Signaaltrafo vragen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

e.eliveld

Signaaltrafo vragen

Bericht door e.eliveld »

Hallo,

Voor een zelfbouw project die het mogelijk moet maken PC's veilig middels galvanische scheiding aan een mengeenheid aan te sluiten ben ik op zoek naar de juiste signaaltrafo.

Helaas weet ik te weinig over dit onderwerp. Mijn kennis hierover stamt uit de jaren tachtig en toen was de kwaliteit bedroevend. Een telefoonhoorn aftakker was zo'n beetje het summum...

Wat denk ik aan?
Een centrale mengeenheid die het mogelijk maakt verschillende PC's middels de line-out of speaker-out te koppelen. De geluidsingangen van de mengeenheid zijn in stereo uitgevoerd, voorzien van een pre-instelling en worden middels een FET gebufferd.

Nu zie ik verschillende impedantie's en transformatie verhoudingen als ik naar signaaltrafo's zoek. Ik denk dat ik uit moet gaan van een 1:1 trafo met primair een potmeter als pre instelling. Ik begrijp echter die impedantie niet. Zover ik mijzelf herinner (maar ik weet niet meer hoe ik daar aan kom ;-) is de impedantie van de kring afhankelijk van de (ingangs)impedantie van de (FET)buffer. Maar is dit zo?

Mijn vragen:
- Is een 1:1 verhouding inderdaad de juiste keuze?
- Hoe zit dit nu met de impedantie? Als ik een trafo wil aanschaffen welke is dan de juiste?
- Kan ik primair gewoon een potmeter als pre instelling plaatsen en secundair rechtstreeks naar de G/S van de Fet of moet deze met de FET van een ingangsweerstand worden voorzien?

En tot slot:
- Is er iemand op dit forum die wel eens een dergelijke trafo zelf gewikkeld heeft?(varkenssnuitjes?) Ik ben echt benieuwd wat resultaten van zelf maken (kunnen) zijn.

Bedankt voor het lezen.

Erwin
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”