Eerste project en de twijfels erover.
Moderator: Beheerdersteam
-
Laurens2906
Eerste project en de twijfels erover.
Goedenavond iedereen,
Ik ben redelijk nieuw in het diy speaker wereldje maar ik heb me volgens mij redelijk goed onderwezen over dit onderwerp. Echter, ik heb toch mijn twijfels.
Ik ben van plan samen met een vriend een paar boekenplank speakers te maken. Het liefst bassreflex.
Dus ik ben een beetje gaan zoeken en testjes gaan doen. Kwam eerst uit op de Hivi B4N.. Maar met WinISD kreeg ik daar niet echt bevredigende lage tonen uit(met moeite kwam ik op 70 Hz.. maar dan zat er in de hogere frequenties een deuk/kuil in de grafiek)
Dus ik verder kijken en toen kwam ik uit op de TB-speakers W5-1374SB als woofer(eigenlijk omdat 'ie er gewoon gaaf uit ziet, en anders is dan anders.) en daarmee kreeg ik het wel voor elkaar om onder de 50 Hz te komen.
Goed, toen had ik dus de woofer, dan de tweeter nog. En daar gaat gelijk mijn vraag over.
Ik heb namelijk als tweeter de Vifa XT25SC-90/04. Deze gaat tot 1KHz.. en de woofer tot 7,5 KHz. dus daar tussen moet ik ergens de filter stoppen. Maar, mijn vraag is... is dat tweetertje genoeg om de middentonen mooi weer te geven.. Is dat op te lossen met de cutoff frequency of zal ik er nog een midrangertje in stoppen?
Ik ben benieuwd!
(oja, tevens zijn alle random tips over het maken van een scheidingsfilter welkom, want mijn kennis van weerstandjes, condensatoren enz is vrij beperkt.)
Ik ben redelijk nieuw in het diy speaker wereldje maar ik heb me volgens mij redelijk goed onderwezen over dit onderwerp. Echter, ik heb toch mijn twijfels.
Ik ben van plan samen met een vriend een paar boekenplank speakers te maken. Het liefst bassreflex.
Dus ik ben een beetje gaan zoeken en testjes gaan doen. Kwam eerst uit op de Hivi B4N.. Maar met WinISD kreeg ik daar niet echt bevredigende lage tonen uit(met moeite kwam ik op 70 Hz.. maar dan zat er in de hogere frequenties een deuk/kuil in de grafiek)
Dus ik verder kijken en toen kwam ik uit op de TB-speakers W5-1374SB als woofer(eigenlijk omdat 'ie er gewoon gaaf uit ziet, en anders is dan anders.) en daarmee kreeg ik het wel voor elkaar om onder de 50 Hz te komen.
Goed, toen had ik dus de woofer, dan de tweeter nog. En daar gaat gelijk mijn vraag over.
Ik heb namelijk als tweeter de Vifa XT25SC-90/04. Deze gaat tot 1KHz.. en de woofer tot 7,5 KHz. dus daar tussen moet ik ergens de filter stoppen. Maar, mijn vraag is... is dat tweetertje genoeg om de middentonen mooi weer te geven.. Is dat op te lossen met de cutoff frequency of zal ik er nog een midrangertje in stoppen?
Ik ben benieuwd!
(oja, tevens zijn alle random tips over het maken van een scheidingsfilter welkom, want mijn kennis van weerstandjes, condensatoren enz is vrij beperkt.)
Re: Eerste project en de twijfels erover.
Hey Laurens,
Allereerst welkom hier. Enthousiaste plannen die je hebt! Voor beginners wordt meestal aangeraden om te beginnen met het nabouwen van een standaard ontwerp. Als ik je eerste ontwerp beslissingen zo lees behoor je tot die groep (no offence). Bij het bouwen van luidsprekers komt veel kijken. Bij het bouwen van een bestaand ontwerp kom je waarschijnlijk al genoeg problemen tegen. Misschien kun je wat meer vertellen wat je uiteindelijk wilt bereiken, wat je knutsel vaardigheden zijn, wat voor apparatuur en gereedschappen je tot je beschikking heb en wat het budget is zodat anderen je beter kunnen adviseren.
