OB vraag m.b.t. midlaag

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

OB vraag m.b.t. midlaag

Bericht door RSQ8P »

Heb het idee opgevat om mijn 3-weg om te bouwen tot een 4-weg.
Nu:
- 2x magnetostaat in het hoog (>3,5kHz): back 2 back en uit fase
- 1x midden magnetostaat; dipool (900Hz tot 3,5kHz)
- 1x woofer 12" in BR van 40Hz (-3dB) tot 900Hz

I.v.m. plaatsing in woonkamer wil ik het volgende doen.
- de range van 150Hz tot aan 900Hz door een OB 16 of 17cm hoogrendements mid laten doen
- de range < 150Hz wordt iets speciaals.

T.a.v. de midlaag OB luidspreker:
Dacht zelf aan een PHL 1330 in een OB van 20cm frontbreedte en gevouwen zijkanten van 7,5cm.
Met de Edge krijg ik dan met de BSC correctie erbij een erg mooi verloop tussen 200Hz en 900Hz (zie onderstaande grafiek).
Afbeelding

T.a.v. de laagsectie:
Ik heb uit een grijs verleden 15 stuks Procus Fidibus woofers (20cm, kapton, papierenconus, Qts > 0,5 en Fs zo rond de 40Hz).
Nu dacht ik deze tot 150Hz te gaan inzetten en wel op de volgende wijze:
2x2 compound, dus rendement omhoog middels de twee woofers. En kastvolume gehalveerd middels de 2 woofers die beide andere woofers in compound mode brengen. En dan ook nog magneet aan magneet. (dus 2 woofers aan voorzijde met conus en de andere woofers intern met magneet aan de magneetzijde van de andere woofers. Beide compounds wel in eigen compartiment. Voordeel is dus lagere vervorming middels deze wijze van compound plaatsing, door 2 sets compound toch benodigde rendement om aan te kunnen sluiten op midlaag OB, halvering kastvolume (totale systeem is maar 42 liter), gesloten kast F3 van 49Hz bij 0,707 Systeem Q. Wel moet ik spelen met 2x parallel en 2x serie i.v.m. lage impedantie.

De hoofdvraag is er vooral een voor de OB-specialisten danwel ervaringsdeskundigen: gaat, gelet op de edge-simulatie, het idee van de 17cm OB midlaag werken t.o.v. de beoogde laagoplossing?
Dank!
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: OB vraag m.b.t. midlaag

Bericht door bertor »

RSQ8P schreef:
- de range van 150Hz tot aan 900Hz door een OB 16 of 17cm hoogrendements mid laten doen
Dat zou wel moeten kunnen. Welke units gebruik je voor het mid en hoog?
RSQ8P schreef:
T.a.v. de laagsectie:
Ik heb uit een grijs verleden 15 stuks Procus Fidibus woofers (20cm, kapton, papierenconus, Qts > 0,5 en Fs zo rond de 40Hz).
Nu dacht ik deze tot 150Hz te gaan inzetten en wel op de volgende wijze:
2x2 compound, dus rendement omhoog middels de twee woofers.
RSQ8P schreef:
- de range < 150Hz wordt iets speciaals.
Tja, inkoppertje, compound is ouwe uitgekouwde koek. Als je echt iets speciaals wilt doen dan maak je 15 kleine kistjes voor die subwoofers, aansturen met 4 versterkers inclusief eq, en verspreid je die over de kamer :)

(Mijn systeem is redelijk vergelijkbaar, 3-weg dipool en gesloten voor het laag maar dan in de vorm van 4 losse subwoofers.)
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Re: OB vraag m.b.t. midlaag

Bericht door RSQ8P »

Compound dus...

Mid = Fostex fs21rp
Hoog = 2x Philips Isophase RT8P.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: OB vraag m.b.t. midlaag

Bericht door bertor »

En wat is de baffle die je daarvoor in gedachten hebt? Dat is namelijk bepalend voor het afstraalgedrag en dus de uiteindelijke klank.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Re: OB vraag m.b.t. midlaag

Bericht door RSQ8P »

Baffle is al werkend voor de mid en tweet. Werkt zeer goed.
Zoals gemodelleerd in Edge (zie grafiek), is de baffle 35cm breed voor de midlaag.
Waarvan 20cm front baffle en 7,5cm per zijkant.
Dit zou een mooie afval t.b.v. de overgang naar de laagsectie kunnen vormen (zie grafiek).
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: OB vraag m.b.t. midlaag

Bericht door bertor »

Okee...

Met edge kun je geen schuine zijkanten simuleren, maar bij deze afmetingen en frequenties verwacht ik niet al teveel afwijking. Dus, zal wel goed gaan, bouwen die hap.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”