newbeee buizenvraag

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
drikus

newbeee buizenvraag

Bericht door drikus »

Hoi medeforummers,

Omdat jullie mij zo goed hebben geholpen bij mijn vorige vraag stel ik er hier nog een:
Ik wil graag deze buizentrap maken:
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/MIK ... zator.html

In de beschrijving staat dat pin 8 op 6,3V AC moet worden aangesloten.
Elders op de zelfde site wordt de spanning voor het rooster gelijkgericht en afgevlakt.
Ik weet nagenoeg niets van buizen, vandaar dat ik nogal in verwarring geraak.
Ik heb dus de volgende vragen:
1 Moet ik inderdaad 6,3V wisselspanning aanbrengen tussen pin 4 en 8
2 Kan het ook met een gelijkspanning en hoe hoog moet die dan zijn (die kan ik gemakkelijker maken dan een wisselspanning)
3 Als het perse met een wisselspanning moet, hoe veel mag deze dan van de 6,3 volt afwijken. (ik heb elders gelezen dat een te hoge spanning de levensduur aanmerkelijk verkort)

Tussen twee tegen over elkaar liggende pinnen meet ik een weerstand van 7,3 ohm, ik neem dat dit pin 4 en 8 zijn (Ik zie geen markering op de buis die aangeeft waar pin 1 zit.
molekuul

Re: newbeee buizenvraag

Bericht door molekuul »

Hoi Dirkus,

Tussen pin 4 en 8 staat de heater, verhitter, van de buis. Deze verwarmt de kathode zodat deze elektronen kan gaan uitstralen. De heater kun je met zowel gelijk als wisselspanning voeden. In beide gevallen moet deze 6.3 V zijn.
Volgens de datasheet moet de heaterspanning tussen 5.7 en 6.9 Volt zijn. De stroom moet 400mA +- 10% zijn.

Het is niet de spanning voor het rooster die gelijkgericht en afgevlakt wordt, maar de spanning voor de Anode (Plate) wordt gelijkgericht en afgevlakt. Let wel deze spanning is 200-230 Volt.

Een triodebuis werkt in principe heel eenvoudig.
De kathode wordt verhit zodat deze elektronen gaat uitzenden. De anode(plate) wordt positief gemaakt ten opzichte van deze kathode. Op het (stuur) rooster wordt de wisselspanning gezet. Er gaat nu een elektronen stroom lopen van de kathode naar de anode. Het veranderen van de stroom tov. de ingangsspanning is de versterking, S, van de buis uitgedrukt ma/V

Hier kun je de datasheet vinden van de gebruikte buis:
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... /6N16B.pdf

veel succ6
drikus

Bericht door drikus »

Bedankt voor het antwoord!

Hmmm, ik meet een weerstand van 6,6Ohm
Als er een stroom van 400mA moet lopen zou ik een spanning van 6,6 * 0,4 = 2,64 Volt
Maar ik zie idd de 6,3V en de 400mA in de datasheet staan dus ik zie iets over het hoofd.
daniel

Bericht door daniel »

drikus schreef:
Bedankt voor het antwoord!

Hmmm, ik meet een weerstand van 6,6Ohm
Als er een stroom van 400mA moet lopen zou ik een spanning van 6,6 * 0,4 = 2,64 Volt
Maar ik zie idd de 6,3V en de 400mA in de datasheet staan dus ik zie iets over het hoofd.
weerstand zal toenemen als de gloeidraad opgewarmd is.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

yep,
een koude gloeidraad heeft een lagere weerstand
mvg
audioot
drikus

Bericht door drikus »

Hi,

Ik ben een stapje verder
Ik heb de schakeling opgebouwd maar hij geeft geen geluid :(
Ik heb wel 10 maal gecontroleerd of alles goed zit.
Ik heb hem opgebouwd met drie verschillende buisjes, wellicht was er een kapot.

De roosterspanning is 6,4V DC (7805 met twee diodes naar GND)
Wat mij opvalt is dat in de buisjes alleen de uiteindes van twee electrodes opgloeien en niet een membraan die de gehele buis oplicht.

Kan het zijn dat de gloeispanning te laag is?
Moet ik er niet vanuit gaan 6,3V AC gelijk staat aan 1,4 * 6,3 = 8,8V ?
De datasheet zegt dat de gloeispanning tussen de 5,7V en de 6,9V moet liggen. Zijn dat wisselspanningen?
(en moet ik dus uitgaan van 8V tot 9,7V ?)
daniel

Bericht door daniel »

het is normaal dat niet de hele buis oplicht. De gloeidraad is het binnenste element, de kathode (en overige elementen) zit daar als een buisje omheen. Je ziet dus alleen de uiteinden van de gloeidraad.