gr Kevin
Allereerst welkom hier. Enthousiaste plannen die je hebt! Voor beginners wordt meestal aangeraden om te beginnen met het nabouwen van een standaard ontwerp. Als ik je eerste ontwerp beslissingen zo lees behoor je tot die groep (no offence). Bij het bouwen van luidsprekers komt veel kijken. Bij het bouwen van een bestaand ontwerp kom je waarschijnlijk al genoeg problemen tegen. Misschien kun je wat meer vertellen wat je uiteindelijk wilt bereiken, wat je knutsel vaardigheden zijn, wat voor apparatuur en gereedschappen je tot je beschikking heb en wat het budget is zodat anderen je beter kunnen adviseren.
gr Kevin
Hallo Laurens,
Ik zat n aantal maanden terug in dezelfde fase als waar jij nu in zit. Ik heb toch besloten om een bestaand ontwerp te bouwen (de idunn kit van Seas, http://www.seas.no). Naar volle tevredenheid. Het is ontzettend leuk om te doen en helemaal als het geluid gewoon erg goed is.
groet!
Satefan
Ik zat n aantal maanden terug in dezelfde fase als waar jij nu in zit. Ik heb toch besloten om een bestaand ontwerp te bouwen (de idunn kit van Seas, http://www.seas.no). Naar volle tevredenheid. Het is ontzettend leuk om te doen en helemaal als het geluid gewoon erg goed is.
groet!
Satefan
-
Laurens2906
Ja, ik begrijp dat het verstandiger zou zijn om een bestaand ontwerp na te bouwen. Of een kit o.i.d. te kopen. Maar dan is alle lol eraf zegmaar. Het hele idee voor mij is juist om zelf, een (voor een noobie) goed klinkende speaker te bouwen. Dus ik geef toe en besef dat het verstandiger is, maar nee. Ik ga toch, heel eigenwijs, voor mijn eigen creatie. Bovendien zijn mijn verwachtingen niet al te hoog. Wij hebben thuis een setje jvc speakers, 1 fullrange driver, bassreflex, voor 5 euro gekocht op de rommelmarkt. En ik ben allang bij als ik dat geluid eruit krijg, natuurlijk hoop ik op beter. Maar ik probeer realistisch te blijven.
Budget.. max 250 euro. Voor het totaal, inc afwerking, kast alles gewoon. Verspreid over meerdere maande uitgegeven, arme student als ik ben.
Voor de rest zijn mijn eisen nog vrij ruw.. Niet al te groot.. Goed bereik in het laag. En ze moeten niet hol klinken..
En daar houden mijn eisen @ the moment op. Dus ik sta open voor alle suggesties, tips, en adviezen.
Groetjes! (en dank voor het warme welkom!)
Budget.. max 250 euro. Voor het totaal, inc afwerking, kast alles gewoon. Verspreid over meerdere maande uitgegeven, arme student als ik ben.
Voor de rest zijn mijn eisen nog vrij ruw.. Niet al te groot.. Goed bereik in het laag. En ze moeten niet hol klinken..
En daar houden mijn eisen @ the moment op. Dus ik sta open voor alle suggesties, tips, en adviezen.
Groetjes! (en dank voor het warme welkom!)
- bartsegers
Het budget is niet ruim, dat vooropstellende.
er zijn goedkopere units te koop, oa bij http://www.conrad.nl
Die hebben een visaton luidsprekerpakket onder eigen naam laten maken.
Daar zitten hele nette unit tussen, en daarmee moet je zeker mee kunnen beginnen.
Realiseer je dat 50€ voor filteronderdelen realistisch is. 50€ hout en onderdeeltjes ook.
Dan blijft er 75€ over om per kant aan speakers uit te geven.
groot voordeel van de units van de conrad, zijn de (meet) gegevens die je hebt.
Ze zijn te downloaden en in Boxsim in te laden.
Aangezien je niets kan meten, is een goede simulatie een must. (en dat kan dus met die units op eenvoudige wijze)
er zijn goedkopere units te koop, oa bij http://www.conrad.nl
Die hebben een visaton luidsprekerpakket onder eigen naam laten maken.
Daar zitten hele nette unit tussen, en daarmee moet je zeker mee kunnen beginnen.
Realiseer je dat 50€ voor filteronderdelen realistisch is. 50€ hout en onderdeeltjes ook.
Dan blijft er 75€ over om per kant aan speakers uit te geven.
groot voordeel van de units van de conrad, zijn de (meet) gegevens die je hebt.
Ze zijn te downloaden en in Boxsim in te laden.
