In dit topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 32&start=0 vraag ik om een zelf te bouwen subwoofer voor mijn 5.1 set.
Omdat ik waarschijnlijk zelf een kist van scratch moet gaan bouwen wil ik alvast met een klein projectje beginnen. Namelijk 2 2x9" speakers die in mijn garage liggen te verstoffen in kistjes maken zodat ik ze in mijn garage kan neerzetten.
Ik ben druk bezig de maten enzo aan het uitrekenen voor het hout (kistje wordt 36 x 22 x 28 cm). Nu wou ik eigenlijk morgen naar de bouwmarkt om hout te laten zagen.
Ik bedacht nu echter nog 1 ding, valt mdf zelf ook goed te zagen? Ik heb er nu de juiste zaag nog niet voor. Maar ik ben morgen toch in de bouwmarkt...
Is dit zelf goed recht af te zagen met bijvoorbeeld een cirkelzaag? Deze zijn niet al te duur, en die kan ik dan mooi gebruiken voor mijn toekomstige projecte (die er zeker gaan komen). Ik heb geen plaats voor hele installaties. Ik heb een workmate en een werkbank waar ik op kan werken.
Zelf zagen of laten zagen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelf zagen of laten zagen
Bedoel je echt een zaagtafel of zo'n afkortzaag?
Ik heb zelf een klein zaagtafeltje van een of ander budgetmerk, maar ik heb er tot nu toe niet lekker mee kunnen zagen.
Voor afkorten is het prima, maar preciesiezagen zit er niet in.
Het zaagblad zwenkt bij het zagen waardoor er lelijke happen in het snijvlak komen en de maatinstelling is rampzalig.
Maar het ding is ook het goedkoopste van het goedkoopste.
Met een beetje zaagtafel als de Bosch PTS10 moet het net zo netjes kunnen als bij een zaagerij (zij het een beetje moeilijker).
Dingen van Ferm, Skill en dergelijke zou ik ver links laten liggen
.
Edit: Vergeten bij te zetten, maar dit is met onderstel. Je kan de PTS10 ook als een tafelzaag krijgen (het groene gedeelte) en deze op een werkbank/workmate monteren.
Ik heb zelf een klein zaagtafeltje van een of ander budgetmerk, maar ik heb er tot nu toe niet lekker mee kunnen zagen.
Voor afkorten is het prima, maar preciesiezagen zit er niet in.
Het zaagblad zwenkt bij het zagen waardoor er lelijke happen in het snijvlak komen en de maatinstelling is rampzalig.
Maar het ding is ook het goedkoopste van het goedkoopste.
Met een beetje zaagtafel als de Bosch PTS10 moet het net zo netjes kunnen als bij een zaagerij (zij het een beetje moeilijker).
Dingen van Ferm, Skill en dergelijke zou ik ver links laten liggen
Edit: Vergeten bij te zetten, maar dit is met onderstel. Je kan de PTS10 ook als een tafelzaag krijgen (het groene gedeelte) en deze op een werkbank/workmate monteren.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Als het om handcirkelmachines gaat, werken de machines van Festool met geleiderail fantastisch. Bijzonder strakke zaagsnedes, er kan erg nauwkeurig langs een afgetekende lijn (of 2 punten) worden gezaagd, en met een aangesloten stofzuiger kan desnoods zelfs binnenshuis worden gezaagd... zo weinig stof levert dat op.
De eerste aanschaf is alleen nogal kostbaar, maar voor een goed tweedehands exemplaar ben je misschien niet veel meer kwijt dan voor een nieuw apparaat van een redelijk merk. Het hangt natuurlijk van het budget af, maar als Arnhem niet te ver uit de buurt is, is het misschien de moeite om hier eens naar te gaan kijken?

Kompleet met de oorspronkelijke opbergkoffer, inclusief geleiderail, 3 extra zaagbladen, en bieden vanaf €275,- Volgens mij geen verkeerde prijs, als alles inderdaad in perfecte staat verkeert.
De eerste aanschaf is alleen nogal kostbaar, maar voor een goed tweedehands exemplaar ben je misschien niet veel meer kwijt dan voor een nieuw apparaat van een redelijk merk. Het hangt natuurlijk van het budget af, maar als Arnhem niet te ver uit de buurt is, is het misschien de moeite om hier eens naar te gaan kijken?

