Vanavond begon de verlichting ineens vreemd te knipperen en nu is hij helemaal dood.
Er kwam geen rook uit maarja...
Ik heb em nog maar een paar weken.
Ik heb een andere voeding geprobeerd. Ik heb em open gehad en bekeken en er is niks verdachts te zien op de print.
Hoe groot is nu de kans dat de tripath kapot is?
Defect is opgelost.
Laatst gewijzigd door nxs77 op za 29 mei 2010, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
ik denk dat dat moeilijk te zeggen is, er kan namelijk zoveel kapot zijn.
Ook al is een tripath een relatief gevoelig component, je kunt niet schatten of hij ook werkelijk kapot is.
als je de kennis en apparatuur bezit, dan staat er maar een ding op: meten is weten!
Er zit een ref pin op de chip (pen 4) die indien de versterker aan staat 1.2Vdc moet meten. Als dit meer dan 0.1V afwijkt is de chip zeker stuk. Meet dit door eerst een draadje aan deze pin vast te solderen met de versterker uit!! Dan kun je geen sluiting maken met je meetprobe....
Verder doe je er goed aan de datasheet van de chip te bekijken. Meet of de 5V aanwezig is, meet of de voedingsspanning zelf de chip wel bereikt. Meet de signaalwegen of er geen onderbreking of sluiting in zit...
Het versterkertje doet het weer en gebruik ik nu voor mijn Subkist..
De TA2020 was kaduuk... en nu er een nieuwe inzit is het opgelost. In de oude zat een dikke kortsluiting.
Wat me wel opviel tussen de ic's is de type hetzelfde is maar een ander nummer erop verschilt. en verder zijn de pootjes van de nieuwe niet vertind. Meer goudkleurig. Was de andere dan een soort nepper??
Heel dubieus! Ik weet wel dat er made in China en made in Korea exemplaren van vele Tripath chips zijn, maar de 2020 pinnen horen volgens mij altijd goudkleurig te zijn....
En die chipjes zijn normaal gesproken erg solide juist! Ik heb me er vaak over verbaasd wat ze aan kunnen!
Dat is overspanning, overstroom, temperatuur.... Ik heb ze zo vaak* op lab voeding en dummyloads getest en dat gaat allemaal goed. Het gaat mis als je de voeding ompoolt (tenzij er een diode voor zit in het ontwerp) of als de chip verzwakt geraakt is tijdens de assemblage van het board, of als er sluiting plaatsvindt tussen de hoofdvoeding en bepaalde gevoelige pinnen op de chip. Kortom, meestal als het ding werkt blijft het goed werken als hij goed geassembleerd is. De chip sneuvelt het snelst in het proces van assembleren/testen...
Ik vraag mij trouwens af. De lepai doet het dus weer en stuurt mijn zelf gemaakte gratis sub aan met een sony actieve crossover filter.
Maar nog altijd als hij uit heeft gestaan en ik de versterker aanschakel dan zie en hoor je de luidsprekers een behoorlijke uitslag maken en dat samen met het ledje in de versterker even uitgaat.. deze zit in serie met een weerstandje op de voedings pinnen van de tripath chip..
Is dit groffe inschakelen niet schadelijk voor de chip? En hoe kan ik die inschakel dip verhelpen?
Grotere elco mischien?
Verder ben ik nog wel tevreden over wat de lepai doet..
Die inschakel plop is een bekend verschijnsel bij 'slecht' ontworpen Tripath versterkers. Met de juiste componenten is die plop vrijwel 100% weg te krijgen zonder de kwaliteit van de weergave aan te tasten.
Veel audioten denken winst te kunnen behalen in laag diepte door achterlijk grote ingangs condensatoren te gebruiken. Ook veel fabrikanten, want die weten dat een hoop klanten daar erg naar kijken en er de kwaliteit van zo'n versterker mee denken te kunnen beoordelen. Maar zie het als een trabant met een dikke spoiler er op, als het ontwerp op een bepaalde manier is uitgevoerd maakt het niets uit of je wilde inganscondensatoren gebruikt van exotische afkomst en hoge waarde. In de TA2020 datasheet staat exact hoe je kunt uitrekenen wat de waarde van de ingangscondensator voor invloed heeft op de onderste kantel frequentie. Is een simpel R/C filtertje met de capaciteit in serie en de ingangsimpedantie van de versterker parallel. Dat laatste hangt dus ook van de gekozen gain instelling af, soms wordt 22K gebruikt, soms 47K, soms zelfs 100K....Hoe groter die condensator namelijk is hoe lager de toon die de versterker 'haalt'. Alleen als het op een gegeven moment het verschil is tussen 5hz of 20hz dan haalt dat in de praktijk dus niets uit... Sterker nog, ik betwijfel of veel zouden merken als het bij 50hz al gaat aflopen. Aflopen doet het namelijk met slechts 6db/oct. dus heh! Het is dus niet ineens helemaal weg!
