schijfcondensator
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
schijfcondensator
Hallo,
Bij mijn cd speler zit bij de lijnuitgang een soort schijfcondensator.Ronde vorm blauw van kleur, 120j staat erop).
Heeft het zin deze te vervangen?
Heb vroeger weliets gehoord van ziver-mica condensator.
bedankt alvast,
Henk67
Bij mijn cd speler zit bij de lijnuitgang een soort schijfcondensator.Ronde vorm blauw van kleur, 120j staat erop).
Heeft het zin deze te vervangen?
Heb vroeger weliets gehoord van ziver-mica condensator.
bedankt alvast,
Henk67
Hallo Henk,
Dat C'tje van 120 pf zit er in om HF herrie buiten de deur te houden. Denk niet dat je veel verschil hoort met een zilver mica. Zou het eerst eens proberen met een Styroflex, zijn zeker net zo goed als mica voor audio en iig veel beter dan ceramisch. Zijn ook een stuk makkelijker te krijgen en veel goedkoper (kosten een paar kwartjes).
Overigens Edo, zilver-mica is zeker niet het zelfde als Styroflex (polystyrene)
Zilver-mica ziet er zo uit:

en Styroflex zoals op dat plaatje zoals jij postte:

Dat C'tje van 120 pf zit er in om HF herrie buiten de deur te houden. Denk niet dat je veel verschil hoort met een zilver mica. Zou het eerst eens proberen met een Styroflex, zijn zeker net zo goed als mica voor audio en iig veel beter dan ceramisch. Zijn ook een stuk makkelijker te krijgen en veel goedkoper (kosten een paar kwartjes).
Overigens Edo, zilver-mica is zeker niet het zelfde als Styroflex (polystyrene)
Zilver-mica ziet er zo uit:

en Styroflex zoals op dat plaatje zoals jij postte:

Het ding heeft idd geen polariteit , maar dit wil niet zeggen dat dat zwart streepje niks betekent. Het zwart streepje geeft aan welke *kant* de buitenzijde van de capaciteit is ... de kant die je aan de massa hangt als 1 van de twee zijden aan de massa moet komen natuurlijk, anders heeft het van geen belang. Zie het als een soort van afscherming zoals bij coax kabels, maar zoals ik al zij, enkel van belang als 1 van de twee aan de massa moet komen.
btw over die opmerking dat keramische slecht zijn ? bij mijn weten zijn die gewoonweg behoorlijk goed en absoluut niet nodig om deze te vervangen. De enige egte *rottige* caps zijn polyester.
Rudy
btw over die opmerking dat keramische slecht zijn ? bij mijn weten zijn die gewoonweg behoorlijk goed en absoluut niet nodig om deze te vervangen. De enige egte *rottige* caps zijn polyester.
Rudy
Enige nuance is hier wel op zijn plaats denk ik. Dat streepje geeft idd de buitenkant van de wikkeling aan. Dat streepje (of ringetje) staat op bijna alle condensatoren, MKT, MKP incluis. Opvallend juist weer niet op veel voor audio verkochte condensatoren (zoals voor speakerfilters). Het is van belang bij sommige HF toepassingen en pulstoepassingen zoals geschakelde voedingen. Dan kan de afschermende werking van nut zijn.

