D'Apollito filter?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

D'Apollito filter?

Bericht door Aquilon »

Hi,

misschien een domme vraag; is er een speciaal filter voor een 3-weg systeem met D'Apollito uitlijning van de speakers (1 tweeter in het midden geflankeerd door 1 paar 4" woofer-midranges en een paar 6,5" woofers) of ontwerp ik een gewoon 3-weg filter?

Groeten,

Bart
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Volgens de geleerden (Joseph D'Appolito) dient het filter van een oneven orde te zijn. Deepspace is er bij de bouw van zijn Freaky center! ook mee bezig geweest.
En hier nog een leuk linkje.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nouja bezig :oops: ... het raakt een beetje in de vergetenheid, maar hoop binnen kort weer zover te zijn dat ik echt aan het filter kan beginnen...

Over D'Appolito.. Tja, oneven order idd, hoewel hij zelf ook steeds vaker van deze "regel" afkwijkt. Verder zijn er nog strenge eisen aan de maximale X-over frequentie van het systeem. Hoe lager hoe beter eigenlijk (zolang de tweeter het toelaat natuurlijk). Volgens mij komt het er uiteindelijk op neer dat je de "regels" links laat liggen en dat doet wat het beste klinkt en meet ;) De regels kun je dan ook meer zien als guidelines die je in de juiste richting brengen.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Over D'Appolito.. Tja, oneven order idd
Het gaat hem dan wel om het akoestisch resultaat, niet het filter op zich.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

thanks for the info so far

ik hou jullie op de hoogte van het verdere ontwerp
Gebruikersavatar
Peet
Ook commercieel actief
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 04 nov 2005, 19:27
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Peet »

deepspace schreef:
Over D'Appolito.. Tja, oneven order idd, hoewel hij zelf ook steeds vaker van deze "regel" afkwijkt. Verder zijn er nog strenge eisen aan de maximale X-over frequentie van het systeem. Hoe lager hoe beter eigenlijk (zolang de tweeter het toelaat natuurlijk).
Hoe lager je de midspeakers kunt crossen hoe beter, hoe lager de freq. die ze moeten weergeven hoe beter ze koppelen tot "een" speaker en dan heb je een beter afstraal gedrag.
Doordat je speakers wat verder uit elkaar zitten (de hoogdriver zit er immers tussen:wink:) is je maximale frequentie waar beide speakers koppelen lager als dat ze vlak naast elkaar zouden zitten.

Experimenteren kun je altijd met b.v. een simpel 6dB afval, laat je speakers b.v. es doorlopen tot 3Khz, en je zult duidelijk, als je voor de speaker loopt of beweegt, "gaten" en "bulten" waarnemen in het geluidsbeeld.
Ga je lager zitten naar b.v. 1khz dan hoor je opeens een geluidsbeeld dat stabieler blijft als je ervoor beweegt, je creert meer een peervormig afstraal gedrag, precies wat je zoekt bij zo'n opstelling.

Laat es horen wat je ondervindingen zijn bij wat experimenteren.

greetings,
Peet
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Bart

Mijn ervaring is inderdaad ook dat het geluidsbeeld beter wordt naarmate je lager crossed met je tweeter. Je filter freqeuntie hangt dus voornamelijk af van wat je tweeter aankan. Even uit neiuwsgierigheid welke units gebruik je?

Ik ben op het moment ook bezig met een d'appolito (zie mijn avatar), twee keer tangband 94mm, eerste pogingen met een morel mdt 29 1e orde op 2000 hz. De mdt 29 is niet helemaal mijn smaak, zit er tegenaan te hikken om hem van zijn fluid te ontdoen. Op het moment speelt er een seas kt 19 zonder fluid op 3000 hz, met een tweede orde serie filter. klinkt ook erg mooi. beetje nietszeggend zo, maar als je kijkt naar de hoeveelheid d'appolittos met twee maal 17 cm bas, kun je al een beetje nagaan dat er behoorlijk de hand gelicht wordt met de regels van d'appolitto. Gewoon proberen dus.

Een andere vraag is natuurlijk of tweeters die zo laag kunnen crossen tegelijkertijd ook mooi ruimtelijk zijn en dan heb ik het voornamelijk over de bundeling boven 13.000 hz. Zomaar een kanttekening.

