waar vind ik een Aurexx Crystal 1 draadje ??

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Rudolf

waar vind ik een Aurexx Crystal 1 draadje ??

Bericht door Rudolf »

Ik heb een instappertje in de buizenwereld gekocht, de Aurexx Crystal 1; nu lees ik hier en daar dat er veel aan verbeterd kan worden, gemod en zo, maar eigenlijk vind ik nergens zo gauw een lekker langlopend draadje met veel tips.
Kan iemand even aanwijzen waar ik moet kijken?
Ruudjoo
RobertD
Contacteer:

Re: waar vind ik een Aurexx Crystal 1 draadje ??

Bericht door RobertD »

In de rubriek "Versterkers" is een zg. Sticky over een EL84 single ended versterker. Daar kun je denk ik heel veel info uit halen.

Goede opties:
- Hardwires opbouwen (dus zonder print)
- Smoorspoel in de voeding
- Betere diodes in de voeding ( of nog liever een buisje... )
- Koppelcondensatoren vervangen door beter type

Heb je het schema erbij gekregen? Die heb ik volgens mij wel ergens.
Rudolf

Bericht door Rudolf »

OK, bedankt; ik ben geen electronerd dus ik moet me helemaal inlezen. Deze die ik heb gekocht, werkt redelijk goed; er is bij verteld dat hij in triode is gezet (de eindbuizen); ik zie ook wat draadjes losgeknipt, twee C's vervangen door grote Audyn caps. Ik heb nog wat vragen aan de verkoper gesteld maar hoor niks meer; moet het zelf uitzoeken dus.
Buizen zijn ECC83 met het merk Ei er op;EL84 van sovtek; 01 07, zal wel bouwjaar zijn?
Wil in ieder geval de beste buizen er in hebben, ga ik dan zoeken op basis van tips.
De potmeter kraakt, dus moet ik vervangen; misschien meteen maar naar achterkant verhuizen met verlengpaaltje.
Er is wat brom, onafhankelijk van de stand van de volumepot; dan denk ik maar wat bedrading inkorten, aan/uit draden door de hele bak vast ook niet goed; betere afgeschermde IN-kabeltjes (RG174 of zoiets?)
Meer weet ik niet, zijn zaken die ik ook tegenkwam bij het bouwen van een UCD versterker, niet specifiek buizen, daar weet ik eigenlijk te weinig van.
Ruud
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik vroeg mij af wat een Aurexx Crystal 1 eigenlijk is.
roesi.jpg
http://www.fralu.de/aurex.html

Nu snap ik het al een stuk beter.... :D
RobertD schreef:
- Hardwires opbouwen (dus zonder print)
Ik zou dit niet direct als een verbetering willen beschouwen. je kunt beter een goed ontworpen, overzichtelijke en storingsvrije PCB hebben dan een in elkaar geflanste, onveilige en bromgevoelige hardwire, toch?

Ik zou het dan toch eerder zoeken in betere kwaliteit condensatoren, weerstanden, diode's en buizen.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

ray5150 schreef:
Ik vroeg mij af wat een Aurexx Crystal 1 eigenlijk is.
De fabrikant houdt momenteel voorjaarschoonmaak en dumpt een aantal exemplaren op marktplaats vanaf 127 euro. Dus als je er nog eens kennis mee wilt maken.....

mvg, Paul
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

plaats eens een foto van het binnenwerk?
Wellicht is er op te zien waar de brom vandaan komt. Dit soort versterkertjes moet echt bromvrij kunnen functioneren.

De Ei buis lijkt mij een goede, van de Sovtek EL84 weet ik niets. Wellicht kun je op Ebay of Marktplaats een paar Siemens/Philips/Telefunken EL84 buizen vinden.

Als potmeter kun je een goede ALPS toepassen, kies er dan gelijk eentje van 50kOhm of 100kOhm. Standaard zit er 10k in, en dat is een beetje weinig.

Mijn argument voor het hardwiren is dat je kortere signaalwegen hebt, wanneer je een verbinding maakt via een print heb je altijd twee keer zoveel soldeerovergangen, en dat is m.i. niet de beste signaal verbinding.
Over brom hoef je daarbij echt geen zorgen te maken.
IMG_0756.JPG
Zelf dit dingetje (inmiddels is alles alweer hergebruikt) functioneerde bromvrij.
Rudolf

Bericht door Rudolf »

De mijne is groen, tweede hands en reeds gemodificeerd. (in triode gezet)
Zowel de 230 Volt als de INPUT gaat heen en weer van voren naar achteren, leek me een mooi begin om daar eerst wat aan de bedrading te doen, ivm de brom. Schakelaar hoef ik niet en de potmeter kan wat mij betreft ook wel naar achteren.
Er zit een 100K in trouwens. (van ALPHA) Een rotdingetje dus.
Ruud
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Zijn er op andere sites misschien draadjes bekend?
Ik denk dat ik de potmeter er maar uithaal en mijn B1 buffer amp er voor zet??!!
Ruud
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Ik meen ergens te hebben gelezen dat als er brom is die niet afhankelijk is van de volumestand, (ook met potmeter dicht dus) dat het dan niet van de ingangsbedrading komt?
Ruudjoo
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Ik heb er zelf ook een (gehad). De uitgangstrafo's gebruik ik nu in m'n monoblokjes met EL84 en 5751.
Een 5751 is wel een goede tip, een stuk mooier dan die ECC83, al zal de volumeknop wat verder open moeten.
Het potmetertje is idd flut, kraakt en matige gelijkloop.

Hard wired zou je kunnen doen, lijkt mij alleen heel lastig werken gezien de toegankelijkheid van het chassis =;

Zelf heb ik EL84s van JJ, bevallen prima en ze doen het al jààren..
De voedings C's zijn best goed geloof ik, ik zou eerder de kathode-C's vervangen. En de diodes, standaard zit daar geloof ik 1N4007 in, een paar mooie soft switchings voor hele hoge spanning en stroom, hoe meer hoe beter.
Weerstanden vervangen door koolstof composiet, maar da's een kwestie van smaak en is er bij mij nog niet van gekomen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Rudolf schreef:
Ik meen ergens te hebben gelezen dat als er brom is die niet afhankelijk is van de volumestand, (ook met potmeter dicht dus) dat het dan niet van de ingangsbedrading komt?
Dat zou dan van de gloeispanning moeten komen. ik neem aan dat dat wisselspanning is?
Plaats reactie