Aangezien je niets kan meten, is een goede simulatie een must. (en dat kan dus met die units op eenvoudige wijze)
-
Laurens2906
Ja, ik ben me er absoluut van bewust dat er goedkopere units te koop zijn. Ik ben best bereid een goedkopere tweeter te kopen. Maar deze woofer vind ik gewoon kinky. Dat wordt 'm gewoon. Ik wil niet zo'n standaard, grijze, zilvere, zwarte woofer.. bovendien krijg ik daar hele goede resultaten mee met WinISD. Ik haal 'm ook nog even door andere programma's. Maar ik betwijfel of de verschillen heel groot zullen zijn.
En is het echt nodig een scheidingsfilter van 25 euro te kopen.. ik heb ze namelijk ook zien staan voor onder de 10 euro.
Met de woofer, tweeter en de filter die ik nu heb kom ik uit op ongeveer 120 euro. wat betekent dat ik nog 130 euro over heb.
En is het echt nodig een scheidingsfilter van 25 euro te kopen.. ik heb ze namelijk ook zien staan voor onder de 10 euro.
Met de woofer, tweeter en de filter die ik nu heb kom ik uit op ongeveer 120 euro. wat betekent dat ik nog 130 euro over heb.
- bartsegers
Je maakt een aantal grove fouten die je ook duur komen te staan.
(lees, speakers klinken dan niet zoals ze horen te klinken)
ten eerste gebruik je winisd, dat is leuk om een subwoofer mee te simuleren, maar verder niets.
je moet alles simuleren van een luidspreker.
de kast, volume, maar zeker de afmetingen.
daarnaast heb je zaken als demping, en wijze van inbouwen.
Boxsim is daar allemaal veel beter in. Niet alleen het laag, maar ook het hoog en je overgangen naar tweeter en filters zijn belangrijk te simuleren.
(lees, speakers klinken dan niet zoals ze horen te klinken)
ten eerste gebruik je winisd, dat is leuk om een subwoofer mee te simuleren, maar verder niets.
je moet alles simuleren van een luidspreker.
de kast, volume, maar zeker de afmetingen.
daarnaast heb je zaken als demping, en wijze van inbouwen.
Boxsim is daar allemaal veel beter in. Niet alleen het laag, maar ook het hoog en je overgangen naar tweeter en filters zijn belangrijk te simuleren.
-
Laurens2906
Goed, BoxSim downloaden dus. Wat zijn mijn andere fouten? En wees niet bang hard te zijn. Mezelf kennende is dat verstandig, eigenwijs als ik ben.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Hoi,
Als je met bestaand spul iets wilt (ver)bouwen is dat natuurlijk gewoon leuk. Zelf een ontwerp maken met als doelstelling dat het goed moet klinken is een redelijk kansloze onderneming tenzij je veel investeert. Het kost tijd om (al lezende) kennis op te doen binnen en buiten het forum en ook ervaring is iets wat tijd kost. Zonder middelen om te weten waar je mee bezig bent wordt het vrijwel onmogelijk om een goede filterafstemming te maken, en zodoende een gebalanceerd klinkende speaker te bouwen. Simulaties kunnen je heel goed helpen, zoals met Boxsim. Daarbij is hulp op afstand ook goed mogelijk, een goede tip dus.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 25&start=0
Als je dit topic even leest zie je dat het hier vaker geprobeerd wordt, zonder besef van de complexiteit. Een bestaand ontwerp bouwen is natuurlijk helemaal niet zonder lol, de beloning op de investering in tijd en geld is dan wel gewaarborgd. En als je het als beginner foutloos kunt ben je een van de weinigen. Maar voel je niet ontmoedigd, puur ter bezinning
Als je met bestaand spul iets wilt (ver)bouwen is dat natuurlijk gewoon leuk. Zelf een ontwerp maken met als doelstelling dat het goed moet klinken is een redelijk kansloze onderneming tenzij je veel investeert. Het kost tijd om (al lezende) kennis op te doen binnen en buiten het forum en ook ervaring is iets wat tijd kost. Zonder middelen om te weten waar je mee bezig bent wordt het vrijwel onmogelijk om een goede filterafstemming te maken, en zodoende een gebalanceerd klinkende speaker te bouwen. Simulaties kunnen je heel goed helpen, zoals met Boxsim. Daarbij is hulp op afstand ook goed mogelijk, een goede tip dus.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 25&start=0
Als je dit topic even leest zie je dat het hier vaker geprobeerd wordt, zonder besef van de complexiteit. Een bestaand ontwerp bouwen is natuurlijk helemaal niet zonder lol, de beloning op de investering in tijd en geld is dan wel gewaarborgd. En als je het als beginner foutloos kunt ben je een van de weinigen. Maar voel je niet ontmoedigd, puur ter bezinning
Welkom hier!Laurens2906 schreef:Ik ben redelijk nieuw in het diy speaker wereldje maar ik heb me volgens mij redelijk goed onderwezen over dit onderwerp. Echter, ik heb toch mijn twijfels.
