Prijs IRFP240

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
rickvdvalk

Prijs IRFP240

Bericht door rickvdvalk »

Ik heb al een tijdje naar volle tevredenheid een mini Aleph in gebruik. Nu zit ik er over te denken om deze up te graden naar een Aleph30, Hiervoor heb ik twee setjes van 8 gematchte mosfets nodig. Nu kan ik deze al gematched kopen of het zelf doen.

In de verschillende webshops kom ik echter uiteenlopende prijzen tegen zo zijn ze bij RS en Farnell ongeveer 3-4euro per stuk maar bij Elpro maar 72ct. Echter staat er bij Elpro geen merk of datsheet bij. Heeft er iemand een idee of dit dezelfde zijn en waarom dioe prijs zo laag is dan?

bedankt
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Prijs IRFP240

Bericht door b_force »

rickvdvalk

Die had ik gevonden ja, maar waarom zijn ze daar zoveel goedkoper?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

rickvdvalk schreef:
Die had ik gevonden ja, maar waarom zijn ze daar zoveel goedkoper?
Waarom kost een TV 20% meer bij winkel A dan bij winkel B?
v-bro

Bericht door v-bro »

Prijzen gaan voor dit soort onderdelen bij de grote jongens als volgt:

100+ 2,80Eur.
1000+ 1,10Eur.
10000+ 0,40Eur.

(voorbeeld)

Meestal dus gewoon een kwestie van kwantiteit...
Bart0l0meus

Bericht door Bart0l0meus »

hoe ga je ze matchen? :shock:
zelf is volgens mij nauwelijks te doen, elke mosfet verschilt namelijk zoooveel van de andere!:o
ik denk dat je ze echt gematcht moet kopen, anders zul je er echt veel moeten kopen en net geluk hebben dat er 8 dezelfde bij zitten!
Treb

Bericht door Treb »

Schuro.de: 1.33 incl BTW
v-bro

Bericht door v-bro »

Bart0l0meus schreef:
zelf is volgens mij nauwelijks te doen, elke mosfet verschilt namelijk zoooveel van de andere!:o
ik denk dat je ze echt gematcht moet kopen, anders zul je er echt veel moeten kopen en net geluk hebben dat er 8 dezelfde bij zitten!

Valt wel mee hoor, ik heb kort geleden twee buisjes vol met precies deze fets (en IRFP9240 natuurlijk...) bij Farnell gekocht en zelf gematcht om een X150.5 te repareren. Eigenlijk waren de verschillen maar heel klein en waren er een hoop matches te maken... Maar ik weet niet of de tolerantie van die goedkopere misschien veel groter is? Misschien waren die van Farnel al produktiematig gematcht! Ze kostten me 1.71 euro per stuk, niet al te gek dus...

Afbeelding

Nelson Pass zelf zet ze gewoon open en meet de D/S weerstand, die staat er met een stickertje bij (bij elke fet op het koelblok geplakt) in zo'n versterker. Is werkelijk niets aan!
Laatst gewijzigd door v-bro op wo 14 apr 2010, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Treb

Bericht door Treb »

Bart0l0meus schreef:
Matchen is niet zo moeilijk hoor. (Recent nog 28 stuks 2SK170's zitten matchen voor slechts 2 matched pairs, ging prima, leverde diverse paartjes op.) Enige tolarantie is bij het matchen meestal wel toegestaan hoor! Alle IRFP240's die je over hebt zijn weer te gebruiken om mini Alephs mee te maken... :D

Heb je echt setjes van 8 gematched nodig? Ik heb (helaas) de service manual van de Aleph 30 manual niet op schijf staan. Zou ik wel willen hebben trouwens. Correctie hem 'm gevonden! Rick, ik neem aan dat je de Aleph 30 (Volksamp) gaat maken? Die heeft 4x matched trio nodig. :?:
rickvdvalk

Wat een snelle reacties :D Ik heb het schema er nog even bij gezocht en ik blijk in totaal 4 setjes van 3 matchende irfp240 nodig te hebben. Lijkt me wel te doen. Ik vraag me alleen af of de twee setjes van 3 dan ook per kanaal nog min of meer bij elkaar moeten liggen of dat dat niet uitmaakt.

Het matchen wil ik gaan doen met het schema hieronder en ik wil op ongeveer 0,1v matchenper set. Zou ik er met een stuk of 30 zijn dan?
Bijlagen
aleph30.pdf
schema aleph 30
(29.94 KiB) 57 keer gedownload
mosfet matchen
mosfet matchen
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Er zijn 2 Owners manuals van de Aleph 30, waarvan er 1 ook Service manual is (met schema's e.d. achterin).

http://www.skip.informatik.gu.se/~kmg/d ... 0manr0.pdf
Bijlagen
Aleph30%20018.jpg
Treb

Bericht door Treb »

rickvdvalk schreef:
Ik vraag me alleen af of de twee setjes van 3 dan ook per kanaal nog min of meer bij elkaar moeten liggen of dat dat niet uitmaakt.
Volgens mij niet nodig. Het gaat erom dat de MOSFETs binnen het trio elkaar als gelijken in de ogen kunnen kijken. Op deze manier wordt de belasting evenwichtig gedeeld.
rickvdvalk schreef:
Het matchen wil ik gaan doen met het schema hieronder en ik wil op ongeveer 0,1v matchenper set. Zou ik er met een stuk of 30 zijn dan?
Lastig te zeggen, ik verwacht wel dat je een heel eind komt. Bovendien is 't veel makkelijker om 'n matched trio te vinden dan 'n matched sextet (vereist veel meer MOSFETs).

Je zou ook kunnen kijken of je goedkope IRFP244 of IRFP250 kan krijgen...
v-bro

Bericht door v-bro »

Bij de X150.5 meen ik dat de paartjes P-channel en N-channel gematcht waren, niet eens zo zeer de parallele setjes...

Ik zal dit nog eens opnieuw moeten checken...
Treb

Bericht door Treb »

Rick die PDF die je bijvoegt is de Aleph 3, niet de Aleph 30...
rickvdvalk

Volgens beide schema's moeten ze per 3 gematched zijn. Ik ga er 30 bij elpro bestellen en zal laten weten hoe dat gaat. Is een stuk goedkoper dan ze gematched bestellen. :)

@Barry2001: mooie build!

@Treb je hebt gelijk heb m onder aleph30 op mn computer staan. foutje. Volgens de handleiding van barry2001 moeten ze ook per 3 gematched.
Bart0l0meus

Bericht door Bart0l0meus »

ja, ik weet wel hoe je ze moet matchen hoor :lol:
Maar ik bedoelde het in de zin van de tolerantie!
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de tolerantie is bij zo`n versterker, maar ik heb eens gewone jfets gematched door simpelweg de IDss te meten maar deze week echt enorm af per jfet!
In de datasheet was de typ IDss 18mA, maar ik heb waardes van 2 tot 25mA gemeten!
Plaats reactie