Phase linear aliante 10 voor in huis

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Phase linear aliante 10 voor in huis

Bericht door rho »

Ik was aan het piekeren over een subje voor in hus, maar 't ding mag niet te groot worden. Nu kan je dan al snel naar car-audio subjes grijpen, maar die zien meestal niet echt leuk uit voor in huis.
Nu kwam ik de Phase Linear (nu Phase evolution) aliante 10 tegen. Leek me een leuk ding, mar aardige reviews.
Probleem is dat ik geen deftige T/S parameters van het ding kan vinden.
Kan me hier iemand mee helpen?
Ik had 'm graag een keertje gesimuleerd.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

alstu:
http://www.phase-evolution.de/parameter ... er&lang=en

Overigens, uit ervaring kan ik zeggen dat deze sub al prima speelt in een 20 liter gesloten kist. Wil je voor HT gaan, zet hem dan in een 30 liter gepoorte kist.

t.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Damn, helemaal overheen gekeken.
Thanks.

Simulaties in WinIsd laten niet echt de resultaten zien die ik gehoopt had.
Met die lage Fs dacht ik een F3 te krijgen die toch wat dieper zat.
Echt tekort aan bassen heb ik niet met m'n huidige speakers. Ik zou gewoon graag het uiterste laag ook willen weergeven. Hoeft absoluut niet luid te zijn. Gewoon ter ondersteuning.

Ik denk dat m'n zoektoch naar zo'n subje nog even blijft voortduren.
Geeft niet, er is 0,0 haast bij.
Laatst gewijzigd door rho op zo 02 okt 2005, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

misschien ook een leuke wist je dat is.

dat je vroeger bij de Phase Linear aliante de gemeten T/S parameters van die sub mee kreeg.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Mja, ik zou ze eerst willen weten, vooralleer dat ik de sub zou gaan kopen. :wink:
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

@rho

ik zei alleen dat je de gemeten T/S parameters van de sub die je koopt mee krijgt. dit is best netjes want de op gegeven en de werkelijke T/S parameters van een unit wijken soms meer dan 10% af an dan heb ik het niet alleen over phase linear maar de meeste fabrikanten.


T/S parameters uit een testrapport:

phase linear aliante 10si
Pn 350W
Pp 800W
Sd 0.0364 m^2
Wm 1.92 kg
Zn 4 Ohm
Re 3.3 Ohm
fs 22.2 Hz
Qms 2.47
Qes 0.31
Qts 0.28
vas 46.3 dm^3
Cms 303 um/N
Mms 169 g
Diam_vc 125 mm
Bxl 15.8 Wb/m
Xmax 4 mm
Vb 30 dm^3
dv 80 mm
Lv 310 mm

en dit zegt de site:

Fs 23 Hz
Qes 0.27
Qms 2.33
Qts 0.25
VAS 65 Liter
Xmax 8 mm
RDC 3.2 Ohm
SPL 90 dB
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik vind dat die waardes naar serieus dicht bij elkaar in de buurt liggen.
Ik denk dat bij veel merken de opgegeven waardes en de werkelijke waardes wel eens veel verder uit elkaar liggen.
In veel gevallen zijn het de goedkopere merken die wat problemen hebben om ook bij elke unit dicht bij de opgegeven waardes te komen. Dat mag natuurlijk niet echt verbazingwekkend zijn.

Ik krijg met de gemeten en extra parameters al een mooier resultaat met WinISD. Gepoort naar 28Hz in een 30 liter kistje ziet er bijlange na niet slecht uit. F3 ligt dan op 27Hz. Dat valt best te doen.

Er zit dan wel een aardig piekje in de group delay. Bij 27Hz zit een piek tot 24.5ms, terwijl het bij 35Hz nog maar 14ms is en bij 50Hz is dat nauwelijk 4,5ms. Is dat problematisch. Het laatste dat ik wil is een boomy bas.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Alleen een beetje vreemd dat de spreekspoel tijdens de meting is gekrompen:
ome subtilieco schreef:
T/S parameters uit een testrapport:
...
Xmax 4 mm

en dit zegt de site:
...
Xmax 8 mm
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Kan zijn dat de site de peak-peak xmax opgeeft. :wink:
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

richard schreef:
Alleen een beetje vreemd dat de spreekspoel tijdens de meting is gekrompen:
ome subtilieco schreef:
T/S parameters uit een testrapport:
...
Xmax 4 mm

en dit zegt de site:
...
Xmax 8 mm
wat michiel al zegt het zal wel 4 mm one way zijn. en 8 peak to peak.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

of de ene is lineair en de andere mechanisch?
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

4mm is one way.
8mm is peak to peak.

