Pagina 1 van 4
ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: zo 16 mei 2010, 18:47
door b_force
Om het hoofd topic niet teveel te bevuilen heb ik een nieuw topic gestart.
Hier kunnen we verder discussiëren over eventuele workshops voor Breda.
Het leek mij trouwens leuk om in het vervolg (of misschien zelfs nog deze keer) ook meerdere workshops te geven.
Een fineer workshop, solderen SMD, akoestiek begrijpen, tweaken van electronica, noem het maar op!
Wat betreft de "meten" workshops,
Het leek me wellicht zinnig dat we het indelen op niveau.
Zo begin ik in de ochtend over basis dingen. Heel simpel dus hoe je een luidspreker opmeet en daar vervolgens mee aan de slag kan voor een filter.
Daarna kunnen asterduc en harryeng het niveau wellicht iets opvoeren en laten zien hoe het verder in de praktijk gaat als je de ruimte mee neemt.
Op zo'n manier sluit het redelijk op elkaar aan en kunnen we er denk ik voor zorgen dat het niveau enigszins gelijk is.
Het "nadeel" zou kunnen zijn dat mensen veel tijd kwijt zijn als ze de workshops bij willen wonen.
Aan de andere kant zou het wel eens een erg leerzame (en vooral constructieve) middag kunnen zijn.
Ik ga kijken of ik een verhaal kan samenvatten waar de basis dingen in zitten.
Een beamer zou dan denk ik wel handig zijn.
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: zo 16 mei 2010, 19:13
door MrCaBLeGuY
Als er niemand een beamer meeneemt kan -worse case scenario- sjons mijn beamer wel meenemen naar Breda. Is wel 16:9, heeft HDMI of VGA.
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: zo 16 mei 2010, 21:17
door JamesTRexx
Mocht het interessant zijn, mijn actieve open baffle set is nog steeds niet compleet doorgemeten door mijzelf en kan eventueel voor demonstratie gebruikt worden, mocht je daar wat aan hebben...
Manipulatie van frequency, slope, timing etc. kan via de DEQ en DCX2496.
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: zo 16 mei 2010, 21:28
door b_force
Voor mijn demonstratie is dat iets te veel (ook niet helemaal de bedoeling)
Ik neem zelf wel een 2-wegje mee.
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: zo 16 mei 2010, 21:45
door MrCaBLeGuY
als die beamer mee moet hoor ik dat graag voor vrijdag, dan kan ik hem losmaken en klaarleggen ...
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: zo 16 mei 2010, 23:14
door Henkjan
b_force schreef:Kort gezegd wil ik behandelen:
- Wat voor spullen heb je nodig
- hoe moet je speaker/micrfoon staan.
- onder hoeken meten
- hoe werkt ARTA voor deze "standaard" metingen
- project aanmaken speakerworkshop
lijkt me ook beter dan TSPs meten, is toch niet zo nuttig eerlijk gezegd. meten hoe een ls zich in een kast gedraagt is veel interesanter. ik heb (op een testje na) nog nooit een TS parameter zelf gemeten, en was dat ook niet van plan
overigens dat laatste, waarom perse speakerworkshop? het gebruiken van de gemeten data lijkt me toch meer iets voor een andere workshop, namelijk "simuleren van filters"
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: zo 16 mei 2010, 23:21
door b_force
Goed dat je de vraag stelt Henkjan, dat is juist de reden waarom ik wilde weten wat mensen verwachten
Het idee is dus om een workshop "meten voor dummies" te doen.
Daarbij ga ik dus niet kijken hoe een kast zich gedraagt, maar leg ik enkel de handelingen uit die gedaan moeten worden om op een goede manier een filter te kunnen maken.
Daar hoort ook een stukje export/import werk bij van je favoriete simulatie/bereken software pakket.
Hoe kasten zich gedragen etc kan ook wel aan de orde komen, maar daar gaat meer tijd in zitten.
Zeker ook qua theorie en inzicht. Na een tijdje moet je daarvoor ook een soort "feeling" voor hebben. (lees: ook weer gewoon veel doen)
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: ma 17 mei 2010, 0:08
door TubeHead
b_force schreef:
Daarbij ga ik dus niet kijken hoe een kast zich gedraagt, maar leg ik enkel de handelingen uit die gedaan moeten worden om op een goede manier een filter te kunnen maken.
Daar hoort ook een stukje export/import werk bij van je favoriete simulatie/bereken software pakket.
Hoe kasten zich gedragen etc kan ook wel aan de orde komen, maar daar gaat meer tijd in zitten.
Zeker ook qua theorie en inzicht. Na een tijdje moet je daarvoor ook een soort "feeling" voor hebben. (lees: ook weer gewoon veel doen)
Hey Bart !
Je verteld het precies goed. De handelingen die gedaan moeten worden om een filter te maken.
Heb zelf (zoals ik in het andere forum topic zei) weinig verstand van het meten.
Met iedere stukje theorie/praktijk die ik voor geschoteld krijg kom ik al een heel eind !
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: ma 17 mei 2010, 0:46
door hannesie
Ubung macht dem meister
Of te wel Oefening baart kunst
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: ma 17 mei 2010, 9:18
door BertDB
van luidsprekers heb ik momenteel ook nog niet veel kaas gegeten, dus elk stukje workshop dat ik
praktisch kan gebruiken thuis is welkom hier
De sessies van Bart en Ed zal ik dus bijwonen.
Wie geeft er nog een workshop ? Dat is me nog niet helemaal duidelijk ...
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: ma 17 mei 2010, 12:48
door Wowly
Bart; goed initiatief. Zorg ervoor dat je tijden aangeeft bij mij en een quotum aan de bezoekers die mee willen doen. Vorig jaar liep het in en uit, dat werkte volgens mij niet echt.
jan
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: ma 17 mei 2010, 12:51
door b_force
Jan, inderdaad, dat is dus wat ik wil voorkomen.
Duidelijk van te voren stellen wie er komen, wat er verteld wordt.
Dat is juist de reden dat ik het zo graag wil weten
Ik tel nu nog net
12 man geloof ik...
- TubeHead
- xbake
- Ronald_1
- ]eep
- mischa72
- hannesie
- meanman64
- wol5455
- maxdepax
- Boppo84
- Pjotr
- knuisje
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: ma 17 mei 2010, 12:59
door hannesie
Tuurlijk komt hannesie, ik had je een PB gestuurd