Hang er voor de gein maar eens 1uF polyester folie condensatoren tussen in plaats van de originele die waarschijnlijk groter dan 2uF gekozen is. Dan heb je waarschijnlijk geen plop en nog wel prachtige weergave!
Uiteraard kun je de voedings condensatoren ook vergroten, dat levert meestal wel wat winst op.
Maar dat de led uitdooft kan ook iets anders betekenen, bij de meeste ontwerpen wordt de overload functie als led output gebruikt en in dit geval kan het doven daar wel eens aan liggen en niet zo zeer aan tekort aan voedings capaciteit. Overload is dus de ingang over belasten met te hoge signaal spanning. Die overload functie is namelijk "normal on" dus bij overload gaat de led periodiek uit, in plaats van aan..... Die inschakel plop van jouw Lepai kan best wel eens die overload functie triggeren... In dat geval zou ik er helemaal wat aan doen door andere ingangs condensatoren te kiezen. Ik ben zelf erg te spreken over Vishay MKT C'tjes van 100V of minder. Meestal vinden audioten namelijk die enorme jampotten er kek uit zien die 630Vdc aan kunnen en zo. DOE DAT NIET! Het gaat hier om lijn signaal van een paar volt. Dat je die dingen in een speaker filter kiest OK, maar hier gaat zo'n groot ding alleen maar extra ruis opvangen!
Het komt erop neer dat er condensatortjes in serie zitten met de ingang en dat die waarschijnlijk een te hoge waarde hebben..
Verder heb ik een tijd terug een kitje besteld en inelkaar gezet. Deze kit is een inschakel vertrager met 2 losse relais.
de kit kan ook nog met gevallen als overload en gelijkspanning op de uitgang de relais uitschakelen en daarmee de speakers beveiligen. Hoe dit laatste aangesloten moet worden weet ik zo 1 2 3 nog niet maar de inschakel functie is wel duidelijk.
Maar dan wordt het ook gelijk een andere behuizing voor de versterker.
Dat zit er dik in, boven de 1,5uF geeft over het algemeen al een beste knal... Onder de 470nF begint het laag pas echt hoorbaar af te vallen...
Die inschakel vertraging doet het waarschijnlijk leuk met inschakelen, maar vaak schakelen de relais te laat uit om de uitschakel plop te elimineren. Dus blijft een deel van het probleem aanwezig. Dit zou mogelijk opgelost kunnen worden met een uitschakel vertraging op de versterker zelf. Bijv. een elco die z'n lading lang genoeg vast houdt om de versterker langer actief te houden dan de relais uitschakelen....
Wat was er nou eigenlijk mis met de versterker en hoe heb je het opgelost?
Aan de versterker heb ik nu de laatste tijd niks meer gedaan. Iig geen aanpassingen.
Hij doet het en het geluid is mij naar het zin.
Het is alleen dat verhaal met het inschakelen van de amp.
Maar ik meende dat er ook iets daarvoor al was ingebouwd in de tripath zelf?
Er zit nu een nieuwe ta2020 in...
Maar als ik het allemaal goed begrijp zit dit probleem nog voor de opampje?
Kan z'n tripath niet zonder de opamp?
Ik ken dat Lepai ontwerp totaal niet moet ik zeggen... Zit daar een opamp buffer in dan?
De 2020 heeft wat features om de pop te minimaliseren, maar dat houdt in dat je drie schakelaars in een bepaalde volgorde moet gaan bedienen om het helemaal goed te doen. Dit kan uiteraard geregeld worden met een goed ontworpen inschakel en uitschakel circuit. Bijv. met een 555 timertje of wat R/C vertragingen en opamp verschil versterkertjes, maar het is niet persé nodig. Ik maak dingen vaak liever niet gecompliceerder dan noodzakelijk als de keus er is....
Voor zover ik de layout gezien heb is de opamp in gebruik als een soort voor versterkertje.
Maar ja ik wil ook niet de lage frequenties gaan aanpassen omdat de tripath mijn 4e orde bandpass sub aanstuurd.