Maar nu we dat hebben gehad, ga ik even hard zijn zoals je verzocht. Ik leid namelijk het volgende af uit wat je tot nu toe hebt gepost.
Je bent niet voldoende goed onderwezen over dit onderwerp. Als je dan ook nog aangeeft dat je eigenwijs bent, dan raad ik je aan deze eigenschap nu volkomen te laten varen en heel goed te luisteren naar de adviezen van mensen die je hier de helpende hand toesteken.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
@ bartsegers
Voor dat budget moet je net aan iets kunnen maken met die goedkopere Peerless woofers.
Dus zo krap vind ik het nog niet.
Voor dat budget moet je net aan iets kunnen maken met die goedkopere Peerless woofers.
Dus zo krap vind ik het nog niet.
-
Laurens2906
Heeft iemand trouwens een engelstalig alternatief voor boxsim? want mijn Duits is ronduit slecht.
- bartsegers
niet dat ik weet helaas.
(tijd voor een goede tutorial over boxsim in het nederlands....)
(tijd voor een goede tutorial over boxsim in het nederlands....)
-
Laurens2906
Ik zit even na te denken over jullie adviezen... En ik blijf er bij dat ik zelf iets wil maken. Anders is voor mij de lol eraf, en waarom zou ik het dan doen?
Maar mijn idee is om ipv een 2-weg bassreflex, gewoon één fullrange driver te gebruiken. Dan vermeid ik ook gelijk het scheidingsfilter.
Zou dit een redelijk compromis zijn?
Maar mijn idee is om ipv een 2-weg bassreflex, gewoon één fullrange driver te gebruiken. Dan vermeid ik ook gelijk het scheidingsfilter.
Zou dit een redelijk compromis zijn?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Je fouten zijn met name dat je je niet voldoende ingelezen hebt en denkt snel een speaker te kunnen maken. Dat kan niet.Laurens2906 schreef:Goed, BoxSim downloaden dus. Wat zijn mijn andere fouten? En wees niet bang hard te zijn. Mezelf kennende is dat verstandig, eigenwijs als ik ben.
Je kunt wel woofers en tweeters kiezen en er een standaardwisselfilter bij gebruiken, maar dan heb je grote kans dat de frequentie waarop de frequentie van de overgang van tweeter naar woofer niet goed klopt op elkaar en dat doe je in een gebied waar je oren extreem gevoelig zijn voor fouten (wisselfrequentie ligt bij een 2 weg vaal rond de 1500-3000Hz)
Of dat de tweeter op een heel ander niveau (volume) speelt dan de woofer waardoor het geheel heel donker of juist veel te iel/schel klinkt. Je hebt dikke kans dat er helemaal geen bafflestep compensatie wordt toegepast, waardoor de speaker alleen maar een beetje 'body' overhoudt als je hem bijkans in de muur zet. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het (tot op zekere hoogte) vlak maken van de frequentierespons, 1e, 2e, 3e orde elektrisch en akoestisch afval, afstraalgedrag, diffractie...
Dit alles ontwerp je in simulatiesoftware en controleer je door te luisteren en door het impendantiegedrag en frequentieverloop onder verschilldende hoeken te meten.... Met die meetgegevens optimaliseer je het filter weer verder.
... Begint de complexiteit je al wat duidelijk te worden?
De wisselfrequentie is afhankelijk van een paar eigenschappen van de speaker die dynamisch zijn. Je kunt dus wel een standaardfilter nemen. Maar daar ga je geen mooie zelfbouw mee krijgen. Je zult daar zelf misschien best tevreden mee kunnen zijn, maar wat je hier zult merken, is dat mensen je niet echt op weg kunnen/willen helpen omdat alles invloed heeft op elkaar en het echt heel complex is. De optimalisatie hier, doet potentieel ergens anders weer pijn. Beetje zonde).
Bottom line: Kies gewoon een bestaand model speaker en maak die na
Ik ben er zelf nu zo'n anderhalf jaar over aan het lezen. Het afgelopen half jaar heb ik een bestaand model nagemaakt (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=10157) en ben nu eigenlijk nog steeds terughoudend.