Voor wel of geen geluid krijgen maakt de gloeidraad verder niet uit. Je hebt gloei, dat zou voor nu voldoende moeten zijn.

Volgende stap zou het controleren van de overige spanningen zijn. Post eens je schema en de spanningen die je op de verschillende aansluitingen van de buis meet. Daarmee kunnen we je al wel wat verder halen. Zonder schema kunnen we helemaal niets.

Overigens zijn het rooster en de gloeidraad verschillende dingen! Verdiep je eens in de werking van een elektronenbuis. Begin met de triode, die is het makkelijkst. Dat geeft je dan begrip over hoe de schakeling werkt. Dan zul je ook meteen snappen waarom je niet de hele gloeidraad ziet.
BertDB

Bericht door BertDB »

De gloeidraad mag zowel AC als DC gevoed worden.
De spanning moet in elk van de gevallen 6,3V bedragen. Teweinig of teveel is nefast (welja, valt wel mee hoor, maar de levensduur kort in).

Zou je eventueel een schema kunnen posten ?
Dat maakt het voor ons een heel pak makkelijker om met je mee te denken :wink:
drikus

Bericht door drikus »

Bedankt voor de antwoorden.
Jullie hebben natuurlijk gelijk dat ik me wat meer in de buizen moet verdiepen.
Ik heb dat kort gedaan. Het leek niet zo moeilijk en de vragen die ik op stelden stonden niet in het boekje.
Deze schakeling leek simpel genoeg en was bedoeld als eerste verkenning.

Het schema van de schakeling staat in de link van mijn eerste post in deze thread. Ik heb als het goed is de SRPP variant gemaakt. Ik ben van het schema in dit documentje uitgegaan en dat de pootjes met de richting van de klok zijn genummerd als ik naar de onderkant van de buis kijk. De 200Volt uit het schema is bij mij een gestabiliseerde 190V DC.
Het schema en het aansluitdiagram hebben verschillende waardes voor de weerstanden aan de kathodes. Ik heb twee weerstanden van 1k gebruikt..
De ingangsspanning staat tussen de ingang van de condensator van 0,2uF en GND en de uitgangsspanning tussen de condenstaor van 1uF en GND.

Het ingangssignaal is aanwezig, ik heb het eerst getest met een fet-buffer. Toen de buizentrap geen signaal gaf heb ik de fet buffer weer geprobeerd om te klijken of ik niet mijn bron (DAC-chip) kapot had gemaakt. Dat bleek gelukkig niet het geval te zijn.

Ik zal kijken of ik wat metingen kan doen.
Het printje is een beetje klein en ligt los. Ik deze eerst even moeten zekeren zodat ik kan meten zonder een korstluiting te veroorzaken met mijn meetpennen.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Even wat duidelijkheid over spanningen:
bij wisselspanningen van 6,3V spreken we over de effectieve spanning, ofwel vrij vertaald: het equivalent van een gelijkspanning die dezelfde warmte zal ontwikkelen in een weerstand.. Andere wisselspanningen zijn de topwaarde (wortel2 x de effectieve waarde) en de gemiddelde waarde (van een zuivere wisselspanning is die nul..)
Snap je ook meteen waarom een gloeidraad met zowel 6,3V wissel- als met 6,3V gelijkspanning gevoed kan worden..
('t is ook een weerstand die warmte moet ontwikkelen )

Kees
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Je moet de pootjes inderdaad met de klok mee tellen.
Als het goed is staat er op de zijkant van het buisje een stip. Deze stip staat tussen pootje 1 en 8.

Maak eens een fotootje van jouw bouwwerkje, dat helpt vaak enorm.

Wat ook belangrijk is, is om te weten wat voor DAC chip je gebruikt. Heeft deze een V of een I uitgang?
Plaats ook eens een schemaatje van de FET buffer.
audiotube

Bericht door audiotube »

Drikus ik zag je probleem met de lampizator en heb even een simpele vraag. Wat voor spanning staat er op je uitgangscondensator aan de kant van je buisje t.o.v. de massa.
Dit zou ongeveer de helft van je voedingsspanning moeten zijn. :mrgreen:
Plaats reactie