simulatiesoftware

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Paul

simulatiesoftware

Bericht door Paul »

Sinds kort luister ik naar een setje vifa premium 11, bij aanschaf wist ik al dat dit geen indrukwekkende speaker qua laag is. Een actief subje ligt dus al zo goed als klaar, echter bij bijvoorbeeld One van Metallica merk ik dat de woofertjes het toch niet echt lekker doen op de drums die daarin zitten.

Ik vraag me nu dan ook af of een actieve woofer dit probleem oplost of dat de oplossing ligt in het uitbreiden naar een 3weg met bijvoorbeeld een 8 inch uit de premium line van vifa. Dit zou ik passief aansturen met scheidingsfreq op bijvoorbeeld 250 hz; hier moet dus een filter voor gesimuleerd worden hetgeen ook de uiteindelijke vraag is:

Is er goede freeware verkrijgbaar waar ik wat mee kan expirimenteren?
Wat is betaalbare software (met heel belangrijk voor mij) een simpele interface om aan te schaffen mocht ik een 3weg filter willen simuleren?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

eerst een vraag: heb je de spullen of de vrienden om zelf je speakers te meten? impedantie als minimum, maar ook akkoesties.

zo nee, ga dan voor de actieve optie, als deze ook een HP voor je vp11's geeft, dan verwacht ik zeker een verbetering. je zou t eens kunnen proberen om ze aan een HT set te hangen.

als je kan meten, dan zou je AudioCAD kunnen gebruiken voor de simulaties, diverse hier hebben t (was een greopsaankoop tijdje terug) en is denk ik van de echte simu programma's t betaalbaarst.
Paul

Bericht door Paul »

Ik beschik helaas niet over een meetsysteem, afhankelijk van de kosten kan ik natuurlijk overwegen zoiets aan te schaffen, meetmicrofoontje via geluidskaart op pc hoeft niet zoveel te kosten toch?

Dit is overigens wel GEHEEL nieuw voor mij dus het kan makkelijk dat ik iets over t hoofd zie.

De actieve optie heeft geen highpass voor de premiums, anders had dit idd meest logische liggende optie geweest.

audiocad zal ik eens even naar gaan googelen!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”