HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
ik ben min of meer bezig met verhuizen (lange termijn project), en mijn stereo gaat mee. nou ben ik niet echt ondersteboven van hoe de elektruukiteit in de lokale stroomverdeelkast is gefreubelt, en ik ga voor mijn apparatuur een aparte groep aanleggen. er is plek zat in dat ding, het is alleen een kwestie van een zekeringautomaat erbij prikken.
heeft iemand ervaring met de "Cylindric Fuse Cartridge van Siemens"?
het ding kost 75 euro, voordat ik dat eraan uitgeef wil ik eigenlijk wel redelijk zeker weten of het de centen waard is.
mijn vragen:
heeft iemand hier zoiets in zijn stroomverdeelkast hangen?
is dat gewoon standaard voor alle nieuwe types stroomverdeelkasten?
en wat heb je daarna gedaan, m.a.w. wat zit er tussen deze automaat en het uiteindelijke stopkontakt?
weet iemand het exacte typenummer van de zekering?
heeft iemand ervaring met de "Cylindric Fuse Cartridge van Siemens"?
het ding kost 75 euro, voordat ik dat eraan uitgeef wil ik eigenlijk wel redelijk zeker weten of het de centen waard is.
mijn vragen:
heeft iemand hier zoiets in zijn stroomverdeelkast hangen?
is dat gewoon standaard voor alle nieuwe types stroomverdeelkasten?
en wat heb je daarna gedaan, m.a.w. wat zit er tussen deze automaat en het uiteindelijke stopkontakt?
weet iemand het exacte typenummer van de zekering?
Re: Siemens Cylindric Fuse Cartridge
Je gelooft er in of je gelooft er niet in.anonamemouse schreef:"Cylindric Fuse Cartridge van Siemens"?
het ding kost 75 euro, voordat ik dat eraan uitgeef wil ik eigenlijk wel redelijk zeker weten of het de centen waard is.
Paar maanden geleden ging bij mijn schoonmoeder alle licht plostklaps uit. Oud huis in den Haag. Eneco er bij gehaald, zat het in de aansluiting in de straat: De aangsloten fase was totaal spanningsloos. Ze hebben toen het huis maar op een andere wel werkende fase gezet.
Maar goed, ik heb dus de gietijzeren gemeentekast open gezien. Je wilt als audiofiel niet weten wat voor een geoxideerde baggerzooi daar te zien was.
Dus ja, als je daar supersonische zekeringen achter gaat zetten.... ik weet het niet hoor
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
de hele wijk is 6 jaar oud, dus ik hoop dat dingen redelijk vers zijn...
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
Mijn mening: Een manier om standaard spul duur te verkopen door er een audiofiel luchtje aan te geven.
Smeltzekeringen hebben wel bepaalde voordelen t.o.v. automaten. Maar zet er dan voor een fractie van de prijs gewone smeltpatroonhouders in met schroefpatronen: In de volksmond "Stoppen" genoemd.
Smeltzekeringen hebben wel bepaalde voordelen t.o.v. automaten. Maar zet er dan voor een fractie van de prijs gewone smeltpatroonhouders in met schroefpatronen: In de volksmond "Stoppen" genoemd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
dat kan goedkoper hoor:
1 houder à €4.56:
http://nl.farnell.com/ferraz-shawmut/t2 ... dp/3028744
1 zekering met verzilverde contacten à €0.86
http://nl.farnell.com/ferraz-shawmut/p2 ... dp/3028719
maar dan heb je niet zo'n loze houden met een verzilverd staafje er naast dat niets zit te doen, en moet je zelf de reserve weerstand kopen
1 houder à €4.56:
http://nl.farnell.com/ferraz-shawmut/t2 ... dp/3028744
1 zekering met verzilverde contacten à €0.86
http://nl.farnell.com/ferraz-shawmut/p2 ... dp/3028719
maar dan heb je niet zo'n loze houden met een verzilverd staafje er naast dat niets zit te doen, en moet je zelf de reserve weerstand kopen
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
das vast geen elfenzilver gesmeed bij blauwe maan. kan niet goed zijn.Henkjan schreef:1 houder à €4.56:
http://nl.farnell.com/ferraz-shawmut/t2 ... dp/3028744
1 zekering met verzilverde contacten à €0.86
http://nl.farnell.com/ferraz-shawmut/p2 ... dp/3028719
ik denk dat ik er gewoon een mooie nieuwe van siemens of zo inzet, een standaard inklik geval waarbij de nul ook meeschakeld. kost een tientje bij de lokale bouwmarkt.
of er moet een inklik geval bestaan met de mogelijkheid er een "ouderwertse" stop in te draaien, maar die heb ik nog niet gevonden.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
Onzin, wanneer gaat 't gezonde verstand weer eens gebruikt worden?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
Ja die zijn er van ABB, zijn 2 standaard automaten breed. Maar ik kan die ook even zo gauw niet bij elkaar Googlen.anonamemouse schreef:of er moet een inklik geval bestaan met de mogelijkheid er een "ouderwertse" stop in te draaien, maar die heb ik nog niet gevonden.
