Reparatie Crown K2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Duck Twacy

Reparatie Crown K2

Bericht door Duck Twacy »

Mijn 4 jaar oude Crown K2 bleef dood na het aanzetten (geen power lampje, geen geluid). De hoofdzekering is OK. :cry:

In de crown manual lees ik ook iets over een "low voltage power supply fuse". Iemand enig idee hoe zo iets er uit ziet??

http://www.crownaudio.com/pdf/legacy/102010.pdf (pagina 14)

De Crown service afdeling zit in Belgie ( http://www.audioxl.nl/live/service.html ), beetje gedoe dus vanuit Den Haag. Een ander deskundige reparateur zou dus ook welkom zijn (garantie is toch verlopen). Iemand een suggestie? Alvast bedankt. :|

De sevice manual is gewoon te downloaden op de service site http://www.crownaudio.com/gen_htm/legacy/legacamp.htm

pic K2

hoop dat ik dit hier ook mag plaatsen (geen zelfbouw enzo) :?
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op wo 31 mar 2010, 1:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Reparatie Crown K2

Bericht door Barry2001 »

Over het algemeen: een versterker die helemaal niets meer doet, schema's er keurig bij, dit moet eenvoudig te vinden zijn. Kun je zelf wat meten, snap je het schema?
Kijk of je uberhaupt voeding meet. Zoniet, meet eens direkt achter de gelijkrichter, of daar wat gebeurd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Als ie echt niets doet, check R1 op het 220VAC printje ( middelste recht voor de ringkern ).

Als je bij het opzetten een klik hoord van de relais van de softstart van de ringkern, dan is deze zeker niet stuk.

mvg Rudy
ray5150

Bericht door ray5150 »

Duck Twacy schreef:
Een ander deskundige reparatuur zou dus ook welkom zijn (garantie is toch verlopen). Iemand een suggestie? Alvast bedankt. :|
Praalder in de Theresiastraat heeft (nog) een eigen technische dienst.
Je kan ook eens Centurion in Leidschendam proberen.
v-bro

Bericht door v-bro »

Zal later eens in het schema kijken, maar zo'n versterker heeft meestal een softstart circuit ivm. de enorme ringkern transformator en daar gaat het wel eens mee mis... Kom je gauw achter als je de uitgang van de voeding meet.
Duck Twacy

Bij het opstarten hoor ik helemaal niks, vroeger hoorde ik altijd eerst een lichte (mechanische) brom die langzaam wegsterft (met je oor 50 cm boven de amp).

De versterker was gekoppeld aan een electronische xover (Marchand XM44 kit), moet bekennen dat ik vermoed dat daar het probleem door ontstaan is. Mogelijk was die niet helemaal jofel (soort laag frequente brom, als je m aan zette flikkerde al 1 van de output lampjes op de K2).

Volgens Crown zit de K2 vol met beveiligings circuits. Hopelijk hebben die hun werk gedaan.
v-bro

Bericht door v-bro »

Ik zou me er nog niet al te sappel om maken, je hebt nog geen rook gezien toch?

Hieronder een stukje van het schema gekopieerd van de softstart componenten, als je die begin brom met opstarten mist wordt waarschijnlijk de transformator al niet aangezet. Heb een rood kadertje om de verdachte parts heen gezet...
Softstart.JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

En de gelijkrichters, altijd de gelijkrichters checken, zijn zeker verdacht.
Duck Twacy

Dit onderwerp heeft een tijdje stil gestaan (nieuw huis gekocht, druk druk etc.), maar nu begin ik mn laag versterker toch wel een beetje te missen.

Vandaag maar de Crown weer eens uit zn doos gehaald en de bodem eraf geschroefd (dat is de toegang tot de electronica). Helaas blijf ik t een lastige versterker vinden. Veel te vol met electronica.

