6072 buizenvoorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
roebas

6072 buizenvoorversterker

Bericht door roebas »

Hallo,
heb vorige week de laatste hand gelegd aan mijn buizenvoorversterker.
Hier enkele foto's. Ik heb hem ook even uitgemeten met mijn HP audio analyser: bij 1V uitgangsspanning heb ik een signaal-ruisverhouding van 91 dB en een THD van 0.3%.
groeten,
Roeland
DSCF0080.JPG
DSCF0089.JPG
DSCF0069.JPG
PA4URK
Contacteer:

Re: 6072 buizenvoorversterker

Bericht door PA4URK »

Dat ziet er heel mooi uit Roeland, hoe lang ben je er mee bezig geweest? En wat voor trafo's heb je gebruikt? En wat voor eindversterker gebruik je? Schema? Vertel, vertel! :lol: :lol:
Groeten Rein
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Mooi Roeland, gelefeliciteerd met het resultaat. Met ook wel benieuwd naar de antwoorden van Rein's vragen. Oja, waarom heb je hiervoor gekozen, en niet bv Triode Dick z'n Cleo of Classic?
roebas

Bericht door roebas »

Hallo, aangezien ik echt niet veel tijd heb, heb ik er toch elapsed een maand of drie aan gewerkt. De eindversterkers moeten nog gemaakt worden, maar zal voor na mijn verbouwingen zijn. Ik heb deze voorversterker al eens aangesloten op een quad 520f, en de combinatie klonk heel behoorlijk.
Waarom net deze voorversterker weet ik niet zo heel goed meer :) , de lampen en transfo's heb ik enkele jaren geleden eens aangekocht bij Ae europe omdat het project me niet te moeilijk leek vermoed ik. Ondertussen heb ik wel wat meer ervaring, maar ik wou de onderdelen toch eens nuttig gebruiken. Maar het resultaat mag er wezen.
Als volgend voorversterker project wil ik echter een mu-follower ontwerpen met een pentode als belasting. Maar zoals ik al zei, zal voor binnen een tweetal jaren zijn...
mvg,
Roeland
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Mooi gedaan hoor! 8)
Ik gebruik hem zelf ook al jaren, en ben er nog steeds héél tevreden mee.Ik heb wel de voeding enorm op de schop gegooid, en dat klinkt nog véél beter...
BertDB

Bericht door BertDB »

Ik heb dat ontwerp ook gemaakt, alleen aangepast naar de 12SX7 en een verbeterde voeding.
Ondanks dat dick hem catalogeert onder "Nog steeds leuk, maar duidelijk ingehaald door latere betere projecten...", vind ik dit een erg waardige vv.

veel plezier ermee ! :mrgreen:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Heel fraai gebouwd. Ik ken dit versterkertje ook goed, en het klinkt prima.

Wat zit er op de rechter print op die onderste foto? Een hoogspanningsvoeding?
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

xbake schreef:
Ik heb dat ontwerp ook gemaakt, alleen aangepast naar de 12SX7 en een verbeterde voeding.
Wat heb jij aan de voeding verbeterd? Ik heb alles -op de eerste C na- vervangen door een van der Veen E-choke, met een 330 uF erachter. Geweldig ding, die e-choke :o
BertDB

Bericht door BertDB »

nog niet geprobeerd die e-choke, maar het kriebelt om er is eentje in te bouwen :mrgreen:
Wat zijn zo de verbeteringen die je hoort?
Is de voeding ook stil met enkel zo'n e-choke en een capaciteit erachter ?

Mijn voeding:
*alleen is de gloeivoeding vervangen door een tentlabs printje :wink:
Grootste wijzigingen zijn andere gelijkrichter en gewijzigde capaciteiten. Gaf in psu designer betere (rimpel) resultaten.
Bijlagen
Syrinx_Voeding.png
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

xbake schreef:
nog niet geprobeerd die e-choke, maar het kriebelt om er is eentje in te bouwen :mrgreen:
Wat zijn zo de verbeteringen die je hoort?
Is de voeding ook stil met enkel zo'n e-choke en een capaciteit erachter ?
'Stilte' vind ik moeilijk te vergelijken :? en om het simpelmans te zeggen: je hoort dat de voeding ontzettend schoon is. Dat was het eerste wat me eraan opviel, wat me weer met mijn neus boven op het belang van een goede voeding drukte.
Ik vind het meestal een te extreme vergelijking, maar in dit geval kan ik zeker zeggen dat het was of ik naar een compleet ander apparaat luisterde :D

De e-choke is in principe ontworpen voor inbouw achteraf in de UL-40 versterker, waar al een 330 uF zit. Op de E-choke zit er ook nog een, dus je hebt wel gewoon een pi-filter. En het ding is berekend op die 2e 330 uF, de eerste C kun je vervange door wat je maar wilt, en omdat ik daar ooorspronkelijk een 8 uF pio zat en ik 'eerlijk' wilde vergelijken heb ik die daar gelaten.

Oja, eerder heb ik ook nog de buisgelijkrichting eruit gegooid en vervangen door soft switching diodes*. Sindsdien heb ik het niet meer op buisgelijkrichting =; Ik hou meer van 'exact', 'romantisch' is leuk, maar komt op mij minder realistisch over.

*natuurlijk wel een weerstand gebruikt om op het juiste voltage te komen ;)
roebas

Bericht door roebas »

RobertD schreef:
Wat zit er op de rechter print op die onderste foto? Een hoogspanningsvoeding?
Hallo, neen dit is een gestabiliseerde voedingsspanning voor de buizen.
mvg,
Roeland
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Bedoel je dan de gloeispanning of de anodespanning?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Dit blijf ik even volgen. Een 6072-vv staat ook nog op mijn projectenlijstje. Ik heb voor deze gekozen omdat ie kipsimpel is en een bekende van me er in het verleden erg goeie ervaringen mee heeft gehad.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie