cMoyBB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Treb

cMoyBB

Bericht door Treb »

Ik had effe niets om handen dus heb maar iets kleins in elkaar gezet: een cMoyBB. De cMoyBB is een verder ontwikkelde CMoy koptelefoonversterker. De meeste CMoy's worden op gaatjesprint gemaakt. Deze cMoyBB echter is op printplaat te maken. Printplaat meet slechts 40x47mm. Opbouwen is erg simpel en snel te doen. Onderdelen zijn eenvoudig te krijgen, m.u.v. de Alps potmeter. Die moet het liefst een ingebouwde aan/uit-schakelaar hebben.
De maker heeft op z'n site een simulator waarmee je het frequentiegedrag kan bekijken als je diverse waarden verandert.
Klinkt als een klok. Kan ook nog eens behoorlijk hard (default gain=6). De bass boost knop is een uitkomst voor muziek die wat magere bassen hebben.
De echte doet-'t-zelluf-ert kan naar hartelust experimenteren met diverse opamps. Ik heb er nu een AD8066 in zitten. Héél erg geinig ding!
Bijlagen
Alleen de LED moet er nog in.
Alleen de LED moet er nog in.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Re: cMoyBB

Bericht door Wowly »

Wat waren de kosten zo ver het geheel? Leuk ding joh!
Treb

Bericht door Treb »

Wowly schreef:
Wat waren de kosten zo ver het geheel?
Ergens tussen de 20 en 25 euro. De duurste onderdelen zijn opamp, de TLE2426 en de potmeter. Bijna iedereen stopt zo'n ding als dit in een Altoids pepermuntdoosje, scheelt weer in de kosten. :D
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

gaaf! heb je een adresje?
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Leuke dingetjes zijn dat altijd die Cmoy's 8) .
Maar vind wel dat ze een beetje gehyped worden.,
In feite is het niet meer dan een standaard op-amp schakelingetje die je echt overal tegen komt.
Als buffer stage, line-driver en noem maar op.
Klinken zullen ze wel, maar ik heb toch mijn vraagtekens bij de stroom die op-amp's doorgaans kunnen leveren (welke gemiddeld ca. 20mA is).
Bij snelle transients en laag ohmige hoofdtelefoons zul je dat toch wel merken vermoed ik.

Zelf heb ik iets gebouwd dat er enigszins op lijkt, maar dan met een stroombuffer (paartje BD139/140) voor wat extra reserve.
In feite ESP Project 111 met een lagere bias instelling (meer class B dan A vanwege de batterijduur ^^).
Chris pocketamp MK1.jpg
Treb

Bericht door Treb »

Wowly schreef:
gaaf! heb je een adresje?
http://www.jdslabs.com/
Plaats reactie