Verder, een aliante "boomy" maken betekend een waardeloze kist met een Q van 10 oid ontwerpen (lukt me wel hoor, als het moet ;) ).

In car audio land is de aliante imho nog steeds de "standaard" en de te kloppen woofer mbt "strakheid" en betrouwbare weergave.

Wel is het natuurlijk zo dat de cabin gain van een auto meer is dan je room gain. Een iets warmere Q kan imo geen kwaad.

t.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ik weet niet of ik hier iets over het hofd zie, maar is er iets verkeerd aan het gebruik van speakers die als home-sub zijn ontwikkeld.
Er zijn op subwoofer gebied toch zoveel andere alternatieven zoals bijvoorbeeld Peerless, Vifa, Scan Speak, Seas, en dan nog de goedkopere merken zoals Gradient, Mivoc, Alcone. Die hebben allemaal units die laag kunnen afgesteld worden in een relatief kleine kast.

Dit zijn allemaal eenvoudig te verkrijgen merken en ze hebben betrouwbare T/S parameters.
Daarenboven zijn ze ontwikkeld voor de toepassing als home subwoofer.

Heeft een Carspeaker iets anders waardoor dat hij beter zou zijn voor de gevraagde toepassing?
Ik meen dat Car speakers een hogere Qts, een watervaste cone en een corrosiebestendige spreekspoel hebben. Deze zaken zijn irrelevant voor home gebruik. Naja de hogere Qts maakt hem interessanter voor een gesloten kast, maar dat is voor de gevraagde toepassing volgens mij eerder een nadeel.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Car-woofers passen in wel erg kleine kistjes in vergelijking met een home-audio sub.
Ik heb nog nooit een home-audio sub gevonden die even laag gaat als een car-audio sub in een even klein kistje.
Zelfs bij car-audio subs moet je al deftig zoeken om een sub te vinden die in een kistje van het formaat dat ik zoek een deftig laag zou neer zetten.
30 liter en een F3 van 27Hz met een 10"sub. Zo ken ik geen home-audio sub.
Daarbij heeft de Alinate een zeer beperkte inbouwdiepte. Dat geeft nog een extra vrijheid bij het designen van een kist.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

rho schreef:
Car-woofers passen in wel erg kleine kistjes in vergelijking met een home-audio sub.
rho,

na wat simulaties moet ik je inderdaad gelijk geven. De XLS is zowat de enige die ik gevonden heb in dat formaat die iets in de buurt komt van wat je zoekt.

Je zou eventueel nog een Compound kunnen overwegen als dynamiek minder belangrijk is. Maar bij die afmetingen en het feit dat dergelijk subspeaker redelijk diep bouwen, is je volumevoordeel snel ingenomen door het bolume dat de extra speaker inneemt.

Ed.
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

Kijk dan voor de grap eens naar de Dayton Titanic 10 inch (van PartsExpress). Die gaat tot ongeveer 25 Hz in een 30 liter gepoorte kist. Het voordeel van deze subwoofer ten opzichte van de Aliante is dat de Xmax meer dan 4 maal zo groot is.

http://www.partsexpress.com/pe/pshowdet ... tab=2#Tabs
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Nadeel van een car sub is vaak wel dat deze redelijk ongevoellig zijn. Omdat ze in een zo klein mogelijke behuizing toch diep moeten gaan, is een rendement van 82 dB niet vreemd.
Je zal dus wel een flinke amp erachter moeten hangen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Krunk schreef:
Nadeel van een car sub is vaak wel dat deze redelijk ongevoellig zijn. Omdat ze in een zo klein mogelijke behuizing toch diep moeten gaan, is een rendement van 82 dB niet vreemd.
Je zal dus wel een flinke amp erachter moeten hangen.
Je kunt niet alles hebben, je kunt kiezen uit twee van de drie variabelen:
klein volume, hoog rendement en lage grensfrequentie

- klein volume, hoog rendement maar geen lage grensfrequentie;
- hoog rendement, lage grensfrequentie maar geen klein volume of
- klein volume, lage grensfrequentie maar geen hoog rendement.

