HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door anonamemouse »

ik ben min of meer bezig met verhuizen (lange termijn project), en mijn stereo gaat mee. nou ben ik niet echt ondersteboven van hoe de elektruukiteit in de lokale stroomverdeelkast is gefreubelt, en ik ga voor mijn apparatuur een aparte groep aanleggen. er is plek zat in dat ding, het is alleen een kwestie van een zekeringautomaat erbij prikken.

heeft iemand ervaring met de "Cylindric Fuse Cartridge van Siemens"?

het ding kost 75 euro, voordat ik dat eraan uitgeef wil ik eigenlijk wel redelijk zeker weten of het de centen waard is.

mijn vragen:
heeft iemand hier zoiets in zijn stroomverdeelkast hangen?
is dat gewoon standaard voor alle nieuwe types stroomverdeelkasten?
en wat heb je daarna gedaan, m.a.w. wat zit er tussen deze automaat en het uiteindelijke stopkontakt?
weet iemand het exacte typenummer van de zekering?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door Pjotr »

anonamemouse schreef:
"Cylindric Fuse Cartridge van Siemens"?

het ding kost 75 euro, voordat ik dat eraan uitgeef wil ik eigenlijk wel redelijk zeker weten of het de centen waard is.
Je gelooft er in of je gelooft er niet in.

Paar maanden geleden ging bij mijn schoonmoeder alle licht plostklaps uit. Oud huis in den Haag. Eneco er bij gehaald, zat het in de aansluiting in de straat: De aangsloten fase was totaal spanningsloos. Ze hebben toen het huis maar op een andere wel werkende fase gezet.

Maar goed, ik heb dus de gietijzeren gemeentekast open gezien. Je wilt als audiofiel niet weten wat voor een geoxideerde baggerzooi daar te zien was.

Dus ja, als je daar supersonische zekeringen achter gaat zetten.... ik weet het niet hoor :mrgreen:
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door anonamemouse »

de hele wijk is 6 jaar oud, dus ik hoop dat dingen redelijk vers zijn...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door Pjotr »

Mijn mening: Een manier om standaard spul duur te verkopen door er een audiofiel luchtje aan te geven.

Smeltzekeringen hebben wel bepaalde voordelen t.o.v. automaten. Maar zet er dan voor een fractie van de prijs gewone smeltpatroonhouders in met schroefpatronen: In de volksmond "Stoppen" genoemd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door Henkjan »

dat kan goedkoper hoor:

1 houder à €4.56:
http://nl.farnell.com/ferraz-shawmut/t2 ... dp/3028744

1 zekering met verzilverde contacten à €0.86
http://nl.farnell.com/ferraz-shawmut/p2 ... dp/3028719

maar dan heb je niet zo'n loze houden met een verzilverd staafje er naast dat niets zit te doen, en moet je zelf de reserve weerstand kopen
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door anonamemouse »

Henkjan schreef:
das vast geen elfenzilver gesmeed bij blauwe maan. kan niet goed zijn. :-s

ik denk dat ik er gewoon een mooie nieuwe van siemens of zo inzet, een standaard inklik geval waarbij de nul ook meeschakeld. kost een tientje bij de lokale bouwmarkt.

of er moet een inklik geval bestaan met de mogelijkheid er een "ouderwertse" stop in te draaien, maar die heb ik nog niet gevonden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door SSassen »

Onzin, wanneer gaat 't gezonde verstand weer eens gebruikt worden?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door Pjotr »

anonamemouse schreef:
of er moet een inklik geval bestaan met de mogelijkheid er een "ouderwertse" stop in te draaien, maar die heb ik nog niet gevonden.
Ja die zijn er van ABB, zijn 2 standaard automaten breed. Maar ik kan die ook even zo gauw niet bij elkaar Googlen.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door BertDB »

Zet er gewoon een normale Legrand of Merlin Gerin in :wink:
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door anonamemouse »

SSassen schreef:
Onzin, wanneer gaat 't gezonde verstand weer eens gebruikt worden?
daarom dus ook mijn vraag... ik wil best tweaken en er een paar centen aan uitgeven, maar het moet wel nut hebben. ik wil graag alles op een eigen zekering hebben, al was het alleen maar voor het gevoel...
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door BertDB »

