Hoe berken mutiplex afwerken

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door 595ss »

Ik ben nu in het laatste stadium beland van de Fonken 167's (berken multiplex) en kom voor het volgende probleem te staan: hoe ga ik ze afwerken?

Wat wil ik:

- geen kleur
- berkenstructuur/kleur behouden
- goede bescherming
- geen verblindende glans, gewoon een beetje neutraal.

Waar ben ik bang voor:

- multiplex is geperst / gelijmd dus voor loslaten van lagen
- verkleuring op de kopse kanten
- ongelijkmatige opname van materiaal
- verkleuring na de behandeling

Wat zou ik graag willen zien:

- voorbeelden met een fototje als het kan, bij het gegeven advies O:)

Bijgevoegde afbeelding van de fonken 167 is gefineerd MDF maar geeft ongeveer wel aan wat ik wil.


Alvast bedankt, Rob
Bijlagen
167Fonken10[1].JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door Henkjan »

ik gebruik zelf Rambo Intrieurlak transparant blank. dit brengt t hout mooi tot leven, maar kleurt t niet. zie het fineer op de bovenkant van de Alapir5 Concave sat als voorbeeld.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door BertDB »

Ik behandel hout vaak met lijnolie (gekookt of gebrand), of boenwas.
Dat laat de nerven mooi uitkomen en geeft een héél lichte verdonkering.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door MrCaBLeGuY »

Solo 103 van Tony is een berken multiplex.

"All panels are made of 18mm Finnish birch multiplex completed on the outside with a clear water based varnish."
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door Wowly »

eiglans traplak van Glitsa. Werkt fantastisch en easy mooi resultaat. Bikkelhard overigens.....
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door Christian »

Toevallig ben ik bezig met het afwerken van een tafeltje voor een vriendin, dus ik heb een staaltje gemaakt op eiken:

Van links naar rechts:
Lijnzaadolie, Danish oil, Trae Lyx en onbehandeld eiken. Je ziet dat Trae Lyx de kleur nauwelijks verandert.
staal eiken.jpg
Als tweede plaatje een stukje van onze salontafel (geborsteld iepen) ook afgewerkt in Trae Lyx.
geborsteld iepen.jpg
Ik vind Trae Lyx ideaal spul: het is makkelijk aan te brengen en verkleurt niet. Je moet wel doorwerken tijdens het lakken want je moet "nat op nat" werken en er daarna vanaf blijven tot het helemaal gedroogd is.

Groeten,

Christian
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door Pjotr »

Berken verkleurt op den duur en wordt geel. Om dit te voorkomen en toch de fraaie houtstructuur te behouden heb ik goede ervaring met Woca werkblad olie wit. Hierin zit heel weinig wit pigment wat het UV tegen houdt, maar dat zie je niet na aanbrengen op lichte houtsoorten. 3x opbrengen met tussentijds dagje drogen en uitpoetsen. Het blijft dan wel heel licht, ongeveer de kleur van "nieuw" berken maar dan met een diepe satijn glans. Wil je dat lichte niet en moet het donkerder: Dan werkblad olie neutraal nemen, maar dan vergeelt het wel op den duur.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door Arno »

Dikke +1 voor Trae Lyx. Alleen de opmerking over het nat-in-nat werken herken ik niet. Je kunt het gewoon aanbrengen, laten drogen, tussenschuren en dan de volgende laag.

Het is zonder meer de meest neutrale afwerking voor berken die ik ooit ben tegengekomen.

Ik heb het dan over Trae Lyx Naturel.
Bijlagen
kenmerken_eigenschappen_Trae_Lyx_Naturel.pdf
(28.26 KiB) 740 keer gedownload
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door b_force »

Is die Trae Lyx ook UV-werend?
Heb weleens Rambo lak gebruikt, werkte ook heel goed, maar is helaas niet UV-werend.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door Pjotr »

Arno schreef:
Dikke +1 voor Trae Lyx. Alleen de opmerking over het nat-in-nat werken herken ik niet. Je kunt het gewoon aanbrengen, laten drogen, tussenschuren en dan de volgende laag.

Het is zonder meer de meest neutrale afwerking voor berken die ik ooit ben tegengekomen.

Ik heb het dan over Trae Lyx Naturel.
Wat is dat voor spul? Een soort olie? Of iets van een PU lak?

En hoe zit het met vergelen van berken op den duur? Ik vind zelf de kleur van vergeeld berken niet fraai en iets armoedigs hebben.
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door 595ss »

Even over Trae Lyx, gebruiken jullie ook de grondlak of meteen de 2 componentenlak?

Overigens bedankt alvast voor de vele tips

Rob
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door Christian »

Hoi Rob,

Trae Lyx is geen tweecomponenten lak, het komt gewoon uit één potje. Je kan het zo op het onbehandelde hout aanbrengen (de eerste keer wat verdunnen).

Ik heb twee jaar geleden een esdoorn kast voor mijn zoon gelakt met deze lak en die is nog mooi blank.

De beste remedie tegen vergelen van je meubelstuk, is zorgen dat het uit direct zonlicht blijft.