Of wees eigenwijs en accepteer dat je eerste project echt gedoemd is te mislukken en zie dat echt als een leerproject. Ik hjeb ervoor gekozen om dat te doen met een gegarandeerd goed resultaat. Zou ik als ik jou was ook doen.
Edit: Met 1 breedbander wordt het al makkelijker. Je hebt dan theoretisch alleen maar een bafflestepcompensatie nodig (tenzij je een basrelflex of transmisslijn daarvoor inzet, meten!) en eventueel een 'notch' om een bepaalde piek weg te halen.
Ook hier zou ik zeggen, kies een bewezen driver/filer/bafflebreedte (hoogte kan je varieren) combinatie en maak daar zelf een speaker van.
-
Laurens2906
-
wouter
- Ook commercieel actief
Laurens2906 schreef:Oke, Oke, ik geef me gewonnen.
grapje. Je moet bedenken dat er een hoop beginners enthousiast komen melden even een 3-weg te willen ontwikkelen. Jij bent erg snel terug gekomen op je idee, zeker voor iemand die echt opzoek is naar een uitdaging (en zichzelf eigenwijs vindt).Vrije wil is onzin. We hebben hoogstens een wil met een beetje bewegingsruimte.
Met bestaande units (rommelmarkt) kun je goed ervaring op doen. Alleen het blijft het grote giswerk wanneer je geen inzicht hebt in wat er daadwerkelijk gebeurd. Een filter goed krijgen is vrijwel onmogelijk, tenzij je heel prettig werkende units hebt (wat zelden voorkomt) Een enkele keer komt een unit met papieren of geweven kevlar conus met een schoolboek filter weg, maar meestal zijn dat erg kleine units. Ik denk dat je die niet hebt liggen, vandaar de tip om toch maar met boxsim te gaan stoeien. Kun je heel goed ZIEN wat er veranderd als je in het filter waarden aanpast. Geen meting en geen simulatie verkleinen de kans op een goed resultaat, zonder ervaring en kennis ga je richting de kans van een winnend staatslot.
Wellicht kun je je vragen stellen als je vast loopt in het duits. Als je het programma doorhebt is het erg eenvoudig.
Betaalbare units zijn er bij conrad, die ook in boxsim in te laden zijn. Lees ook topics over deze manier van iets zelf ontwerpen:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &hilit=LMC
Verder raad ik ook aan te kijken naar een leuk bestaand ontwerp.
Op dit forum staan een hele boel simulaties en projecten met de conrad visaton units. Staat vast wel iets bruikbaars tussen:
http://www.visaton.de/vb/showthread.php ... ght=conrad
http://www.visaton.de/vb/showthread.php ... ght=conrad
- bartsegers
Als je zelf iets wilt maken, MOET je ook simuleren.
Ook een full range speaker kan eventueel een filter nodig hebben.
als je toch die zelfbouwuitdaging wilt aangaan, moet je je gewoon even boxsim eigen maken.
Of een ander simulatieprogramma wat alle aspecten dekt.
Hoe groot wil je gaan, eventueel een hoorn bouwen?
Drivers voor The Viech staan te koop evt.

Ook een full range speaker kan eventueel een filter nodig hebben.
als je toch die zelfbouwuitdaging wilt aangaan, moet je je gewoon even boxsim eigen maken.
Of een ander simulatieprogramma wat alle aspecten dekt.
Hoe groot wil je gaan, eventueel een hoorn bouwen?
Drivers voor The Viech staan te koop evt.

-
Laurens2906
Ik moet toegeven dat mijn motivatie een redelijke deuk heeft opgelopen. Maar die is wel weer een beetje herstellende.
Ik heb flink wat oude speakers, losse units e.d. liggen. Zelfs nog een 3-weg filter^^ (don't ask why ).
Maar, het zou dus een optie zijn om met die bestaande speakers wat te doen? Want de twee oude pioneers die ik heb aangesloten zijn inmiddels wel aan vervanging toe. (er zit schimmel op de randen). Zou het een optie zijn om te kijken of ik ze op kan peppen door er nieuwe drivers in te zetten?
Het probleem van de losse drivers is dat ik er geen enkele parameter over heb. Waarschijnlijk ook niet ga vinden omdat ik niet weet waar ze uit komen.
En ja, simulaties doen was ik ook echt wel van plan. Had alleen niet verwacht dat ik daar een duits woordenboek voor nodig ging hebben :'). Maar dat is het kleinste probleem.
Dat gezegd hebbende, wat zou een goed (gratis) engelstalig alternatief zijn voor boxsim?