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
Zet er gewoon een normale Legrand of Merlin Gerin in 
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
daarom dus ook mijn vraag... ik wil best tweaken en er een paar centen aan uitgeven, maar het moet wel nut hebben. ik wil graag alles op een eigen zekering hebben, al was het alleen maar voor het gevoel...SSassen schreef:Onzin, wanneer gaat 't gezonde verstand weer eens gebruikt worden?
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
Je audio-apparatuur op een apart groepje steken vind ik nog te overwegen.
Maar audiofiele zekeringen vind ik dikke ********
Maar audiofiele zekeringen vind ik dikke ********
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
zoals?Pjotr schreef:Smeltzekeringen hebben wel bepaalde voordelen t.o.v. automaten.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
na een middagje lezen op diverse fora/fori/forummen komen smeltzekeringen er als "winnaar" uit bij de tweakers.Henkjan schreef:zoals?Pjotr schreef:Smeltzekeringen hebben wel bepaalde voordelen t.o.v. automaten.
een automaat wil blijkbaar nog wel eens "lam" raken na een paar keer uitslaan, iets waar een smeltzekering geen last van heeft. die is gewoon kaduuk en moet dan dus vervangen worden door een vers exemplaar.
ook installeert mijnheer kemp (volgens 5 installeerverslagen op oa het htforum) zelf altijd zo'n geval waar een smeltzekering ingaat, en nooit de Siemens automaat die hij voor een hoop centen verkoopt. ook gaat hij buiten de aardlekschakelaar om, iets wat ik zeker niet van plan ben te doen.
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
Als ik wat rondgoogle kost dat spul zeker geen "Kemp prijzen" b.v.
http://www.overtoom.nl/eaton-holec-paco ... 25845.html
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... results=20
http://www.overtoom.nl/eaton-holec-paco ... 25845.html
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... results=20
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
het overtoomding is precies wat ik zoek, ik ga eerst effies bij de lokale en behoorlijk goed voorziene bouwmarkt kijken of hij ze heeft. scheelt weer verzendkosten en zo.
de link naar conrad werkt niet...
de link naar conrad werkt niet...
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
is de kast eigenlijk nog wel goedgekeurd als er een ander merk automaat/smeltveiligheid er in zit?
Want de fabrikant Merlin Gerin / hager / enz zijn alleen goedgekeurd als hun type automaten/kammen worden gebruikt?
En in de brand verzekering van je huis zal in de kleine lettertjes een klein zin staan dat je aan de eisen moet voldoen van de NEN..... en daar hang je dan! (bij brand)
Over voordeel van smeltveiligheden kan ik mij zelf weinig iets van voorstellen die in dit verhaal er toe doen.
btw: wat is er mis met " ouderwetse stoppen" maw D2 patroon? zijn deze niet audiofiel genoeg?
Want de fabrikant Merlin Gerin / hager / enz zijn alleen goedgekeurd als hun type automaten/kammen worden gebruikt?
En in de brand verzekering van je huis zal in de kleine lettertjes een klein zin staan dat je aan de eisen moet voldoen van de NEN..... en daar hang je dan! (bij brand)
Over voordeel van smeltveiligheden kan ik mij zelf weinig iets van voorstellen die in dit verhaal er toe doen.
btw: wat is er mis met " ouderwetse stoppen" maw D2 patroon? zijn deze niet audiofiel genoeg?
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
Ja die linkje verlopen daar. Zoek dan op best.no 629300 89 is een D01 houder of 629301 89 voor een D02anonamemouse schreef:de link naar conrad werkt niet...
Weet niet of dit aan de eisen voldoet. Die Van Holec zien er beter uit
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
Ik denk dat dat te maken heeft met marktverzadiging, de meeste van ons zijn onderhand wel voorzien van Spikes, LS kabels, Interlinks, Stekkerdozen en dergelijke.Peertje schreef:btw: wat is er mis met " ouderwetse stoppen" maw D2 patroon? zijn deze niet audiofiel genoeg?
Dus moet men om onderscheidend te blijven steeds nieuwe produkten in de markt zetten, waarbij men steeds verder gaat.
Wat is de volgende stap? een audiofiele hoofzekeringkast of KWH-meter van ABB? of Eneco of Essent bellen of ze die vieze grijze koperen kabel in de kelder kunnen vervangen door een verzilverde en halogeen vrije LC-OFC VanDen Hul van 100 euro de meter?
Trouwens, audio apparatuur draait op gelijkspanning. na de trafo zit ook nog een filtering in de vorm van afvlak elko's en stabilisatie.
