helemaal waar, lees dit stukje eens:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/58037/1/
BertDB

Bericht door BertDB »

ik weet niet welk merk die weerstandjes zijn die ik koop, maar ben er heel tevreden van.
Qua geluid hoorde ik geen verschil, en meer dan 3€ voor een weerstand vind ik echt te gek.. :P
Eddie

Bericht door Eddie »

xbake schreef:
Vind je dat zelf niet wat overdreven? 3,40€ voor een weerstandje :?:
Er zijn uiteraard veel situaties waarin een weerstand van enkele centen goed genoeg is, dat is voor mij wel iets anders dan eersteklas. Als je het onderste uit de kan wilt kwa geluidskwaliteit dan is 3,40€ voor een Caddock spotgoedkoop.

Naast het feit dat de klank onovertroffen is zijn ze ook thermisch zeer stabiel. De meeste hebben een TO-220 behuizing en kunnen op een koelplaat gezet worden. Er zijn types van 15 tot 100 Watt dissipatie, daarmee zijn ze zeer geschikt voor b.v. kathodeweerstanden bij eindbuizen. Ook de mechanische stabiliteit is voortreffelijk, Caddock is sinds jaar en dag leverancier voor ruimtevaartapplicaties (Enig idee wat daar voor eisen gesteld worden?). Verder zijn alle Caddock's standaard 1% nauwkeurig en zijn er ook series van 0.1%. Voor speciale gevallen kunnen ze nog nauwkeuriger. Kortom, het zijn exceptioneel goede weerstanden.
richard

Bericht door richard »

Eddie schreef:
Caddock is sinds jaar en dag leverancier voor ruimtevaartapplicaties (Enig idee wat daar voor eisen gesteld worden?).
Als het maar degelijk is, wat g-krachten kan weerstaan en tegen een protonenbombardement kan.
Laatst gewijzigd door richard op vr 13 aug 2010, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Normaal gesproken voldoen "gewone 0.5 Watt 1% Metaalfilm" in 95% van de gevallen.
Alleen bij meet en regeltechniek of zaken waarin een hoge spanningstabiliteit is vereist kun je types gebruiken met bijvoorbeeld 0.1% tolerantie.

Echter in de audio techniek is natuurlijk alles anders....dan gaan alle geldende regels overboord en dan springt de commercie erin... :wink:

En Bert, het kan nog veel gekker.. wat denk je bijvooreeld van de Mundorf M-resist voor een tientje per stuk?
BertDB

Bericht door BertDB »

ja dat is gans te gek.. =;

Pasop, er moet wel een nuance aangebracht worden.
Buizenversterkers worden warm en dan zijn weerstanden met hogere preciesie en betere temperatuurstabiliteit wel aanbevolen, en die kosten inderdaad meer;
Echter behoed ik mezelf voor de 'audiofiele commercie' achter bepaalde zaken... :wink:

Die caddocks zijn op die 2 eigenschappen inderdaad veel beter, maar het moet niet veel gekker ... :P
Pjotr

Bericht door Pjotr »

xbake schreef:
ja dat is gans te gek.. =;

Pasop, er moet wel een nuance aangebracht worden.
Buizenversterkers worden warm en dan zijn weerstanden met hogere preciesie en betere temperatuurstabiliteit wel aanbevolen, en die kosten inderdaad meer;
Halloo........... In het echte buizentijdperk waren kool-composietweerstanden met een tolerantie van 10% heel gewoon en die hadden me een tempco van heb ik jou daar :D

Als echte buizenfreak ben je met die Caddocks toch helemaal verkeerd bezig? :P :lol:
BertDB

Bericht door BertDB »

ik ben er wel van overtuigd, dat mede door de heropmars van de buizen, de techniek en de onderdelen wel verfijnder geworden zijn.
De keuze is ook gewoon groter.
Vroeger werden buizen vaak gebruikt in radio's en kleine versterkers, maar van hi-fi was toen nog niet veel sprake...
Ik wil er enkel mee zeggen dat er nu onderdelen beschikbaar zijn met betere eigenschappen dan vroeger, echter of het ook klankmatig veel uitmaakt laat ik in het midden, dat is een volledig andere discussie :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”