Groeten Roland
jedel
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 30 okt 2005, 16:28
Locatie: Rotterdam

Bericht door jedel »

Roland schreef:
Hoi Bart


Ik ben op het moment ook bezig met een d'appolito (zie mijn avatar), twee keer tangband 94mm, eerste pogingen met een morel mdt 29 1e orde op 2000 hz. De mdt 29 is niet helemaal mijn smaak, zit er tegenaan te hikken om hem van zijn fluid te ontdoen. Op het moment speelt er een seas kt 19 zonder fluid op 3000 hz, met een tweede orde serie filter.
.

Groeten Roland
waarom gebruik je (nog) niet een 3e orde filter?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Jedel

Het gaat bij de d'appolitto regels om een filtering van oneven orde, vandaar ook mijn eerste poging met 6 db en die morel mdt 29.

De filterhellingen worden opgeteld bij het natuurlijke verloop van je tweeter of bas. Als je tweeter al met 6 db afvalt kom je met 12 db electrisch op 18 db uit.

Serie filters worden een beetje ten onrechte eerste orde en tweede orde genoemd, het eerste orde filter (1 spoel parallel aan de tweeter en 1 condensator parallel aan de woofer) komt afhankelijk van de zeta uit op 12 db, 9 db of 6db ( zeta 0.5, zeta 0.7 en zeta 1 ).

Een tweede orde seriefilter met naast de spoel en condensator parallel ook nog eens een condensator in serie voor de tweeter en een spoel in serie met de woofer haalt dus (wat ik denk, zoveel weet ik ook weer niet van serie filters) afhankelijk van de zeta een elektrische afval van 18 db, 15 db of 12 db

Ik ga als ik met de serie filters ben uitgepielt ook nog aan de gang met klassieke 18 db en 24 db filters. Naar het schijnt gebruikt d'appolitto zelf de laaste tijd ook wel eens een 24 db filter voor deze mid tweeter mid opstelling.

Onafhankelijk van de toegepaste filtering en filter frequentie werkt het ruimtelijke iets naar voren gerichte geluidsbeeld goed bij alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb. Maar dat kan ook aan de 3 inch midjes liggen die erg "breed" afstralen en pas boven de 4000 hz beginnen te bundelen. Wat dat betreft is dit experiment met d'appolito dus goed geslaagd.

Wat voor een filters gebruik jij in je d'appolito? Gebruik jij die kevlar bas/mid met afgeschuinde kantjes van tang band? En hoe bevalt dat?

Groeten Roland
jedel
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 30 okt 2005, 16:28
Locatie: Rotterdam

Bericht door jedel »

Roland schreef:
Hoi Jedel

Het gaat bij de d'appolitto regels om een filtering van oneven orde, vandaar ook mijn eerste poging met 6 db en die morel mdt 29.

De filterhellingen worden opgeteld bij het natuurlijke verloop van je tweeter of bas. Als je tweeter al met 6 db afvalt kom je met 12 db electrisch op 18 db uit.

Serie filters worden een beetje ten onrechte eerste orde en tweede orde genoemd, het eerste orde filter (1 spoel parallel aan de tweeter en 1 condensator parallel aan de woofer) komt afhankelijk van de zeta uit op 12 db, 9 db of 6db ( zeta 0.5, zeta 0.7 en zeta 1 ).

Een tweede orde seriefilter met naast de spoel en condensator parallel ook nog eens een condensator in serie voor de tweeter en een spoel in serie met de woofer haalt dus (wat ik denk, zoveel weet ik ook weer niet van serie filters) afhankelijk van de zeta een elektrische afval van 18 db, 15 db of 12 db

Ik ga als ik met de serie filters ben uitgepielt ook nog aan de gang met klassieke 18 db en 24 db filters. Naar het schijnt gebruikt d'appolitto zelf de laaste tijd ook wel eens een 24 db filter voor deze mid tweeter mid opstelling.

Onafhankelijk van de toegepaste filtering en filter frequentie werkt het ruimtelijke iets naar voren gerichte geluidsbeeld goed bij alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb. Maar dat kan ook aan de 3 inch midjes liggen die erg "breed" afstralen en pas boven de 4000 hz beginnen te bundelen. Wat dat betreft is dit experiment met d'appolito dus goed geslaagd.

Wat voor een filters gebruik jij in je d'appolito? Gebruik jij die kevlar bas/mid met afgeschuinde kantjes van tang band? En hoe bevalt dat?