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: ma 17 mei 2010, 13:01
door b_force
hannesie schreef:Tuurlijk komt hannesie, ik had je een PB gestuurd

Het was mij niet helemaal duidelijk of het ook het geen was waar je naar op zoek bent

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: ma 17 mei 2010, 13:11
door hannesie
Ik word alleen maar leergieriger op mijn ouwe dag, zeker als het om Audio gaat
Alleen mijn vrouw vind dat er wel erg veel tijd in gaat zitten, maar ja, PASSIE voor zoiets, hoe hou je dat tegen?
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: ma 17 mei 2010, 13:12
door SARK
Neemt iemand ook een video-camera mee

Ik heb wel interesse in de workshop maar kan alleen niet in levende lijve aanwezig zijn

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: ma 17 mei 2010, 13:13
door b_force
SARK schreef:Neemt iemand ook een video-camera mee

Ik heb wel interesse in de workshop maar kan alleen niet in levende lijve aanwezig zijn

Ik heb nog iemand die daar interesse in heeft

Is opzich een mogelijkheid ja
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: ma 17 mei 2010, 21:58
door meanman64
b_force schreef:Jan, inderdaad, dat is dus wat ik wil voorkomen.
Duidelijk van te voren stellen wie er komen, wat er verteld wordt.
Dat is juist de reden dat ik het zo graag wil weten
Ik tel nu nog net 6 man geloof ik...
- TubeHead
- xbake
- Ronald_1
- ]eep
- mischa72
- hannesie
Niet helemaal duidelijk:
- meanman64
Bart reken mij er ook maar bij.Vooral het meten intereseert mij.
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: ma 17 mei 2010, 22:17
door b_force
Vooral?
Het gaat er alleen maar over ?