Groeten,

Christian
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door Pjotr »

Graag wat specifieker.... :roll:

Trae Lyx is een merknaam net zoals Sikkens en Flexa dat is. Heb even op de website gekeken maar veel wijzer dan het super spul voor parketvloeren is wordt ik niet. Ze maken van alles, van oliën tot PU lakken, 1K en 2K.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door Arno »

Ik heb alleen ervaring met de 2k variant, Trae Lyx Naturel. Een paar posts terug heb ik een pdf bijgevoegd.

Als je niet wilt dat berken op de lange duur vergeelt, dan moet je geen berken gebruiken. Of er nu een uv-filter in de lak zit of niet, uiteindelijk worden alle lichte houtsoorten gelig.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door GeertM2 »

Ik werk berken multiplex meestal af met hardwax olie, zaols b.v. dit subje. Vrij duur spul, gehaald bij de parket zaak, maar het hout kleurt er mooi van op, maar behoud zijn structuur, voelt nog als hout zeg maar, en is toch bestandig tegen vuil en vocht.
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door 595ss »

Dag Cristian,

Al werk ik het stappenplan op de website af van Trae lyx kom ik op de variant van Arno uit en die is wel degelijk 2K.

@ Arno; gebruikte je nou ook de grondlak of breng je de lak meteen aan?

p.s. Mijn keus voor berken is overigens gebaseerd op het feit dat volgens David (Dlugos) voor de ontwerpen die hij maakt, berken de beste eigenschappen heeft.

Rob
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door Arno »

595ss schreef:
@ Arno; gebruikte je nou ook de grondlak of breng je de lak meteen aan?
Die grondlak gebruik je als je bijvoorbeeld het hout hebt gebeitst met waterbeits. Anders zou het water in de trae lyx je beitslaag aantasten. Die grondlak is dus in feite een soort fixeer voor in water oplosbare voorbewerkingen.

Jij hebt dat dus niet nodig in dit geval.
595ss schreef:
p.s. Mijn keus voor berken is overigens gebaseerd op het feit dat volgens David (Dlugos) voor de ontwerpen die hij maakt, berken de beste eigenschappen heeft.
Natuurlijk. Berken is ook prachtig spul. Ik vind het een van de meest nobele plaatmaterialen :) Ik werk al weer wat jaartjes als meubelmaker, en ik ben nog niets tegengekomen wat berken zo neutraal afwerkt als Trae Lyx Naturel. Het is net of er niets op zit. (en ik heb niet eens aandelen :lol: )
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door 595ss »

Dat ga ik dan maar proberen, hoeveel lagen denk je dat ik nodig zal hebben op onbewerkt berken :?:
Weet je ook iets over de hoeveelheid die je per m2 gebruikt, ik hoor graag directe informatie van iemand die er mee werkt ipv een mooi blaadje van de fabriek uit als je begrijpt wat ik bedoel :wink:

Volgende week maar ens even gaan uitzoeken waar ik het kan kopen :D

Iedereen bedankt voor de suggesties,

Rob
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door Arno »

Hoeveel vierkante meter je ermee kan lakken weet ik niet hoor. Tot het blik leeg is, toch? :P
Een paar zuilen moet toch wel lukken met een blik van 750ml. Omdat het zo'n mooi mat resultaat geeft, hoef je de lak ook niet echt te laten vloeien. Daardoor, en omdat het geen vloer is waar je het op gaat doen, kun je hem ook spaarzaam opzetten.

In principe kun je af met twee lagen, maar dit is afhankelijk van hoe goed je hebt geschuurd, en of je veel kopse kanten ziet.

Wat je het beste doet, is voor het lakken het hout nog even bevochtigen met een schone spons. De vezels komen dan wat omhoog. Als het droog is, schuur je met een nieuw schuurpapiertje, iets van korrel 120 of 150, de vezeltjes weg. Op deze manier komen er na de eerste laklaag minder vezels omhoog en hoef je dus minder van je eerste laklaag weg te schuren.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door Christian »

Pjotr schreef:
Graag wat specifieker.... :roll:
OK, prima.

Ik ken alleen deze variant uit één potje, genaamd meubellak (duh).
IMG_3797.JPG
En die koop ik hier:
http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s ... 8&t=h&z=19

Staat in het schap aan de rechtse wand, op ongeveer een meter hoogte.
Kostte de laatste keer €11,40.

Specifiek genoeg?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door Arno »

:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door Pjotr »

Christian schreef:
Pjotr schreef:
Graag wat specifieker.... :roll:
OK, prima.

Ik ken alleen deze variant uit één potje, genaamd meubellak (duh).

En die koop ik hier:
http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s ... 8&t=h&z=19

Staat in het schap aan de rechtse wand, op ongeveer een meter hoogte.
Kostte de laatste keer €11,40.

Specifiek genoeg?
Dasnieomdehoek zeg. Poeh hé, je moet er wel wat voor doen :lol:
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Re: Hoe berken mutiplex afwerken

Bericht door Christian »

Ik wil wel een potje voor je halen hoor. :)
Plaats reactie