Sub met Beyma 8BR40

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
-Jasper-
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 18:12

Sub met Beyma 8BR40

Bericht door -Jasper- »

Beste mensen
Dit is mijn eerste post op het forum en zal me even voorstellen. Ik ben Jasper Oleman 18 jaar oud en woon in Teuge (Apeldoorn). Ik zit op het MBO 3e leerjaar elektronica/telematica. Mijn hobbys zijn versterkers en luidsprekers bouwen. Goh :roll:
Een paar dagen geleden heb ik de beyma 8BR40 als sub horen spelen en was aardig onder de indruk van het geluid dat deze goedkope sub neerzet.
Direct even in winisd zitten stoeien en besloten dat dit mijn nieuwe project word. Ik ken de weg al aardig in winisd maar heb nog wel hier en daar hulp nodig. Vandaar dit topic!

De datasheet van de Beyma 8BR40:
http://www.bmm-electronics.com/document ... /8br40.pdf

Deze gegevens ingevoerd op de juiste volgorde:

QTS-0.48 FS-31 VAS-82 RE 6,3 BL-6,7 LE-0,7 SD-0,022 Xmax-6mm Pe-50W

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cone excursion is bij 50W input. En heb een bassboost toegevoegd, ik weet niet of dat kan of mag maar de grafieken blijven nog keurig binnen hun grenzen en de driver komt hierdoor 10Hz lager.

Ik zou graag commentaar en suggesties willen hebben.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Ha die -Jasper-, welkom hier!

m'n 1e opmerking is: waarom BR? met zo'n hoge Qts stemt dat niet echt lekker af. zou die t in gesloten niet naar je zin doen?
-Jasper-
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 18:12

Bericht door -Jasper- »

In eerste instantie heb ik gekozen voor br omdat ik deze driver in die opstelling heb horen spelen. Daarnaast heeft deze driver in een gesloten kist een grote cone excursion en een hele grote powerdip.
Maar zo gek doet hij het toch niet in BR?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Jasper

Over het algemeen streeft "men" een zo vlak mogelijke freqeuntie plot na, als er een bult in het laag zit, klinkt een speaker vaak boemerig. Boven een bepaalde qts waarde van een speaker is het niet meer mogelijk hem in een bass reflex behuizing vlak te krijgen, deze beyma is zon luidspreker. Een hoge qts is wel goed voor een transmissilijn of een gesloten kast.

Kan je niet achterhalen hoe die kast was afgesteld waar je de beyma in gehoord hebt? Als dat bevalt lijkt het me makkelijker om die na te bouwen.

Groeten Roland
-Jasper-
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 18:12

Bericht door -Jasper- »

Afbeelding
In deze opstelling heb ik de sub gehoord. De inhoud en afstemming weet ik niet.
Als ik de inhoud groter maak krijg ik de grafiek wel netje recht. En hij komt zonder filter net zo laag als de 40L met filter.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Jasper

Tot welke freqeuntie wil je de beyma inzetten? ga je hem actief (sub versterker) of passief filteren?

Groet Roland
-Jasper-
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 18:12

Bericht door -Jasper- »

De sub word tot 80Hz ingezet en word actief gefiltert.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

@Jasper

In dat geval is die hobbel in de freq response niet zo heel erg.

Groeten Roland
-Jasper-
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 18:12

Bericht door -Jasper- »

@ Roland

Ik neem aan dat je de hobbel bedoeld in de 40L versie van ruim 2dB? Als dat het geval is kan ik gelukkig een redelijk kleine behuizing maken. Het enige waar ik nog mijn twijfels over heb is de powerdip. Deze bestrijkt namenlijk het hele frequentie bereik waar ik juist de sub voor in wil zetten! Zal dit een probleem geven?
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Die hobbel van 2 dB stelt niets voor als je op 80 Hz filtert. Op 80 Hz is de hobbel namelijk ook nog 2 dB, dat maakt een verschil van wel 0 dB. :)
De lichte afval boven de 80 Hz kun je mooi gebruiken om een iets steilere filter helling te krijgen (niet dat het in dit geval veel effect zal hebben, maar het idee is leuk).

Die power dip hoef je je niet zo druk om te maken. Het is hier geen PA waar we over praten. Maar het is wel weer zo dat een beetje headroom nooit slecht is.
Als het kan zou ik voor de grote kast kiezen. Het is en blijft een feit dat een subwoofertje altijd wat ruimte moet krijgen om mooi strak te klinken. Doe maar liever 10 liter meer dan minder.
-Jasper-
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 18:12

Bericht door -Jasper- »

Afbeelding
Dit is 50L met een bass boost erbij! Veel groter ga ik liever niet omdat het oog ook nog wat wil :D . De bult is wat minder en het filter heeft een lagere gain om hetzelfde effect te krijgen.
Groepdelay is vrijwel zelfde gebleven.
Cone excursion is ietwat groter.
Powerdip is ietwat groter geworden.
Gebruikersavatar
rjonkers
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 20:33

Bericht door rjonkers »

Jasper, ben je hiermee verder gegaan?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

-Jasper- schreef:
Afbeelding
In deze opstelling heb ik de sub gehoord. De inhoud en afstemming weet ik niet.
He... Dat is toch van MachMat? Stond meende ik ook op de diydag...

Edit...
http://www.machmat.com/sales/kits/speak ... ayagen.htm
-Jasper-
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 18:12

Bericht door -Jasper- »

rjonkers schreef:
Jasper, ben je hiermee verder gegaan?
Jazeker hij staat al te spelen, alleen nog zonder correctie.
Gebruikersavatar
rjonkers
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 20:33

Bericht door rjonkers »

Ok, kep zelf het MachMat systeem gebouwd en spelend sinds enkele maanden, maar ik begrijp dat jij alleen voor de Beyma unit gaat tbv een subwoofer?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”