Zit ik inmiddels op 7 man.
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: ma 17 mei 2010, 22:27
door sjons
SARK schreef:Neemt iemand ook een video-camera mee

Ik heb wel interesse in de workshop maar kan alleen niet in levende lijve aanwezig zijn

Verdomd zeg, daar zeg je wat... Ik heb zo'n klein toshiba gevalletje wat nog wel een redelijke 720p wil schieten rechtstreeks op sd. Zal 'em zo eens opzoeken. Zal die wel meenemen, heb alleen geen goed statief oid, en ik denk dat het geluid ook niet al te best zal zijn... Maar mocht er iemand met wat grotere/betere hardware zijn danwel willen rondlopen...
b_force schreef:Zit ik inmiddels op 7 man.
Acht, afhankelijk van hoelaat je dit precies wil gaan doen...
/edit: even ter info, ook voor mezelf, 1280x720 ca 4h, 720x576 ca 8h, 640x480 ca 8h, 352x240 ca 20h, alles op een 8GB sdhc class6 kaartje
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: ma 17 mei 2010, 22:33
door b_force
sjons schreef:SARK schreef:Neemt iemand ook een video-camera mee

Ik heb wel interesse in de workshop maar kan alleen niet in levende lijve aanwezig zijn

Verdomd zeg, daar zeg je wat... Ik heb zo'n klein toshiba gevalletje wat nog wel een redelijke 720p wil schieten rechtstreeks op sd. Zal 'em zo eens opzoeken. Zal die wel meenemen, heb alleen geen goed statief oid, en ik denk dat het geluid ook niet al te best zal zijn... Maar mocht er iemand met wat grotere/betere hardware zijn danwel willen rondlopen...
b_force schreef:Zit ik inmiddels op 7 man.
Acht, afhankelijk van hoelaat je dit precies wil gaan doen...
Maakt mij niks uit hoe laat.
Hoewel het me handig lijkt dat het voor het verhaal van Ed is.
Beamer konden we dus eventueel ook regelen (ook handig voor Ed) en camera hebben we dus ook
Wowly, welke ruimte is geschikt denk je?
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: di 18 mei 2010, 12:53
door wol5455
wol5455 meld zich ook aan voor de workshops
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: di 18 mei 2010, 13:58
door Wowly
Ik weet het niet zeker, maar in de "disco"ruimte, de grote ruimte beneden staan harry en ed ook schat ik zo, dus daar is het misschien handig een meetruimte te maken? mag ook in de grote ruimte boven, maar daar zit je met de schuine dakpanelen.
Ruimte 1 aanhouden? Ed moet wel wat tijd hebben om zijn systeem in te stellen. Ik stel voor dat je s'morgens begint rond een uur of 10. Dan is iedereen er waarschijnlijk wel. Uurtje genoeg?, dan kan daarna ed vanaf 11 zijn systeem instellen tot in de middagpauze 982uurtjes moet wel lukken gaf ed aan). Na een paar uur kan harry dan zijn systeem opzetten en finetunen. Hebben jullie op de avond na ruimte 1 de hele dag voor de DSP en andere meetsysytemen
Jan
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: di 18 mei 2010, 16:32
door b_force
Ik zit net te denken.
Waarom niet buiten?
Aan de andere kant, mooi om te laten zien dat je binnen ook kunt meten.
Overigens, het groepje is nu onder de 10 man.
Eigenlijk is denk ik ook wel fijn omdat het anders veel te vol en druk wordt.
Ik denk dat ik dat ook als maximum ga stellen.
Niet dat ik andere mensen het niet wil gunnen, maar het moet ook nog overzichtelijk blijven voor iedereen.
Ruimte 1 vind ik persoonlijk niet fijn.
Dat is ook een beetje de in- en uitloop plek voor "mooie systemen" en "gezellige praat".
Wel ideaal voor bv een DSP workshop denk ik.
De kleine ruimte met (meen ik) grijzen muren, waar vorige jaar die rondstralers van Jeroen stonden, lijkt me heel erg geschikt.
Zeker voor een klein select groepje
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Geplaatst: di 18 mei 2010, 16:46
door hannesie
Stond de koffie ook niet in ruimte 1?
Dan kan de frequentie van het koffie apparaat ook mooi meegenomen worden, maar je krijgt daardoor ook meer inloop, die de concentratie verstoord van de aandachtige

cursisten.