Wat voor DIY versterker heb ik voor me liggen?
Moderator: Beheerdersteam
Wat voor DIY versterker heb ik voor me liggen?
Een tijdje terug heb ik eens een onafgemaakt zelfbouwprojectje op de kop getikt. Ik heb geen idee wat het is en OF het wat is. Het gaat om 3 mono eindversterkers waarvan er 1 gedeeltelijk in elkaar zit. Dit is niet netjes gedaan en er zijn printsporen doorgekrast om onbekende reden. De andere twee versterkers zitten nog niet in elkaar. Alle onderdelen lijken wel aanwezig te zijn. Ik ben benieuwd wat ik hier heb liggen, of het de moeite waard is om in elkaar te zetten en of ik nog meer onderdelen (softstarters?) nodig heb. Ik heb er zelf namelijk geen kaas van gegeten.
Het gaat om een ontwerp op basis van de TDA7294. Hier een aantal fotootjes van het spul:
Het gaat om een ontwerp op basis van de TDA7294. Hier een aantal fotootjes van het spul:
Laatst gewijzigd door rizm op zo 21 mar 2010, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wat voor DIY versterker heb ik voor me liggen?
Hoi Rizm,
het zou fijn zijn als je de plaatjes upload naar het forum. Dat scheelt straks weer een topic zonder pics als de server waar het opstaat veranderd
overigens, plaats eens een fotootje van de halfgeleider tegen het koelblok.
groetjes jan
het zou fijn zijn als je de plaatjes upload naar het forum. Dat scheelt straks weer een topic zonder pics als de server waar het opstaat veranderd
overigens, plaats eens een fotootje van de halfgeleider tegen het koelblok.
groetjes jan
- Leeuwarden
Er staat een Duits telefoonnummer op. Ik zou zo zeggen doe eens een poging...
Dit zou de website moeten zijn http://www.gallitz-tmd-service.de/
Volgens The Wayback Machine is die site sinds 2005 niet meer geüpdatet, of er staat niks in het archief na 2005 (Werkt op het ogenblik niet, maar er stond behalve de taalkeuze niks meer op).
Volgens The Wayback Machine is die site sinds 2005 niet meer geüpdatet, of er staat niks in het archief na 2005 (Werkt op het ogenblik niet, maar er stond behalve de taalkeuze niks meer op).
Done. Ben het htforum gewend, vandaar dat ik een externe server gebruikte. Goed om te weten dat dit hier niet nodig is.het zou fijn zijn als je de plaatjes upload naar het forum. Dat scheelt straks weer een topic zonder pics als de server waar het opstaat veranderd
Ik vrees dat ze weinig van mijn Duits zullen begrijpen.Er staat een Duits telefoonnummer op. Ik zou zo zeggen doe eens een poging...
Een versterker op basis van de TDA7294 kan best goed klinken. Een trafospanning van 2*30V is eigenlijk hoger dan gewenst. Na gelijkrichting en buffering levert dit voedingsspanningen van ongeveer + en - 42V op (belast ietsje minder), wat hoger is dan de maximaal toegestane voedingsspanning van + en -40V (zie TDA7294 datasheet). Ik denk niet dat het IC hiervan defect zal raken, maar je kunt met deze voedingsspanning alleen luidsprekers van 8 Ohm en hoger gebruiken. Bij aansluiten van 4 Ohm luidsprekers wordt de uitgangsstroom en de vermogensdissipatie in het IC groter dan toegestaan.rizm schreef:Een tijdje terug heb ik eens een onafgemaakt zelfbouwprojectje op de kop getikt. Ik heb geen idee wat het is en OF het wat is. Het gaat om 3 mono eindversterkers waarvan er 1 gedeeltelijk in elkaar zit. Dit is niet netjes gedaan en er zijn printsporen doorgekrast om onbekende reden. De andere twee versterkers zitten nog niet in elkaar. Alle onderdelen lijken wel aanwezig te zijn. Ik ben benieuwd wat ik hier heb liggen, of het de moeite waard is om in elkaar te zetten en of ik nog meer onderdelen (softstarters?) nodig heb. Ik heb er zelf namelijk geen kaas van gegeten.
