Pagina 1 van 2

FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 12:20
door b_force
Ik heb voor de leuk hier een oude Philips buizenradio staan van het type B4X89A (ooit jaren geleden gekregen van mijn vader).
http://www.jvanschaikconsultancy.nl/rad ... index.html

Schema:
http://www.philipsradios.nl/Schemas/B4X89A.pdf

Ding werkt nog voor de volle 100%. Wat ik echter jammer vind, is dat er (natuurlijk) geen FM mee ontvangen kan worden.
Nu zit ik totaal niet in de radio techniek, dus ik vraag me af of het schema redelijk aan te passen is voor FM.

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 12:25
door BertDB
in één woord: neen :mrgreen:

AM = amplitude modulatie
De amplitude van de draaggolf varieert volgens het LF signaal

FM = frequentie modulatie
De frequentie van de draaggolf varieert volgens het LF signaal

Compleet verschillende principes en dus schakelingen :wink:

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 12:32
door Pjotr
Hé kijk nou een radio met stopcontacten achterop :mrgreen:

Maareh, je gaat zo'n stuk goed werkend antiek toch niet vernachelen? Cultuur barbaar :lol: Dat is net zoiets als een oude slinger grammofoon willen verbouwen om er CD'tjes mee af te kunnen spelen.

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 12:38
door b_force
xbake, ik weet wel dat het totaal andere technieken zijn.
De vraag is dus of het mogelijk is om het schema aan te passen dat het wel gaat werken.

@Peter.
Sja vernachelen?

Tegenwoordig kan ik geen Monte Carlo, Munchen, Paris 1, Stuttgart, Frankfurt meer ontvangen. :wink:
Sterker nog, er bijna niks meer te ontvangen op al die lange golven.
Natuurlijk nog de wereldzenders en een paar zenders die ik niet kan verstaan.
Dat maakt in totaal iets van 10 ofzo.

Dus eigenlijk is hij redelijk onbruikbaar zo :lol:

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 12:40
door Pcdg
Er zijn volgens mij in de begintijd van FM bouwpakketjes geweest om AM radio's hiermee uit te breiden. Mocht je zoiets te pakken krijgen kan je geheel historisch verantwoord je radio verbouwen. Post je vraag eens op het forum voor oude radio's http://www.gloeidraad.nl/radioforum

succes, Paul

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 12:41
door BertDB
ik probeerde even duidelijk te maken dat je idee erg optimistisch was :lol:

ik heb zelf onlangs ook een buizenradio gerestaureerd.
Niet echt om em werkend te krijgen, maar meer om als designelement te gebruiken (radio = rood :D)
Snoer eraf gedaan, bakeliet herspoten, binnenin wat opkuis (stof en vuilte) en klaar..
niet spelend, wel mooi :wink:

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 12:43
door sietse
Je kunt een AM ontvanger niet ombouwen naar FM. Wil je er dus FM mee kunnen ontvangen, zul je er een FM tuner bij in moeten bouwen. En dat zal wel niet gaan i.v.m. ruimte.

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 12:44
door Pjotr
Moet ie zeker ook gelijk stereo worden?

Nee Bart FM gaat gewoon niet met dit ding. Het FM gedeelte in radio's is van antenne, MF tot detector een heel eigen apart gedeelte.

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 12:46
door b_force
Ombouwen is geen probleem. Hij is hardwired en buizen zijn zo te vervangen.
Probleem zit hem dan vooral in de spoel etc lijkt me?

@Peter.
Nee joh gek, gewoon mono.

Met torretjes is zo'n circuitje toch zo gemaakt?
Moet dan ook wel met buizen te doen zijn.

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 12:51
door sietse
b_force schreef:
Ombouwen is geen probleem. Hij is hardwired en buizen zijn zo te vervangen.
Probleem zit hem dan vooral in de spoel etc lijkt me?

@Peter.
Nee joh gek, gewoon mono.

Met torretjes is zo'n circuitje toch zo gemaakt?
Moet dan ook wel met buizen te doen zijn.
Nee b_force, je zult alles van de tuner moeten vervangen en als je niks van radio elektronica weet, zou ik er maar niet aan beginnen.

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 12:55
door BertDB
ik zou zeggen: neem de uitdaging en ga ervoor!
levert vast en zeker een leuk topic op :lol:

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 12:58
door b_force
sietse schreef:
Nee b_force, je zult alles van de tuner moeten vervangen en als je niks van radio elektronica weet, zou ik er maar niet aan beginnen.
Ik weet niks van elektronica? :roll:
Laten we dat nuanceren, ik weet weinig (niks) van RADIO-techniek.
Maar dat is wel te begrijpen/leren (lees: absoluut geen rocket-science)

Heb al wat kleine dingen gevonden:
http://cool386.tripod.com/6c4/6c4.htm

http://www.deerloverssite.org/3-TUBE%20 ... EIVER.html

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 13:18
door Pjotr
xbake schreef:
ik zou zeggen: neem de uitdaging en ga ervoor!
levert vast en zeker een leuk topic op :lol:
De eerste foto's zijn er al :lol:
dr-blan5r.gif
dr-blan5r.gif (10.75 KiB) 2146 keer bekeken
dr-blan4.gif