En als ik zelf iets ga creëren, zal dat in ieder geval geen hoorn worden. Dat zal dan een vrij kleine, rechttoerechtaan monitor worden. Het liefst zo simpel mogelijk.
Ik heb flink wat oude speakers, losse units e.d. liggen. Zelfs nog een 3-weg filter^^ (don't ask why ).
Maar, het zou dus een optie zijn om met die bestaande speakers wat te doen? Want de twee oude pioneers die ik heb aangesloten zijn inmiddels wel aan vervanging toe. (er zit schimmel op de randen). Zou het een optie zijn om te kijken of ik ze op kan peppen door er nieuwe drivers in te zetten?
Het probleem van de losse drivers is dat ik er geen enkele parameter over heb. Waarschijnlijk ook niet ga vinden omdat ik niet weet waar ze uit komen.
En ja, simulaties doen was ik ook echt wel van plan. Had alleen niet verwacht dat ik daar een duits woordenboek voor nodig ging hebben :'). Maar dat is het kleinste probleem.
Dat gezegd hebbende, wat zou een goed (gratis) engelstalig alternatief zijn voor boxsim?
En als ik zelf iets ga creëren, zal dat in ieder geval geen hoorn worden. Dat zal dan een vrij kleine, rechttoerechtaan monitor worden. Het liefst zo simpel mogelijk.
Hallo Laurens,
Uiteraard moet je doen wat je zelf t beste vind. Echter 1 ding wil ik rechtzetten. Het maken van een bestaand ontwerp is nog steeds enorm bevredigend. Ik luister nog altijd met een dikke glimlach op mn gezicht naar de idunn's van Seas. Het volgende traject is een verbeterde kast en met behulp van metingen het hoog nog wat tweaken.
Suc6!
Uiteraard moet je doen wat je zelf t beste vind. Echter 1 ding wil ik rechtzetten. Het maken van een bestaand ontwerp is nog steeds enorm bevredigend. Ik luister nog altijd met een dikke glimlach op mn gezicht naar de idunn's van Seas. Het volgende traject is een verbeterde kast en met behulp van metingen het hoog nog wat tweaken.
Suc6!
Ik ben het met satefan eens. Het bouwen van een bestaand ontwerp heeft vaak ook al genoeg uitdaging. Er zullen waarschijnlijk genoeg vragen te stellen zijn en je zult er ook al heel wat van leren. Ik denk eerder dat je je motivatie verliest als je direct begint met het ontwerpen van een luidspreker. Eenvoudig is het zeker niet!
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Het was niet de bedoeling je motivatie een deuk op te laten lopen. Er zit alleen een heel groot gat tussen een speaker maken en een speaker zelf ontwerpen. Ik zou of heel flink door blijven lezen (en probeer dan eens de bouwverslagen van Zaph en allerlei andere bouwverslagen door te lezen en te begrijpen).Laurens2906 schreef:Ik moet toegeven dat mijn motivatie een redelijke deuk heeft opgelopen. Maar die is wel weer een beetje herstellende.
Maar als je het leuk vindt om te bouwen, kan je makkelijk een bestaand ontwerp namaken en daar echt wel veel voldoening uithalen.
- bartsegers
Oke,
Kleine boekenplank model luidsprekers, dat is al een hele stap in een richting!
Wat dacht je van de Conrad LMC 13, en dtc80 ?
bijvoorbeeld:

Of met een wat beter laag, de LMC 20x en dtc110?

Ben je nog steeds een pionier, daar er weinig mensen nog iets gemaakt hebben met deze units!
filter, en dus moeilijkste gedeelte is reeds voorgedaan.
Je moet zelf dan nog altijd:
kast afmetingen zelf uitrekenen
filter zelf inelkaar solderen
afwerken
Eventueel wat tweaken
REUZE uitdaging hoor!
Kleine boekenplank model luidsprekers, dat is al een hele stap in een richting!
Wat dacht je van de Conrad LMC 13, en dtc80 ?
bijvoorbeeld:

Of met een wat beter laag, de LMC 20x en dtc110?

Ben je nog steeds een pionier, daar er weinig mensen nog iets gemaakt hebben met deze units!
filter, en dus moeilijkste gedeelte is reeds voorgedaan.
Je moet zelf dan nog altijd:
kast afmetingen zelf uitrekenen
filter zelf inelkaar solderen
afwerken
Eventueel wat tweaken
REUZE uitdaging hoor!