Een betere keuze voor de trafo was 2*22V geweest. Dit zou geresulteerd hebben in voedingsspanningen van + en - 30V, waarmee het mogelijk was geweest om ook 4 Ohm luidsprekers aan te sturen.
Waarom er printsporen doorgekrast zijn zou ik je niet kunnen vertellen. Als je weet om welke sporen het gaat, en elektronische schema's kunt lezen, kun je wellicht een verklaring bedenken.
Het schema laat niet duidelijk zien hoe je de transformator aansluit. De tekening hieronder laat zien hoe je dit aanpakt.
Bedankt voor je reactie. Ik zou niet vast willen zitten aan 8 Ohm speakers en om nou te moeten investeren in andere trafo's zie ik niet direct zitten. Ik zal eens kijken welke printsporen doorgekrast zijn. Misschien kan iemand dan wat duidelijkheid scheppen. En daarna maar eens beslissen wat ik met het spul doe.Een versterker op basis van de TDA7294 kan best goed klinken. Een trafospanning van 2*30V is eigenlijk hoger dan gewenst. Na gelijkrichting en buffering levert dit voedingsspanningen van ongeveer + en - 42V op (belast ietsje minder), wat hoger is dan de maximaal toegestane voedingsspanning van + en -40V (zie TDA7294 datasheet). Ik denk niet dat het IC hiervan defect zal raken, maar je kunt met deze voedingsspanning alleen luidsprekers van 8 Ohm en hoger gebruiken. Bij aansluiten van 4 Ohm luidsprekers wordt de uitgangsstroom en de vermogensdissipatie in het IC groter dan toegestaan.
Een betere keuze voor de trafo was 2*22V geweest. Dit zou geresulteerd hebben in voedingsspanningen van + en - 30V, waarmee het mogelijk was geweest om ook 4 Ohm luidsprekers aan te sturen.
Waarom er printsporen doorgekrast zijn zou ik je niet kunnen vertellen. Als je weet om welke sporen het gaat, en elektronische schema's kunt lezen, kun je wellicht een verklaring bedenken.
Het schema laat niet duidelijk zien hoe je de transformator aansluit. De tekening hieronder laat zien hoe je dit aanpakt.
Er staan er telkens 2 in serie in de gelijkrichter, dus even verdubbelen. 30V x 1.414 = 42,4V --> hier gaat 2x 1,2V vanaf --> 40V over. Onbelast zal dit wat hoger liggen, maar als je er een aardige belasting aan hangt (en dat is waarom hij volgens bovenstaande posters in de problemen komt) dan daalt de spanning tot 40V, zelfs nog eronder en dan is er weinig aan het handje.
Eerst meten dus.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nou de absolute ratings mag je niet overschrijden.
Dus ook zonder belasting mag de spanning niet hoger worden dan die waarde.
Dus ook zonder belasting mag de spanning niet hoger worden dan die waarde.
Absolute ratings mag je inderdaad niet overschrijden. Gelukkig staat er in de datasheet bij "absolute maximum ratings" , Vs (no signal) +/- 50V.
Als je van plan bent veel aan 4 Ohm te draaien dan is een lagere voedingsspanning wel zeker een goed plan. Maar over die amper ene volt moet je je niet al te druk maken als je aan 8 ohm speelt. Lees nu dat je niet aan 8 ohm vast wilt zitten. Dan is het gewoon heel erg oppassen met de volumeknop
Als je van plan bent veel aan 4 Ohm te draaien dan is een lagere voedingsspanning wel zeker een goed plan. Maar over die amper ene volt moet je je niet al te druk maken als je aan 8 ohm speelt. Lees nu dat je niet aan 8 ohm vast wilt zitten. Dan is het gewoon heel erg oppassen met de volumeknop
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat bedoel ik
Overigens moet je de spanning voor 4ohm ook niet letterlijk nemen.
±5V maakt nu ook weer net gek veel uit.
Overigens moet je de spanning voor 4ohm ook niet letterlijk nemen.
±5V maakt nu ook weer net gek veel uit.
Bedankt voor jullie reacties. Er komt wat meer bij kijken dan ik misschien gehoopt had. Aangezien ik net met een cd-speler modificatie avontuur ga beginnen laat ik dit pakketje voor wat het is. Misschien dat ik iemand anders er blij mee kan maken. Ik zal deze in het te ruil topic plaatsen.