Een combinatie van alle drie gaat in tegen de natuurwetten; is dus op aarde niet mogelijk.

In een garage hing een poster met een variant van deze vergelijking:
snel, goed en goedkoop.
De klant mocht ook kiezen uit twee van deze variabelen:
- snel en goed, maar niet goedkoop;
- goed en goedkoop, maar niet snel;
- snel en goedkoop, maar niet goed.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

@asterduk:
Ja, die compound had ik ook al overwogen, maar dan moet je direct al een subje gaan zoeken dat maar de helft van het budget opslorpt, per stuk. En je wint niet zo geel erg veel als je de subs achter elkaar moet zetten, zoals je zelf al aanhaalde.

@peter Geerts: Is dat de mechanische of de lectrische Xmax? Lijkt me wel een leuk subje te zijn.

@Richard, Krunk: Rendement is geen probleem. Hoge SPL is niet nodig en de kamer is erg klein. Beiden zorgen er voor dat de versterker geen kW monster hoeft te zijn om toch te voldoen.

@teacher: Ik hou wel van Focal, maar ik vrees dat deze toch niet zo diep zal gaan als een Aliante of Dayton. Kwa geluidskwaliteit zal die Focal misschien wel met de Alinate mee kunnen denk ik.
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

18,7 mm is naar mijn weten de lineaire Xmax. Kijk voor alle details in de pdf. Daar staat ook het BL verloop in (mooi recht verloop geeft weinig vervorming). Er zijn trouwens vast nog wel meer subs met dit soort specs, maar dit was de eerste die in me opkwam voor een zeer kleine kast.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Het is vooral de zeer kleine kast de me de das om doet. Voor de rest had ik al wat leuke kandidaten gevonden, maar de kast moet meestal veel te groot zijn om echt laag te gaan.
Ik begrijp wel dat m'n wensen niet makkelijk in te willigen zijn, dus ik wil ook niet zeuren dat ik niet snel dát vind wat ik zoek.

Die Dayton is dus wel een leuke. Ik moet de pdf een keer downloaden en WinISD een keer er op los laten.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Die dayton titanic is vooral geschikt voor een erg kleine transmissie lijn, in een bassreflex behuizing wordt de lengte van de pijp enorm groot. Of een passieve radiator of een tml dus. Wel indrukwekende simulaties in een tml trouwens.

Groeten Roland

bassreflex inhoud 21 liter 81cm2 bassreflex doorsnee kast geoptimmerd op vlakke curve:
[img]http://img72.imageshack.us/img72/8392/screenshot0171qr.th.jpg[/img]
transmissielijn: lengte 2.1 meter, sd 400 naar 140 cm2:
[img]http://img75.imageshack.us/img75/4373/screenshot0158ow.th.jpg[/img]
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Waarom vind je de TML eigenlijk beter dan de bas-reflex? OK, de poort wordt wel erg lang, maar die zou je ook netjes kunnen vouwen. Het volume van de TML is een heel stuk groter. Te groot. Met 54 liter kan je ook al gaan kijken naar andere subjes die dan netjes presteren in een BR.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi rho

Deze bass is eigenlijk niet goed in een bassreflex huis onder te brengen zonder een extreem lange poort. Door die enorme poort lengte lijkt de behuizing zowie zo al meer op een transmissie lijn als op een bassreflex kast. Ik heb geen win isd maar ik weet vrij zeker dat je met die 81 cm2 doornsee poort erg hoge luchtsnelheden zal krijgen, zeker als je in de buurt komt van die xmax van 18mm.

Een 54 liter transmisselijn is erg klein voor een 10 inch sub zeker als ie dan ook nog eens -3db haalt bij 30hz, 54 liter is voor een transmissielijn met een 20 cm bas al klein.

Ik zou hem persoonlijk niet gebruiken voor een bassreflex kast, daar is me die poort lengte en alles wat daar bij komt kijken aan turbulenties iets te extreem voor een passieve radiator daarentegen lijkt me een mooie oplossing voor dit probleem.

http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=295-192

Dan kun je uit een extreem klein bassreflex kastje een enorme bas halen.
Plaats reactie