Eerste project en de twijfels erover.
Moderator: Beheerdersteam
-
Laurens2906
Eerste project en de twijfels erover.
Goedenavond iedereen,
Ik ben redelijk nieuw in het diy speaker wereldje maar ik heb me volgens mij redelijk goed onderwezen over dit onderwerp. Echter, ik heb toch mijn twijfels.
Ik ben van plan samen met een vriend een paar boekenplank speakers te maken. Het liefst bassreflex.
Dus ik ben een beetje gaan zoeken en testjes gaan doen. Kwam eerst uit op de Hivi B4N.. Maar met WinISD kreeg ik daar niet echt bevredigende lage tonen uit(met moeite kwam ik op 70 Hz.. maar dan zat er in de hogere frequenties een deuk/kuil in de grafiek)
Dus ik verder kijken en toen kwam ik uit op de TB-speakers W5-1374SB als woofer(eigenlijk omdat 'ie er gewoon gaaf uit ziet, en anders is dan anders.) en daarmee kreeg ik het wel voor elkaar om onder de 50 Hz te komen.
Goed, toen had ik dus de woofer, dan de tweeter nog. En daar gaat gelijk mijn vraag over.
Ik heb namelijk als tweeter de Vifa XT25SC-90/04. Deze gaat tot 1KHz.. en de woofer tot 7,5 KHz. dus daar tussen moet ik ergens de filter stoppen. Maar, mijn vraag is... is dat tweetertje genoeg om de middentonen mooi weer te geven.. Is dat op te lossen met de cutoff frequency of zal ik er nog een midrangertje in stoppen?
Ik ben benieuwd!
(oja, tevens zijn alle random tips over het maken van een scheidingsfilter welkom, want mijn kennis van weerstandjes, condensatoren enz is vrij beperkt.)
Ik ben redelijk nieuw in het diy speaker wereldje maar ik heb me volgens mij redelijk goed onderwezen over dit onderwerp. Echter, ik heb toch mijn twijfels.
Ik ben van plan samen met een vriend een paar boekenplank speakers te maken. Het liefst bassreflex.
Dus ik ben een beetje gaan zoeken en testjes gaan doen. Kwam eerst uit op de Hivi B4N.. Maar met WinISD kreeg ik daar niet echt bevredigende lage tonen uit(met moeite kwam ik op 70 Hz.. maar dan zat er in de hogere frequenties een deuk/kuil in de grafiek)