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 14:03
door BertDB
Pjotr schreef:
De eerste foto's zijn er al :lol:
geniaal :lol:

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 14:15
door b_force
Ik kan altijd nog een klein FM ictje nemen, maar das iets TE nep :P :wink:

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 16:32
door daniel
b_force schreef:
Ik kan altijd nog een klein FM ictje nemen, maar das iets TE nep :P :wink:
dat was mijn idee, klein ontvangertje (voor mijn part sloop je er een oude mp3 speler voor), en aansluiten op die tape-ingang. voeden uit de gloeispanning, wel even controleren of dat die zwevend is (er zijn radio's in omloop waar geen voedingstrafo in zit, de buizen dus op gelijkgerichte netspanning en de gloei van alle buizen in serie)

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 18:47
door Miniwatt
Leuk idee, Bart, hier is wel e.e.a. over buizen radiotechniek te vinden (kijk vooral eens bij 'das UKW-Projekt'): http://www.jogis-roehrenbude.de/

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 19:01
door b_force
Dank voor de website, maar jeetje wat is die website onduidelijk zeg :shock: (zo niet de onduidelijkste die ik ooit gezien heb)
Mijn vader had nog een paar radio jongens boeken (of hoe die dingen ook heetten), misschien staat daar wat bij.

Met buizen ben ik wel goed bekend, maar radio is dan weer net een ander straatje. :lol:

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 19:13
door Miniwatt
b_force schreef:
Dank voor de website, maar jeetje wat is die website onduidelijk zeg :shock: (zo niet de onduidelijkste die ik ooit gezien heb)
Mijn vader had nog een paar radio jongens boeken (of hoe die dingen ook heetten), misschien staat daar wat bij.

Met buizen ben ik wel goed bekend, maar radio is dan weer net een ander straatje. :lol:
Idem ;) Ik weet van heel jong wel hoe het werkt*, maar zo'n schakeling? 8-[

*Bij mij was het ''Jongens en wetenschap" :mrgreen:

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: do 08 jul 2010, 19:36
door sietse
Ik heb nog een zelfbouw FM tunertje die er wel in past. Ontwerpje uit Elektuur september 1983.
Is mono en heb de bouw beschrijving er ook nog van. Hebbe????
Prijs, incl antiek waarde, eeuh, hum, ff langs een antiekboer... :twisted: :D :D

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: vr 09 jul 2010, 19:23
door sietse
En nu ligt ie in de prullenbak. Doet het niet meer. Waarom niet? geen iedee, ga er ook niet naar zoeken. Ook dit was overigens dus niet geschikt om in te bouwen zonder kennis van zaken.

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: vr 09 jul 2010, 21:36
door Àadjo
Ga de onderdelen maar vast bij elkaar zoeken...
het zijn maar een paar spoeltjes, condensators wat weerstandjes... en 1 buisje en wat inzicht om e.e.a af te regelen...

Handige, verstandiger is om een bestaande buizenradio te kopen waar al FM in zit , op MP zijn er vele te koop.
Onlangs heb ik op die wijze een geheel werkende Philips BX454A90 buizen radio op de kop getikt, met FM, korte- midden en lange golf. Zelfs het oog doet het nog !
ongelooflijk veel typen en schema's alhier : http://www.radiodatabase.nl/

via een Engelse zender op de LG hoorde ik de commentator het (tegen)doelpunt van Forlan eerder noemen dan ik het via (dig) TV kon zien !
er zat ong. 5 sec. vertraging op het TV signaal...

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: ma 12 jul 2010, 21:53
door b_force
Had ik trouwens een broertje gehad, dan was er wel FM:
http://kvdijke.radiocollection.net/nl/p ... 4x92a.html

Is vast wel iets te vinden dus :)

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: di 13 jul 2010, 7:35
door BertDB
Het makkelijkste zou zijn zo'n werkende B4X92A op de kop te tikken en het volledige binnenwerk in jou B4X89A steken... :D

Re: FM gedeelte in buizenradio

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 22:29
door Tom Magchielse
Ik vrees toch dat je wat te optimistisch bent. De frequenties in de FM-band liggen een factor 100 hoger, de middenfrequentie is 20x hoger. Daarvoor heb je echt andere buizen met veel geringere inwendige capaciteiten nodig. De bekende zelfoscilerende mengtrap met een ECHxx is ook lang niet stabiel genoeg voor FM. En de spoelen die voor een FM ratiodetector nodig zijn, komen in een AM ontvanger niet voor. Het zou er op neer komen dat het hele HF deel verwijderd moet worden, alleen de aanwezige buisvoeten zou je nog kunnen gebruiken. En bedenk dat voor FM ontvangst de laatste MF in begrenzing moet worden gestuurd, waarvoor een enorme versterking nodig is. Met twee steile MF buizen is de benodigde versterking net te halen, maar om bij 10 MHz zo'n 60 dB versterking te realiseren en dat ook nog stabiel te houden, dat valt niet zo mee. Als je het kunt vinden is het oude boek van L.Foreman over FM een aanrader.
good luck, Tom