Pagina 1 van 2

First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 21:22
door gervenja
Nadat ik besloten had dat ik de Pass Labs F5 zou gaan maken moest er natuurlijk ook een voorversterker gemaakt worden.
Als je dan op de First Watt site bezig bent kom je al snel bij de B1 terecht.
Verder kwam ik veel positive ervaringen tegen dus was de keuze snel gemaakt toen ik een GroupBuy tegen kwam op DIYforum.
De rode print is de B1, de rest is va de F5
De rode print is de B1, de rest is va de F5
Omdat ik nog wat extra onderdelen over had van de F5 is de voeding wat zwaar uitgevallen, maar dat kan niet veel kwaad toch.
begin bouw
begin bouw
Om alles te testen heb ik een stuk kunststof plaat van de afvalhoop gehaald en daar alles op gemonteerd.
test opstelling
test opstelling
Om een mooie 18V te krijgen heb ik er tijdelijk een potmeter in gezet. Nadat ik hem mooi had afgeregeld heb ik hem weer gedemonteerd en nagemeten. Hierna heb ik de potmeter vervangen voor de gemeten 1,58K weerstand en meet nu 18,01 volt wat volgens mij niet slecht is.
Voeding
Voeding

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 21:39
door ray5150
gervenja schreef:
Om alles te testen heb ik een stuk kunststof plaat van de afvalhoop gehaald en daar alles op gemonteerd.
Begin jij nu ook al!!

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 21:47
door BertDB
ray5150 schreef:
gervenja schreef:
Om alles te testen heb ik een stuk kunststof plaat van de afvalhoop gehaald en daar alles op gemonteerd.
Begin jij nu ook al!!

Komaan jongens, je hoeft er niet voor te vechten, er is afval genoeg voor iedereen :lol:

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 21:50
door Boerenterprise
Hey John,

Leuk om je bouwtraject te gaan zien. Dat hij erg fijn is weet ik sinds Breda.
Ik heb sinds vanmiddag stroom op de printen staan. Kast is bijna klaar. Omdat ik 6 ingangen gemaakt heb, kwam ik net wat cinch aansluitingen te kort. Binnenkort nog een volledig bouwverslag van mijn B1 er bij :D . (ik zal verder je topic niet bevlekken).

Groeten,

Chris

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 22:04
door gervenja
ray5150 schreef:
gervenja schreef:
Om alles te testen heb ik een stuk kunststof plaat van de afvalhoop gehaald en daar alles op gemonteerd.
Begin jij nu ook al!!
ja ja
een mooi stukje trespa voor weinig :lol:

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 22:07
door gervenja
Boerenterprise schreef:
Omdat ik 6 ingangen gemaakt heb, kwam ik net wat cinch aansluitingen te kort.
6 ingangen??? wat ga je allemaal aansluiten dan?

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 22:11
door Boerenterprise
cd spelert, dvd spelert, tv/ radio, weet ik nog niet, weet ik nog niet, weet ik nog niet.

Liever te veel, dan te weinig.

Chris

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 22:49
door gervenja
Hier is de test plank verder bestukt.
De stappenschakelaar komt uit taiwan en heeft smd weerstanden gesoldeerd.
Op mijn kleine kamertje zijn de eerste twee stappen net iets te groot dus staat het al snel net iets te hard.
De condensatoren zijn ClarityCap SA 10.0 uF van Caps & Coils, ik eigenlijk had ik de premiums van obbligato willen gebruiken maar die waren veels te groot voor de print.
En het werkt
En het werkt
Zoals je ziet passen deze ook maar net.

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 9:10
door Henkjan
Boerenterprise schreef:
cd spelert, dvd spelert, tv/ radio, weet ik nog niet, weet ik nog niet, weet ik nog niet.
PC, i-pod, draaitafel en t is al vol... en dan heb ik t nog niet over squeezbox, tapedeck, etc,enz,...

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 12:54
door sietse
Henkjan schreef:
Boerenterprise schreef:
cd spelert, dvd spelert, tv/ radio, weet ik nog niet, weet ik nog niet, weet ik nog niet.
PC, i-pod, draaitafel en t is al vol... en dan heb ik t nog niet over squeezbox, tapedeck, etc,enz,...
Toch zo gek nog niet die voorversterker van mij. 12 ingangen.... :D

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 13:53
door Leeuwarden
Henkjan schreef:
... tapedeck...