Je audio-apparatuur op een apart groepje steken vind ik nog te overwegen.
Maar audiofiele zekeringen vind ik dikke ******** :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Smeltzekeringen hebben wel bepaalde voordelen t.o.v. automaten.
zoals?
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door anonamemouse »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Smeltzekeringen hebben wel bepaalde voordelen t.o.v. automaten.
zoals?
na een middagje lezen op diverse fora/fori/forummen komen smeltzekeringen er als "winnaar" uit bij de tweakers.
een automaat wil blijkbaar nog wel eens "lam" raken na een paar keer uitslaan, iets waar een smeltzekering geen last van heeft. die is gewoon kaduuk en moet dan dus vervangen worden door een vers exemplaar.
ook installeert mijnheer kemp (volgens 5 installeerverslagen op oa het htforum) zelf altijd zo'n geval waar een smeltzekering ingaat, en nooit de Siemens automaat die hij voor een hoop centen verkoopt. ook gaat hij buiten de aardlekschakelaar om, iets wat ik zeker niet van plan ben te doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door Pjotr »

Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door anonamemouse »

het overtoomding is precies wat ik zoek, ik ga eerst effies bij de lokale en behoorlijk goed voorziene bouwmarkt kijken of hij ze heeft. scheelt weer verzendkosten en zo.
de link naar conrad werkt niet...
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door Peertje »

is de kast eigenlijk nog wel goedgekeurd als er een ander merk automaat/smeltveiligheid er in zit?
Want de fabrikant Merlin Gerin / hager / enz zijn alleen goedgekeurd als hun type automaten/kammen worden gebruikt?
En in de brand verzekering van je huis zal in de kleine lettertjes een klein zin staan dat je aan de eisen moet voldoen van de NEN..... en daar hang je dan! (bij brand)

Over voordeel van smeltveiligheden kan ik mij zelf weinig iets van voorstellen die in dit verhaal er toe doen.

btw: wat is er mis met " ouderwetse stoppen" maw D2 patroon? zijn deze niet audiofiel genoeg? :P
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door Pjotr »

anonamemouse schreef:
de link naar conrad werkt niet...
Ja die linkje verlopen daar. Zoek dan op best.no 629300 89 is een D01 houder of 629301 89 voor een D02
Weet niet of dit aan de eisen voldoet. Die Van Holec zien er beter uit
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door ray5150 »

Peertje schreef:
btw: wat is er mis met " ouderwetse stoppen" maw D2 patroon? zijn deze niet audiofiel genoeg? :P
Ik denk dat dat te maken heeft met marktverzadiging, de meeste van ons zijn onderhand wel voorzien van Spikes, LS kabels, Interlinks, Stekkerdozen en dergelijke.
Dus moet men om onderscheidend te blijven steeds nieuwe produkten in de markt zetten, waarbij men steeds verder gaat.
Wat is de volgende stap? een audiofiele hoofzekeringkast of KWH-meter van ABB? of Eneco of Essent bellen of ze die vieze grijze koperen kabel in de kelder kunnen vervangen door een verzilverde en halogeen vrije LC-OFC VanDen Hul van 100 euro de meter?

Trouwens, audio apparatuur draait op gelijkspanning. na de trafo zit ook nog een filtering in de vorm van afvlak elko's en stabilisatie.
Netspanning moet wel heel erg vervuild zijn wil je dat echt gaan horen.

kijk anders een op: http://www.breem.nl/
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door teacher »

of, je gebruikt de goede conrad link:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Peertje schreef:
btw: wat is er mis met " ouderwetse stoppen" maw D2 patroon? zijn deze niet audiofiel genoeg? :P
Ik denk dat dat te maken heeft met marktverzadiging, de meeste van ons zijn onderhand wel voorzien van Spikes, LS kabels, Interlinks, Stekkerdozen en dergelijke.
Welnee, het is gewoon handel vergelijkbaar met cosmetica. Soms werkt het een beetje en soms werkt het idee alleen al :D Als je op die Voodoo sites kijkt en wat voor prijzen daarbij staan. Veel mensen hebben veel geld en zijn toch niet gelukkig of zijn chronisch ontevreden. Die hele handel draait om de illusie dat geluk te koop is. Voor veel geld uiteraard.

