41hz.com Amp11-HV monoblokken, heerlijk gewoon!
Geplaatst: ma 15 feb 2010, 23:58
Al weer enige tijd in gebruik, en erg tevreden mee!
Uitgerust met de STA517B, een chipje met een (absoluut) maximaal toegestane spanning van 60Vdc. Er waren wat aanpassingen nodig aan de AMP11 om de hogere spanning goed aan te kunnen, want het ontwerp is origineel bedoeld voor de STA505 die een maximale spanning van 40V accepteert. Hier heb ik gekozen voor 30Vac transformatoren waarmee ik een spanning meet van 47Vdc na de gelijkrichting en buffering. Bij 41hz is ervoor gekozen om het board design voor de STA505 gewoon te gebruiken om later eventueel een aangepast ontwerp te maken. Dat is wel leuk, want het is een erg krachtig geheel waar erg veel vermogen mee gegenereerd kan worden. Verder best een raar versterker ontwerp met de brug-parallel schakeling. Ik heb eerder versterkers gehoord waarbij dit totaal onprettig werd, maar ik heb de niet parallel versie ernaast staan met de oudere STA505 chip erin en in vergelijk is er geen overdreven droogheid ontstaan. Het klinkt allemaal lekker vlot en vloeiend.
STA505: 40Vdc max. 3A
STA517B: 60Vdc max. 6A
Dat is dus bijna vier keer zo krachtig!!
Niet gek om op deze manier ver uit de gevaren zone te blijven wat vervorming betreft. Deze chip heeft dus heel lang bij ST op de lijst gestaan als "on hold", maar sinds kort in productie gegaan en sinds nog korter werkelijk leverbaar!
De aanpassingen van 41hz:
-Alle elco's die op de voedingsspanning staan van 47Vdc vervangen voor 50Vdc exemplaren.
-Alle SMD 0.1uF condensatoren vervangen voor 100V X7R kwaliteit.
-Een LM317HV regulator die in theorie tot 60V gebruikt mag worden (meer hierover later)
-Uiteraard de STA517B chip zelf.
Aanpassingen van mijzelf:
-Dikker draad op de inductors. (volgende bouw krijgt ook grotere kernen om te meten of dit verbeteringen geeft)
-De regulators voorzien van externe spanning door op de ringkern transformatoren een extra wikkeling aan te brengen van 12Vac. LM317HVT werd namelijk toch erg heet omdat de twee-traps regulators samen toch van 47Vdc naar 5V omlaag moeten. Ondanks dat de stroom maar heel laag is voor die 5V. Ik hou daar niet van, zeker niet op een versterker die zelf wel een erg hoog rendement heeft.
De aanpassingen waren een koud kunstje. Voor bijvoorbeeld de regulators zit er een dikke weerstand vanaf de hoofdvoeding, deze gewoon verwijderd en daar de gelijkgerichte en gebufferde externe voeding op aangesloten.
Verder heb ik een tweede voedingsboard geplaatst (een 41hz PS3) om voor overdreven veel capaciteit te zorgen.
En er draaien dus 300VA transformatoren in elk blok.
Het ruisniveau is zo laag dat ik er zelfs met mijn oor op een 91db/w/m tweeter nog naar moet zoeken! Dan is er iets gebeurd met de dynamiek ten opzichte van de standaard AMP11 wat gewoon onbeschrijflijk is!
De nieuwe kastjes van Hifi2000 in dit formaat (deze serie) hebben nu standaard aluminium boven en onderkanten in 2mm dik plaat! Had ik wel eerder willen hebben!! Dan is dus de hele kast in aluminium!
Hier dan wat foto's van mijn nederige knutselwerk:
STA505: 40Vdc max. 3A
STA517B: 60Vdc max. 6A
Dat is dus bijna vier keer zo krachtig!!
De aanpassingen van 41hz:
-Alle elco's die op de voedingsspanning staan van 47Vdc vervangen voor 50Vdc exemplaren.
-Alle SMD 0.1uF condensatoren vervangen voor 100V X7R kwaliteit.
-Een LM317HV regulator die in theorie tot 60V gebruikt mag worden (meer hierover later)
-Uiteraard de STA517B chip zelf.
Aanpassingen van mijzelf:
-Dikker draad op de inductors. (volgende bouw krijgt ook grotere kernen om te meten of dit verbeteringen geeft)
-De regulators voorzien van externe spanning door op de ringkern transformatoren een extra wikkeling aan te brengen van 12Vac. LM317HVT werd namelijk toch erg heet omdat de twee-traps regulators samen toch van 47Vdc naar 5V omlaag moeten. Ondanks dat de stroom maar heel laag is voor die 5V. Ik hou daar niet van, zeker niet op een versterker die zelf wel een erg hoog rendement heeft.
De aanpassingen waren een koud kunstje. Voor bijvoorbeeld de regulators zit er een dikke weerstand vanaf de hoofdvoeding, deze gewoon verwijderd en daar de gelijkgerichte en gebufferde externe voeding op aangesloten.
Verder heb ik een tweede voedingsboard geplaatst (een 41hz PS3) om voor overdreven veel capaciteit te zorgen.
Het ruisniveau is zo laag dat ik er zelfs met mijn oor op een 91db/w/m tweeter nog naar moet zoeken! Dan is er iets gebeurd met de dynamiek ten opzichte van de standaard AMP11 wat gewoon onbeschrijflijk is!
De nieuwe kastjes van Hifi2000 in dit formaat (deze serie) hebben nu standaard aluminium boven en onderkanten in 2mm dik plaat! Had ik wel eerder willen hebben!! Dan is dus de hele kast in aluminium!
Hier dan wat foto's van mijn nederige knutselwerk: