totem arro clone / Momus MKII

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Ewoud
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 6:14

totem arro clone / Momus MKII

Bericht door Ewoud »

Vorige week ging ik kijken/luisteren naar een nieuwe versterker. Om precies te zijn ging ik voor een Naim Uniti of de UnitiQute. Dit omdat ik mijn cd collectie al geript heb naar flac en dit op mijn NAS heb staan en de hele zooi dus wil streamen. Nu wil het geval dat de Uniti aangesloten stond op een stel Totem Arro's. En die klonken wel heel lekker, naast het feit dat ik ze er ook heel goed uit vind zien. Kortom, dit moest het worden. Alleen is het punt dat als ik de Uniti koop, het zal trouwens wel de UnitiQute worden, er nagenoeg geen budget over is, maar mijn Sequence speakers zijn na 15 jaar wel aan vervanging toe. Dus na wat gegoogle over de totem arro kwam ik hier uit. Zelf bouwen dus en nu heb ik in het verleden wel een wat speakers gemaakt maar dat was met behulp van mijn grote broer die MTS elektrotechniek had gedaan en audiofiel was alleen woont grote broer te ver om ij te helpen dus moet ik het zelf doen. Maar nu het volgende: De mid en de tweeter voor de Totem Arro clone zijn wel te krijgen en dat zal dus geen probleem moeten opleveren. Maar op de 1 of andere manier ben ik meer overtuigd van de Momus mk II. En daar kan ik dus de woofer en tweeter niet van vinden. Nu kan ik niet zomaar wat anders uitzoeken lijkt me en meten is voor mij geen optie omdat ik daar de spullen niet voor heb en al helemaal geen ervaring mee heb. Dus is mijn vraag; Wat nu te doen. De Clarro zoals beschreven of de Momus met aanpassingen die misschien door iemand hier al gemaakt zijn. Ik hoop dat iemand mij er mee kan helpen.

Daarnaast heb ik ook nog gegoogled naar de verf die aan de binnenkant van de totems gebruikt wordt. De borosilicate verf. Heeft iemand dat spul al eens gebruikt en zo ja geeft het meerwaarde ten opzichte van ander gebruikte dempingsmaterialen? Ik krijg van een nederlandse fabrikant een vergelijkbare pot verf opgestuurd om eens te proberen en mochten er mensen zijn die dit ook willen proberen laat het even weten. het liefst natuurlijk met een meting met verf en zonder verf.

Da's een heel verhaal voor een eerste posting maar ik zal wel kijken wat er uit komt rollen.

Ewoud
Ewoud
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 6:14

Re: totem arro clone / Momus MKII

Bericht door Ewoud »

Ik had toch gehoopt op wat meer respons. :)

Iemand die mij iets kan vertellen over de Momus mk II met andere drivers ?
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Re: totem arro clone / Momus MKII

Bericht door mipo »

De seas 27tff is gewoon te koop bijvoorbeeld bij Europeaudio en de peerless hds132 is wellicht te vervangen door een Hds 134ppb, maar dat kan je mischien ook even vragen aan edo, de ontwerper van die Momus MkII.
De Hds 134ppb kan ook in een kast van ca 6 liter en heeft ook een tuningfrequentie van ca 65 Hz (WinIsd)
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: totem arro clone / Momus MKII

Bericht door anonamemouse »

welkom!

ik kan je weinig vertellen over de momus... daar moet je edo voor hebben, da's (als ik het me goed herinner) de ontwerper.

ik kan je wel aanbevelen om eens langs te gaan bij speaker en co of een soortgelijke zaak. die hebben heel veel zelfbouwmodellen demonstratieklaar staan, maak een afspraak voor een rustig moment, neem een stapel cd's mee die je goed kent (niet alleen maar geweldig klinkende dingen, maar vooral wat je vaak draait) en je kunt op je gemakkie gaan luisteren en vergelijken. als je dan een model hebt gevonden waarvan je redelijk ondersteboven bent zijn er altijd mogelijkheden om hier aanpassingen en upgrades te bespreken. als je in de buurt van een medeforumlid woont met meetapparatuur dan is het meestal ook geen probleem om af te spreken en er eens langs te gaan.

persoonlijk zie ik weinig heil in het verven van de binnenkant van mijn luidsprekers. als je je kasten van heel dun materiaal maakt (niet echt slim) kan ik me voorstellen dat het wat van de spanning in het materiaal gelijk trekt, maar verder lijkt het me weinig effect in de zin van demping hebben...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: totem arro clone / Momus MKII

Bericht door Henkjan »

verven aan de binnenkant is voor MDF idd niet nodig, maar wel als je met massief hout (bv timmerpanelen) werkt, die willen anders wel eens gaan krom staan als je dat niet doet
Ewoud
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 6:14

Re: totem arro clone / Momus MKII

Bericht door Ewoud »

De verf voor aan de binnenkant is niet voor kromtrekken dan wel bescherming. In de verf zitten namelijk microscopisch kleine bolletjes keramisch materiaal. Die zouden dus voor demping moeten zorgen. Bij Parts Express verkopen ze ook zoiets.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: totem arro clone / Momus MKII

Bericht door ray5150 »

Bescherming waartegen dan?
Ewoud
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 6:14

Re: totem arro clone / Momus MKII

Bericht door Ewoud »

Was dubbel. Bedoelde berscherming tegen kromtrekken. Als je md aan 1 kant verft dan kan het kromtrekken. Gebeurt niet bij dikker mdf alleen bij dun spul
Ewoud
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 6:14

Re: totem arro clone / Momus MKII

Bericht door Ewoud »

Nog even iets anders. Ik zie verschillende bouwstijlen voor de kasten. Er zijn mensen die alles in verstek (laten) zagen en er zijn er ook die alles haaks op elkaar lijmen. Heeft het 1 voorkeur boven het ander? Is een zwaluwstaart een betere optie, qua stijfheid, of is dat bij speakers juist niet het geval.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: totem arro clone / Momus MKII

Bericht door ray5150 »

Zwaluwstaart zie je veel bij pro-audio toepassingen zoals instrument versterkers en PA kasten. hier word dan ook Berken multiplex gebruikt.
dat is veel lichter in gewicht dan hardhout multiplex maar net zo sterk. voor de hobbyist (haast) niet te doen vanwege kostbare gereedschappen.
Ewoud
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 6:14

Re: totem arro clone / Momus MKII

Bericht door Ewoud »

Nog meer ideeen over haaks op elkaar verlijmen of verstek zagen en dan verlijmen. Bij gefineerde materialen of massief hout kan ik me voorstellen dat je verstek zaagt maar bij mdf, wat ik wit wil verven, lijkt het mij dat het niet uit maakt.

Groeten
Ewoud
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: totem arro clone / Momus MKII

Bericht door amanda »

Verstek = meer lijm oppervlakte en een naad op de hoek, wat beter is als je wilt gaan fineren.... denk ik :wink:

Haaks = lekker snel alles in elkaar zetten als je geen goede spullen hebt, gewoon bij gamma laten zagen en lijmen maar!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: totem arro clone / Momus MKII

Bericht door Wowly »

haaks = acoustisch oke
verstek = acoustisch niet oke

check het forum, hier zijn vaker draadjes over geweest.

jan
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: totem arro clone / Momus MKII

Bericht door holco »

Ewoud schreef:
Nog meer ideeen over haaks op elkaar verlijmen of verstek zagen en dan verlijmen. Bij gefineerde materialen of massief hout kan ik me voorstellen dat je verstek zaagt maar bij mdf, wat ik wit wil verven, lijkt het mij dat het niet uit maakt.

Groeten
Ewoud
Als je doel verven is is haaks eigenlijk uit den boze zonder enige nabewerking zoals bv bekleden met glasdoek/epoxy, wat denk ik niet de bedoeling is.

Je hebt dan namelijk een overgang van kops naar vlaks MDF en deze overgang zal vroeg of laat altijd open breken omdat zij beide tov elkaar verschillend werken (krimpen/uitzetten), ook het (netjes) lakken van kops MDF valt niet echt mee vanwege de open structuur.

In verstek is eigenlijk bij elk type hout beter, (A) omdat de verbinding in balans is qua werking (B) je dan geen kops materiaal aan de buitenzijde van de kast hebt dit is namelijk altijd zachter dus kwetsbaarder en veel gevoeliger qua vocht opname wat zal lijden tot (bij massief hout) kop scheuren (C) ook geeft een verstek een groter lijmvlak, bij 18mm wordt dat 24mm (D) zou het om massief gaan met een langs draad verbinding mis je geen lengte van je structuur waardoor deze mooier door kan lopen (E) als de maatvoering en verstekken perfect zijn zal de montage ook snellen gaan (plakband methode) tov een kopse verbinding die getackerd / gespijkerd of geschroefd etc. en na geschuurd moet worden.

Dus heb je de keus en mogelijkheden altijd in verstek :wink:
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: totem arro clone / Momus MKII

Bericht door JvS »

Wowly schreef:
haaks = acoustisch oke
verstek = acoustisch niet oke

check het forum, hier zijn vaker draadjes over geweest.

jan
Ehm, heb je daar een link naar? Klinkt me niet logisch in de oren!
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: totem arro clone / Momus MKII

Bericht door ]eep »

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat als je onder verstek lijmt dat je veel sneller kieren hebt. Maar dat los je toch fijn op met een hoeklatje er achter? Is nog steviger ook. Of bruislijm gebruiken.
Ik heb gemerkt dat je maat-tolerantie met het in elkaar zetten onder verstek ook een stuk lastiger goed te houden is.

Als je het netjes kunt zagen zou ik zeker onder verstek doen zodat je geen kopse kanten (lak) krijgt of een langsnaad er vlak naast (fineer).

Over die borosilicaatverf: hoeveel invloed wil je gaan uitoefenen op een resoneren paneel van 22mm met een laag verf van 0.1mm? Dan kun je beter een keer extra bracen.
Ewoud
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 6:14

Re: totem arro clone / Momus MKII

Bericht door Ewoud »

Over die borosilicaatverf: hoeveel invloed wil je gaan uitoefenen op een resoneren paneel van 22mm met een laag verf van 0.1mm? Dan kun je beter een keer extra bracen.
Ik heb geen flauw idee daarom vraag ik het hier. Ik weet wel dat het gebruikt wordt door Totem en dat het aan de binnenkant van de kasten zit en dat er in de verf microscopisch kleine luchtgevulde balletjes keramisch materiaal zit. Dus het lijkt mij dat het een dempende functie heeft. Er zit in de kasten van Totem geen andere materialen gestopt. Ik weet ook niet of het door andere fabrikanten gebruikt wordt. Ik vroeg me af of er mensen waren die hier ervaring mee hadden. Wat ik wel opvallend vind is dat ze het bij Parts Express wel verkopen en het hier niet verkrijgbaar/bekend is bij zaken voor audiospullen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”