W.b.t. die smeltzekeringen. Dat is lang geleden begonnen met versterkers die een dergelijke inschakelpiek veroorzaken dat een automaat te snel is en er uit vliegt. De eerste automaten waren eigenlijk ook niet zo best. Een ouderwetse "stop" met smeltdraad kan zo'n piek meestal wel aan. Dus dat was de oplossing. Een heuse verbetering dus en dan zijn er altijd lieden die het verder ook nog kunnen horen, beetje onderscheidingsdrang naar mijn idee.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door anonamemouse »

Peertje schreef:
is de kast eigenlijk nog wel goedgekeurd als er een ander merk automaat/smeltveiligheid er in zit?
Want de fabrikant Merlin Gerin / hager / enz zijn alleen goedgekeurd als hun type automaten/kammen worden gebruikt?
niet helemaal, ze blijven gewoon goedgekeurd zolang er een type automaat in gemonteerd wordt welke geschikt is voor het type kast.
Peertje schreef:
En in de brand verzekering van je huis zal in de kleine lettertjes een klein zin staan dat je aan de eisen moet voldoen van de NEN..... en daar hang je dan! (bij brand)
zolang ik daarop let is er geen enkel probleem.
Peertje schreef:
Over voordeel van smeltveiligheden kan ik mij zelf weinig iets van voorstellen die in dit verhaal er toe doen.
zie mijn eerdere opmerking:
anonamemouse schreef:
een automaat wil blijkbaar nog wel eens "lam" raken na een paar keer uitslaan, iets waar een smeltzekering geen last van heeft. die is gewoon kaduuk en moet dan dus vervangen worden door een vers exemplaar.
ook installeert mijnheer kemp (volgens 5 installeerverslagen op oa het htforum) zelf altijd zo'n geval waar een smeltzekering ingaat, en nooit de Siemens automaat die hij voor een hoop centen verkoopt. ook gaat hij buiten de aardlekschakelaar om, iets wat ik zeker niet van plan ben te doen.
Peertje schreef:
btw: wat is er mis met " ouderwetse stoppen" maw D2 patroon? zijn deze niet audiofiel genoeg? :P
niks, zie
en mijn reactie daarop
anonamemouse schreef:
het overtoomding is precies wat ik zoek...
verder niet negatief bedoeld of zo hoor, maar had je de rest wel gelezen? of heb je gewoon naar aanleiding van de topictitel wat kreten naar binnen gegooid?
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door Peertje »

anonamemouse schreef:
een automaat wil blijkbaar nog wel eens "lam" raken na een paar keer uitslaan, iets waar een smeltzekering geen last van heeft. die is gewoon kaduuk en moet dan dus vervangen worden door een vers exemplaar.
ook installeert mijnheer kemp (volgens 5 installeerverslagen op oa het htforum) zelf altijd zo'n geval waar een smeltzekering ingaat, en nooit de Siemens automaat die hij voor een hoop centen verkoopt. ook gaat hij buiten de aardlekschakelaar om, iets wat ik zeker niet van plan ben te doen.
Dat een installatie automaat lam raakt na pak weg 50x uitslaan heb ik nog niet gemerkt, en toch al enige ervaring op dit gebied.
Misschien een slecht merk?
En dat automaten bij een piek uitslaat ligt aan je audio apparatuur (geen softstart), of je kan gewoon een C-karakteristiek nemen.

Peertje schreef:
btw: wat is er mis met " ouderwetse stoppen" maw D2 patroon? zijn deze niet audiofiel genoeg? :P
niks, zie
en mijn reactie daarop
anonamemouse schreef:
het overtoomding is precies wat ik zoek...
verder niet negatief bedoeld of zo hoor, maar had je de rest wel gelezen? of heb je gewoon naar aanleiding van de topictitel wat kreten naar binnen gegooid?
Heb je topic helemaal, maar wel vluchtig, doorgelezen. Dacht dat het ook z'n buis zekering houder was.
Zal voortaan beter lezen/kijken bij een reactie ;) (tegenwoordig last van chronisch slaap te kort)
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door anonamemouse »

:) dank je!
en dan nu naar bed. ik in elk geval wel... morgen een heeeeeeeeele lange dag...
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge

Bericht door riktw »

anonamemouse schreef:
of er moet een inklik geval bestaan met de mogelijkheid er een "ouderwertse" stop in te draaien, maar die heb ik nog niet gevonden.
die hebben wij gehad, en elke elektricien raadde ze af omdat ze vaak kuren vertonen.
Plaats reactie