Kompleet met de oorspronkelijke opbergkoffer, inclusief geleiderail, 3 extra zaagbladen, en bieden vanaf €275,- Volgens mij geen verkeerde prijs, als alles inderdaad in perfecte staat verkeert.
Ik kan het bovenstaande bevestigen.
Festool maakt gewoon top spul (tegen een flinke prijs)
Al is binnenshuis zagen misschien overdreven (altans bij mij gooit hij nog veel stof weg aan de voorkant)
PS aangeboden model is al van het nieuwe type.
Hiermee kan je ook halverwege de plaat starten met zagen
Prijs is niet verkeerd
Al is binnenshuis zagen misschien overdreven (altans bij mij gooit hij nog veel stof weg aan de voorkant)
PS aangeboden model is al van het nieuwe type.
Hiermee kan je ook halverwege de plaat starten met zagen
Prijs is niet verkeerd
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Misschien ligt het wel aan de stofzuiger die er bij een vriend achter hangt. We zagen er weliswaar niet mee in de woonkamer, maar wel altijd binnenshuis. Met het beetje stof, wat na het kleinzagen van enkele platen MDF onder de workmate ligt, vul je volgens mij nog geen eetlepel. Maar nu ik eraan terugdenk: het is wel zo'n staande alleszuiger (eveneens Festool). Misschien is dat niet te vergelijken met een standaard stofzuiger.Peertje schreef:Festool maakt gewoon top spul (tegen een flinke prijs)
- MechanicalAnimal
Idem.Peertje schreef:Ik kan het bovenstaande bevestigen.
Ik heb zelf van Bosch "Groen" de afkortzaag PCM8S en de handcirkelzaag PKS54.
Vorige week ben ik Bij Peertje geweest en heb daar zijn OF1010 frees in mijn handen gehad en ook zijn Festool handcirkelzaag.
De PCM werkt perfect om laminaat of balken door te klatsen maar moet het secuur dan werkt het, naar mijn bescheiding mening, gewoon nét niet lekker genoeg. Ook de laser die er bij geleverd zit die staat gewoon niet haaks en is niet verstelbaar (alleen van L<>R).
Zelfde gaat op voor de PKS, het geleiderailsysteem van Bosch levert niet datgene wat ik verwachtte voor toch een aanzienlijke som geld. De Festoolzaag glijd over de rail terwijl de Bosch met een adapter langs de geleider gehouden wordt waar erg veel ruimte voor speling is.
Ook het "terugmeten" om de geleiderail du sjiuist te positioneren is erg omslachtig. De festool rail daarentegen die is voorzien van een rubber rand. Voor gebruik dien je die met de zaag op de rail door te zagen zodat de geleiderail is gekalibreerd op je zaagblad.
Je hoeft nu alleen nog maar de rubber strip van de geleiderail strak op de afgetekende zaagsnede te leggen, werkt 100%.
ergo, voor klussen in en om het huis is Bosch groen prima maar secuur werk zou ik er zeker niet meer voor kiezen. Koop je nu nieuw dan zou ik adviseren de meerprijs voor Festool op te hoesten.
@john,
voor je 2x9 project zou ik dus laten zagen bij de bouwmarkt, kost geen drol en is secuur genoeg. Als het kastenbouwen daarvan en subwooferbouwwerk naar meer smaakt overweeg dan om goed gereedschap te kiezen. Spaar desnoods even door.
Ik gebruik de stofzuiger van een dochter merk van festool: ProtoolMarp schreef:Misschien ligt het wel aan de stofzuiger die er bij een vriend achter hangt. We zagen er weliswaar niet mee in de woonkamer, maar wel altijd binnenshuis. Met het beetje stof, wat na het kleinzagen van enkele platen MDF onder de workmate ligt, vul je volgens mij nog geen eetlepel. Maar nu ik eraan terugdenk: het is wel zo'n staande alleszuiger (eveneens Festool). Misschien is dat niet te vergelijken met een standaard stofzuiger.Peertje schreef:Festool maakt gewoon top spul (tegen een flinke prijs)
Dit is ongeveer vergelijkbaar met festool.
Ik zal niet zeggen dat er kilo's stof van af komen, alleen durf niet in de slaapkamer te zagen.
Frezen, waar meer stof bij vrij komt, gaat daar in tegen wel beter.