3.5-weg semi dipool

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

3.5-weg semi dipool

Bericht door RSQ8P »

Ben bezig met de volgende units:
2x Procus 801 18cm papieren woofers
1x Fostex FS21RP in dipool opstelling
2x RT8P in quasi dipool opstelling (back2back)

De keuze voor de twee woofers is ingegeven door een smallere baffle i.v.m. looks.
12" is leuk maar toch.
De keuze is tevens ingegeven door het feit dat een 18cm beter aansluit rond de 1,2kHz op de FS21RP.
Hiermee ontlast ik tevens de Fostex die een enorme toename in K3 en K5 heeft beneden 700Hz.
Tevens ligt de 1,2kHz in het door Chario onderzochte en toegepaste x-overgebied van 700 - 1400Hz waarin de hersenen geen verschil tussen druk en snelheid schijnen te maken.

Voordeel van deze 88dB woofers is ook dat ik middels een .5-constructie de baffle step kan corrigeren op eenvoudige wijze.
Verder zorg je er voor dat je voor de .5-woofer geen >10mH spoel nodig hebt, doordat je eerst de midwoofer aanstuurt en de woofer aftapt na dit filter. Kan ik dus af met een mooie 4.7mH trafokern voor de woofer.

Verder is het KEF-principe van de GHP toegepast (Hobby Hifi denkt het zelf recentelijk uitgevonden te hebben).
De woofers in een te kleine gesloten kast met Q van 0,93 en resulterend slechts 30 liter voor de twee woofers tezamen!!!!
per woofer een seriecap ervoor en klaar is Klara. Je hebt dan weer een richting 0,707 neigende Q van de gehele constructie, een lagere F3 en een hoger belastbaar systeem < F3 i.v.m. een reductie van de uitslag van de woofers.
Wel dient de .5 woofer vanwege zijn lowpass @ 250Hz middels een zuigkring parallel van zijn opslingering rond de 100 - 120Hz ontdaan te worden.
Tevens is de stijgende impedantie t.g.v. de Le van de woofers middels een R-C parallel gladgestreken.

Een en ander leidde tot onderstaande grafieken in Arta resp. Limp.
Afbeelding
Afbeelding
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Re: 3.5-weg semi dipool

Bericht door RSQ8P »

Na wat extra tunen, is het volgende eruit gekomen.
De phase en de impedantie zijn erg constant te noemen.
De frequentiecurve klinkt ook echt zoals hij eruit ziet: neutraal!
Nu nummer twee afbouwen.
Afbeelding
Afbeelding
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Re: 3.5-weg semi dipool

Bericht door RSQ8P »

Hierbij het filter:
Zie onder de post van de admin.
Laatst gewijzigd door RSQ8P op za 05 jun 2010, 8:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: 3.5-weg semi dipool

Bericht door SARK »

Hallo RSQ8P,

Zou je misschien de images willen attachen :?: De afbeelding wordt nu op zo'n manier ge-resized dat een aantal belangrijke lijnen wegvallen :-s
Bijlagen
Weggevallen lijnen
Weggevallen lijnen
Origineel als bijlage
Origineel als bijlage
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Re: 3.5-weg semi dipool

Bericht door RSQ8P »

Beste,
Bij mij op mijn 12,1" scherm wordt er niks geresized, noch valt er iets weg.
Wat gaat er mis dan bij jou?

Mvg,
Ramon
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Re: 3.5-weg semi dipool

Bericht door RSQ8P »

Attached, voor de mensen bij wie lijnen wegvallen.
Bijlagen
x-over.JPG
Gesloten