schijfcondensator

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
henk67
Berichten: 38
Lid geworden op: do 23 sep 2004, 16:00

schijfcondensator

Bericht door henk67 »

Hallo,

Bij mijn cd speler zit bij de lijnuitgang een soort schijfcondensator.Ronde vorm blauw van kleur, 120j staat erop).
Heeft het zin deze te vervangen?
Heb vroeger weliets gehoord van ziver-mica condensator.

bedankt alvast,
Henk67
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Blauw schijfje? Mmmm, 120 J..aha, keramische consensator van 120 pF.
zoiets?

Afbeelding

Zilver mica (Styroflex) ziet er vaak zo uit:

Afbeelding
henk67
Berichten: 38
Lid geworden op: do 23 sep 2004, 16:00

Bericht door henk67 »

hallo,

Na een beetje zoek werk is het volgens mij een gemetaliseerde polyester
condensator. :idea: .
Ga ik binnenkort uitwisselen tegen een silver mica uitvoering.
Ik laat dan wel iets weer van me horen :-({|=

Henk67
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Henk,

Dat C'tje van 120 pf zit er in om HF herrie buiten de deur te houden. Denk niet dat je veel verschil hoort met een zilver mica. Zou het eerst eens proberen met een Styroflex, zijn zeker net zo goed als mica voor audio en iig veel beter dan ceramisch. Zijn ook een stuk makkelijker te krijgen en veel goedkoper (kosten een paar kwartjes).

Overigens Edo, zilver-mica is zeker niet het zelfde als Styroflex (polystyrene)

Zilver-mica ziet er zo uit:

Afbeelding

en Styroflex zoals op dat plaatje zoals jij postte:

Afbeelding
henk67
Berichten: 38
Lid geworden op: do 23 sep 2004, 16:00

Bericht door henk67 »

@Pjotr,

Bedankt voor de tip ,zal het eens een keer proberen.

Henk.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
en Styroflex zoals op dat plaatje zoals jij postte:

Afbeelding
De kant met het streepje zit aan de buitenste wikkeling en die moet toch aan de massa?
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Een folie-condensator heeft geen polariteit, een electrolitische (elco) wel.
Een styroflex, zilver mica, keramisch, MKT, MKP etc. mag je dus op beide manieren ansluiten.

Rob.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Het ding heeft idd geen polariteit , maar dit wil niet zeggen dat dat zwart streepje niks betekent. Het zwart streepje geeft aan welke *kant* de buitenzijde van de capaciteit is ... de kant die je aan de massa hangt als 1 van de twee zijden aan de massa moet komen natuurlijk, anders heeft het van geen belang. Zie het als een soort van afscherming zoals bij coax kabels, maar zoals ik al zij, enkel van belang als 1 van de twee aan de massa moet komen.

btw over die opmerking dat keramische slecht zijn ? bij mijn weten zijn die gewoonweg behoorlijk goed en absoluut niet nodig om deze te vervangen. De enige egte *rottige* caps zijn polyester.

Rudy
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Enige nuance is hier wel op zijn plaats denk ik. Dat streepje geeft idd de buitenkant van de wikkeling aan. Dat streepje (of ringetje) staat op bijna alle condensatoren, MKT, MKP incluis. Opvallend juist weer niet op veel voor audio verkochte condensatoren (zoals voor speakerfilters). Het is van belang bij sommige HF toepassingen en pulstoepassingen zoals geschakelde voedingen. Dan kan de afschermende werking van nut zijn.
Plaats reactie