Groeten Roland
ah ik moet nog veel leren over (serie) filters.

ik heb alleen nog maar een brak 1e orde parallel gebruikt...dus kan er weinig over zeggen.

over de kevlar TB w5-610s ben ik erg te spreken, de bas respons die uit mijn ML -TL komt vind ik erg indrukwekkend voor een 5" driver.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Als het even kan moet bij een 6 dB filter de spreekspoel van woofer en tweeter toch ook op een lijn staan? Dan krijg je zoiets als de Dunlavy's.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

hoi Jedel

Het is inderdaad best ingewikkeld, de een ziet de spoel voor de woofer in een tweede orde als een baffle step compensatie de ander als een frequentie filter onderdeel.

Ik heb net alle overbodige onzin weer uit mijn filter gegooid, geen zobel meer voor de mid spreekspoel inductie, geen notch meer voor de tweeter en nog maar 1 enkele serie weerstand voor de tweeter. Ik bedoel eigenlijk maar te zeggen hou het gewoon simpel en speel wat met de zeta en verschillende frequenties. Mischien lukt het met een 1 orde filter en 1 weerstand voor de tweeter.

Deze link is erg informatief ik gebruik die excel sheets die daar op staan, erg handig. Tony Gee's site is ook erg ok maar die is op het moment even uit de lucht. Deze is goed om een basis idee te krijgen van onder andere Zeta:
http://www.partsexpress.com/resources/c ... rimer.html
Sheets:
http://users.tpg.com.au/users/gradds/Se ... -overs.htm

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

@Richard

Ik wist niet dat dat een vereiste was voor 1e orde, ik heb wel geklooit met allpass netwerkjes om een tweeter naar achteren te halen. Ik kon toen geen verschillen horen. (maar of ik toen ook een 6 db filter geprobeerd heb #-o )

Dynaudio deed dat in ieder geval wel met zijn 6 db filters.

Ik ben nogal een tut op het uiterlijk van mijn speakers, een tweeter die een heel stuk naar achteren zit in de kast vindt ik niet mooi.

Heb je daar meer info over Richard?

-Edit interview met dunlay:http://www.stereophile.com//interviews/163/ edit-

groeten Roland
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Hoi,

eindelijk ben ik er weer toe gekomen jullie een update te brengen van mn project.
De opzet gaat uit van 1 Morel Supreme 110 tweeter, geflankeerd door 2 Morel 114S woofer-midranges en 2 Morel 167 woofers.
Na enkele weken testen met LSPcad kwam ik als beste (theoretisch) resultaat uit op een 2de orde filter met filterfrequenties op 600 en 2300 Hz. De afstand middelpunt-middelpunt tussen de tweeter en mids bedraagt 13 cm. Magniefeke looptijden en afstraalgedrag. Mn eerste opzet ginguit van een 1ste orde filter, maar daar moest ik de tweeter te hoog filteren, slechtere looptijden (uiteraard) en vond ik de hellingen te zwak (teveel cross-interferentie tussen de units). Een 3de orde kreeg in niet goed met standaard-waarden voor de filteronderdelen.
Eerstvolgende stap is het kopen van de midtoners en woofers. Ondertussen teken ik verder aan de kast (een hoge zuil à la Dynaudio is het uitgangspunt :-)
Zolas eerder gemeld hou ik jullie op de hoogte.

Bart
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Bericht door blu_line »

@Aquilon

Heb je al foto's van je design ?
Ik zit al heel lang te dubben of ik Morel zal grbuiken of niet !

mvg

ST
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

@aquilon

De afstand waar je mee rekent in d'appolitto is de afstand van mid naar mid. Puur theoretisch volgens d'dappolitto mag je niet hoger crossen dan tweederde van die golflengte (afstand hart mid mid). Dat komt neer op 340/0.26m = 1300 hz daar weer tweederde van = 866 hz. Een zuivere d'appolitto is eigenlijk onhaalbaar, gelukkig klinkt het helemaal niet verkeerd als je boven het ideale kantelpunt filtert.

Ik wijs je er toch maar even op, nu kan je nog dingen aanpassen.

Greoten Roland
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

@ Aquilon,

Je kunt natuurlijk ook gewoon het d'Appolito deel vervangen door een 2 1/2 weg filter. Dat geeft hezelfde rendement, maar niet de lobing problemen en gedwongen lage overnamepunt. Bij zo'n 2 1/2 weg laat je gewoon een van de midwoofers netjes op de tweeter aansluiten en laat je de onderkant aanvullen met de tweede woofer door deze met een enkele spoel te filteren.