Da's een blast from the past...

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 18:25
door gervenja
ok ok , ik begrijp het.
Ik wil op deze set alleen maar een cd-speler en een draaitafel dus ik kom een heel eind met 2 aansluitingen.

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 18:57
door ray5150
Leeuwarden schreef:
Henkjan schreef:
... tapedeck...


Da's een blast from the past...
Nee, da's een Hele Grote Natte Droom.....
studer-a-810-b.jpg
(Sorry, John. Ik ga nu wel heel erg off-topic....)

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 18:59
door Leeuwarden
Mooi, maar ik vind het ook qua geluidskwaliteit zwaar achterhaald... (vloek ik nu in de kerk?)

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 19:20
door gervenja
Na heel lang wachten op de hifi2000 bestelling konik dan eindelijk aan de gang.
De dag voor het zelfbouwaudio forum dag in Breda als een dolle aan de slag gegaan.
Natuurlijk kom je op zo'n moment wat onderdelen tekort maar ik ben een heel eind gekomen.
Het begint wat te worden
Het begint wat te worden
De binnenkant
De binnenkant
Het boren van grote gaten blijft nog altijd een crime, het worden op een een of andere manier 3 hoekige gaten.
Maar gelukkig kon ik wat smokkelen met de cinche aansluitingen.
Achterkant
Achterkant
De keuze schakelaar was iets wat ik nog in de bak had liggen, de bedoeling was een toggel schakelaar maar die moest met een fijner schroefdraad getapt worden dan dat ik in huis had.
Nu moet de as nog verlengd worden en komt er zo'n tweede knop op (als ik het met mij zelf eens ga worden).

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 19:24
door Boerenterprise
Hey, ik zie leuke oplossingen waar ik ook flink over heb zetten knaken. Leuk om te zien hoe jij ze opgelost hebt.

Chris

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 19:31
door gervenja
En natuurlijk op zijn eindbestemming.
overigens zie je dit licht van de led's met al zijn stralen alleen op de foto (sluitertijd).
Op zijn plek
Op zijn plek
Tijd om het F5 verhaaltje af te maken.

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 19:32
door gervenja
Hallo Chris,

wat is de oplossing dan :)

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 19:35
door Boerenterprise
Nice!!

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 19:50
door Boerenterprise
eigenlijk voornamelijk de oplossing voor de volume en de keuze schakelaar. Ik zet eerst heel moeilijk te denken, omdat ik niet veel ruimte heb. JIj hebt een veel grotere kast gekozen. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en gedaan wat iemand ons vertelde tijdens Breda. Plaatjes en topic volgen.

Groeten,

Chris

Sneak preview

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 20:09
door gervenja
Sneak preview voor het volgende project.
Vanwege de kleur van de print noem ik het maar Black Pearl.
Black Pearl :)
Black Pearl :)
De onderdelen beginnen binnen te stromen :)

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: di 01 jun 2010, 20:18
door audioot
hoi,
waar heb jij die print(en) vandaan?
mvg
audioot

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: di 01 jun 2010, 21:56
door gervenja
Ja mooi printje he?
Ik heb de gerberfiles van de PassLabs site gehaald en de printjes in china laten maken.
Je hebt er dus dus 2 nodig voor een stereo versterker.
Ben vandaag met bestukken begonnen en zal morgen een topic openen.

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: di 01 jun 2010, 21:59
door dre
alleen voor je zelf besteld!

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Geplaatst: di 01 jun 2010, 22:30
door gervenja
dre schreef:
alleen voor je zelf besteld!
mmm,
nu je er toch over begint. :wink:
Ik heb dus nog 8 printjes over 4 setjes dus.
Prints zijn 18 cm * 12,5 cm en € 17,25 per stuk (incl. postzegels).
1,6 mm dik, 35 um koper,kleur zwart, witte silksreen en gouden contacten
Wie het eerst komt....
mocht er voldoende animo zijn plaats ik wel een extra order.
Ben momenteel nog bezig om een extra voortrap te maken voor een MC aansluiting, op een van de foto's zie je alergens een layout. :-$