Netspanning moet wel heel erg vervuild zijn wil je dat echt gaan horen.
kijk anders een op: http://www.breem.nl/
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
Welnee, het is gewoon handel vergelijkbaar met cosmetica. Soms werkt het een beetje en soms werkt het idee alleen alray5150 schreef:Ik denk dat dat te maken heeft met marktverzadiging, de meeste van ons zijn onderhand wel voorzien van Spikes, LS kabels, Interlinks, Stekkerdozen en dergelijke.Peertje schreef:btw: wat is er mis met " ouderwetse stoppen" maw D2 patroon? zijn deze niet audiofiel genoeg?
W.b.t. die smeltzekeringen. Dat is lang geleden begonnen met versterkers die een dergelijke inschakelpiek veroorzaken dat een automaat te snel is en er uit vliegt. De eerste automaten waren eigenlijk ook niet zo best. Een ouderwetse "stop" met smeltdraad kan zo'n piek meestal wel aan. Dus dat was de oplossing. Een heuse verbetering dus en dan zijn er altijd lieden die het verder ook nog kunnen horen, beetje onderscheidingsdrang naar mijn idee.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
niet helemaal, ze blijven gewoon goedgekeurd zolang er een type automaat in gemonteerd wordt welke geschikt is voor het type kast.Peertje schreef:is de kast eigenlijk nog wel goedgekeurd als er een ander merk automaat/smeltveiligheid er in zit?
Want de fabrikant Merlin Gerin / hager / enz zijn alleen goedgekeurd als hun type automaten/kammen worden gebruikt?
zolang ik daarop let is er geen enkel probleem.Peertje schreef:En in de brand verzekering van je huis zal in de kleine lettertjes een klein zin staan dat je aan de eisen moet voldoen van de NEN..... en daar hang je dan! (bij brand)
zie mijn eerdere opmerking:Peertje schreef:Over voordeel van smeltveiligheden kan ik mij zelf weinig iets van voorstellen die in dit verhaal er toe doen.
anonamemouse schreef:een automaat wil blijkbaar nog wel eens "lam" raken na een paar keer uitslaan, iets waar een smeltzekering geen last van heeft. die is gewoon kaduuk en moet dan dus vervangen worden door een vers exemplaar.
ook installeert mijnheer kemp (volgens 5 installeerverslagen op oa het htforum) zelf altijd zo'n geval waar een smeltzekering ingaat, en nooit de Siemens automaat die hij voor een hoop centen verkoopt. ook gaat hij buiten de aardlekschakelaar om, iets wat ik zeker niet van plan ben te doen.
niks, ziePeertje schreef:btw: wat is er mis met " ouderwetse stoppen" maw D2 patroon? zijn deze niet audiofiel genoeg?
en mijn reactie daaropPjotr schreef:
verder niet negatief bedoeld of zo hoor, maar had je de rest wel gelezen? of heb je gewoon naar aanleiding van de topictitel wat kreten naar binnen gegooid?anonamemouse schreef:het overtoomding is precies wat ik zoek...
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
Dat een installatie automaat lam raakt na pak weg 50x uitslaan heb ik nog niet gemerkt, en toch al enige ervaring op dit gebied.anonamemouse schreef:een automaat wil blijkbaar nog wel eens "lam" raken na een paar keer uitslaan, iets waar een smeltzekering geen last van heeft. die is gewoon kaduuk en moet dan dus vervangen worden door een vers exemplaar.
ook installeert mijnheer kemp (volgens 5 installeerverslagen op oa het htforum) zelf altijd zo'n geval waar een smeltzekering ingaat, en nooit de Siemens automaat die hij voor een hoop centen verkoopt. ook gaat hij buiten de aardlekschakelaar om, iets wat ik zeker niet van plan ben te doen.
Misschien een slecht merk?
En dat automaten bij een piek uitslaat ligt aan je audio apparatuur (geen softstart), of je kan gewoon een C-karakteristiek nemen.
niks, ziePeertje schreef:btw: wat is er mis met " ouderwetse stoppen" maw D2 patroon? zijn deze niet audiofiel genoeg?
en mijn reactie daaropPjotr schreef:
anonamemouse schreef:het overtoomding is precies wat ik zoek...
Heb je topic helemaal, maar wel vluchtig, doorgelezen. Dacht dat het ook z'n buis zekering houder was.verder niet negatief bedoeld of zo hoor, maar had je de rest wel gelezen? of heb je gewoon naar aanleiding van de topictitel wat kreten naar binnen gegooid?
Zal voortaan beter lezen/kijken bij een reactie
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
en dan nu naar bed. ik in elk geval wel... morgen een heeeeeeeeele lange dag...
Re: HELP! Siemens Cylindric Fuse Cartridge
die hebben wij gehad, en elke elektricien raadde ze af omdat ze vaak kuren vertonen.anonamemouse schreef:of er moet een inklik geval bestaan met de mogelijkheid er een "ouderwertse" stop in te draaien, maar die heb ik nog niet gevonden.