Tony Gee heeft met de Proteus beide varianten uitgeprobeerd. Uiteindelijk bleek de 2 1/2 weg beter te klinken en te meten dan de d'Appolito. Ik ken geen ander systeem waarbij dat directe vergelijk is gedaan, met andere drivers kan het natuurlijk anders uitpakken.

De site van Tony Gee is down op het moment, maar je kunt het project ook op speakerbuilding.com vinden: http://www.speakerbuilding.com/content/1105/index.php
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

@ roland

Thanks voor deze terechtwijzing
ik kijk morgen even of het (theoretisch) veel uitmaakt wanneer ik de mids's dichter naar elkaar brengt (dit wordt dan maximaal 23 cm)

Een tekening wordt gepost wanneer klaar, ik ben nu nog volop aan het schetsen en rekenen.

Bart
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

hoi Aquilon

Ik zou de mids zo dicht op elkaar zetten als maar kan. Heb je wel al eens een morel luidspreker gehoord? Ik heb lang geleden een zelfbouwkit van morel gehoord, die met die bandpass sub van 16 cm en een 14 cm mid/bas. Dat was een enorme teleurstelling, ik zou zelf niet het lef hebben zoiets te verkopen.

Niet om je te "terecht" te wijzen maar het zou zonde zijn als je project ook een enorme terleurstelling zou worden. Morel maakt erg mooie tweeters de mids en bassen staan niet zo heel goed aangeschreven.

groeten Roland
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Roland schreef:
Morel maakt erg mooie tweeters de mids en bassen staan niet zo heel goed aangeschreven.
Mee eens, ontwerpen met tweeters van Morel klinken in het hoog doorgaans erg goed. De woofers en middentoners lijken qua constructie en gedrag wat op de oude Dynaudio's. Vaak een te lichte aandrijving en door de hoge Q pas met veel kunstgrepen in de behuizing aan het klinken te krijgen.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hee Aquilon

De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat het dus erg lang geleden is dat ik iets van morel gehoord heb en dat het maar 1 model is wat ik gehoord heb. Mischien is er in de tussentijd veel veranderd en klinken die speakers nu wel goed?

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik heb een interresant interview gevonden met d'appolitto helaas in het Duits: http://www.visaton.de/vb/printthread.ph ... eadid=7460

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

In de categorie weetjes over morel luidsprekers. De mdt 29 laat zich zonder problemen ontdoen van zijn ferrofluid en knapt daar erg van op. 8)

Nog niet aan gemeten (nieuwe fs,qms,enz) alleen nog maar geluisterd, ver boven zijn fs.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Peet
Ook commercieel actief
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 04 nov 2005, 19:27
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Peet »

jeroen_d schreef:
@ Aquilon,

Je kunt natuurlijk ook gewoon het d'Appolito deel vervangen door een 2 1/2 weg filter. Dat geeft hezelfde rendement, maar niet de lobing problemen en gedwongen lage overnamepunt. Bij zo'n 2 1/2 weg laat je gewoon een van de midwoofers netjes op de tweeter aansluiten en laat je de onderkant aanvullen met de tweede woofer door deze met een enkele spoel te filteren.

Tony Gee heeft met de Proteus beide varianten uitgeprobeerd. Uiteindelijk bleek de 2 1/2 weg beter te klinken en te meten dan de d'Appolito. Ik ken geen ander systeem waarbij dat directe vergelijk is gedaan, met andere drivers kan het natuurlijk anders uitpakken.

De site van Tony Gee is down op het moment, maar je kunt het project ook op speakerbuilding.com vinden: http://www.speakerbuilding.com/content/1105/index.php
Je bedoelt dat een woofer bovenin b.v. bij 400hz wordt afgefilterd en de ander doorloopt tot tweeter overname punt.
Zodat de twee woofers tot 400hz perfect koppelen en daarboven alleen een woofer het overneemt en er dus minder lobben onstaan door slechte koppeling ?
Het lijkt me nogal tricky hiervoor een goed filter te ontwerpen, de ene moet een bandpass filter zijn, en de ander een hoogaf filter ?, of denk ik nu verkeerd ?


greetings.
Peet
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Is juist niet zo moeilijk. De ene woofer wordt met een enkele spoel gefilterd dan meestal. De andere woofer met een laagdoorlaatfilter passend bij het hoogdoorlaatfilter voor de tweeter. Ik zie niet waar je een bandpass voor nodig zou hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”