Het relais zie ik wel (en dat blauw ding ernaast zal wel een thermistor zijn). Bij aanzetten met kap open hoor ik helemaal niets, geen klik, zo dood als een pier. Weet alleen niet hoe ik verder zou moeten. Is de PTC nog goed? Als ik zeker wist dat dit het defecte onderdeel was, kan ik wellicht beter een hele nieuwe (PWA) module bij Crown bestellen (volgens de service manual is dat ook de bedoeling, defecte module opsturen naar Crown, waarbij je een nieuwe of gerefurbishde terugkrijgt..). Het Crown service center in Hasselt was echter niet al te mee werkend (althans de telefoniste). Wellicht kan ik beter rechtstreeks met Crown USA contact opnemen als het om een module swap gaat. Misschien is er een echte electronica man in de omgeving van Den Haag die eens mee wil kijken om te zien wat de handigste aanpak is... :sure:

PS. De gelijkrichters kan ik al helemaal niet vinden. :oops: In de buurt van de grote elcos zie ik wel een blokje (van circa 1 cm2) met opschrift 126191-1 100101 BMC 0532, maar dat lijkt me veel te klein voor een dergelijke amp...?
Bijlagen
13112011594.jpg
13112011596.jpg
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op zo 13 nov 2011, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik kan hem eventueel dinsdagavond meenemen om eens grondig door te meten ?
Duck Twacy

Dat zou heel tof zijn! Natuurlijk hoef je dat niet voor niets te doen (maar ik denk niet dat ik nog nieuwe cassettes heb liggen, wel gebruikte :))

Ik zit een beetje op t Crown forum te snuffelen. Wist niet dat deze bak nog zo'n 100 watt idle doet (maar ja, ts wel een 2*500 watt monstertje, dus zo gek is dat ook weer niet).

PS je moet wel oppassen, want voor je t weet staat er 90V op de uitgang lees ik.. Zonde van je speakers.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Je dacht toch niet dat ik hem aan de speakers ging hangen als ik niet zeker wist dat hij okee is ? :wink:
Duck Twacy

Euh nee, maar ikzelf zou wel zo dom kunnen zijn (maar dan wel met hele oude speakers hoor :) )
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ziet er allemaal schoon en onverbrand uit :D
Al 's het netsnoer nagemeten :o
Anne
Duck Twacy

Ah!buis schreef:
Ziet er allemaal schoon en onverbrand uit :D
Al 's het netsnoer nagemeten :o
Anne
Pijnlijke bekentenis. Omdat me het een goed idee leek om, voordat ik een forum genoot met een 20 kilo zware doos laat sjouwen en kostbare tijd laat besteden, dacht ik deze tip toch maar even ter harte te nemen

En wat blijkt: het verlengsnoer dat ik gebruik (met een US contra stekker, omdat de originele 80 cm lange fixed US aansluitsnoer nog aan de Crown vast zit) heeft een losse draad bij een van de pinnen van het de stekker. Maar weer even vast gezet.

Omdat het al wat laat is heb ik de versterker nog niet uit de doos gehaald om het weer te proberen, maar de kans is groot dat dit de oorzaak was :oops: :oops: :oops:

Nu ja, als dat zo is, dan heb ik in ieder geval mn eindversterker weer terug en lag t toch niet aan mn actieve crossover (was bang dat daar wat mis mee was).

Jammer voor de buren, (waarschijnlijk) binnenkort weer 25 hz uit de speakers :rock:
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op di 15 nov 2011, 21:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat is dan mooi opgelost =D>

Heb hetzelfde gehad met een brak euro snoer waarbij het apparaat gedeelte slecht contact maakte. Als helemaal niets het meer doet (geen power lampje wat wil branden) is zoiets het eerste om te checken.
Duck Twacy

Het aan/lampje brand weer mooi groen. Het was dus inderdaad de stekker :-$

Bedankt Anne voor de tip en Ray voor het genereuze aanbod.

In iedergeval maar goed dat ik de amp niet per courier naar Hasselt (Crown service center) heb verstuurt. Was een dure "grap" geweest
Plaats reactie