Goedenavond allemaal,
Een tijdje geleden had ik geconstateerd dat mijn linker luidspreker een ruisend/krakend geluid geeft. Hier heb ik informatie over gevraagt op dit forum en was tot de conclusie gekomen dat ik het best wat anders kan kopen.
Maar, bij mijn zoektocht heb ik meerdere malen ervaren dat een versterker van zeg 500 euro stereo vele malen beter klinkt dan een receiver van ongeveer 800 euro. Misschien wel logisch ook.
Nu kijk ik met regelmaat films en zodoende is 5 kanaals dus wel wenselijk. Maar, ach...de kwaliteit vind ik toch wat minder belangrijk dan dat ik naar een cd luister.
Nu dacht ik, waarom koop ik dan geen redelijk eenvoudige receiver en koppel daar een eindversterker achter. En dan, het liefst van hetzelfde merk. Maar dat valt nog niet mee.
Hoewel merken als onkyo, marantz, denon enz. enz. behoorlijk betaalbare goedklinkende geintergreerde versterkers heeft zijn ze erg duur voor wat betreft de eindversterkers.
Weet iemand misschien een goede betaalbare oplossing? Samen wil ik er ongeveer 1000 euro aan besteden.
Elk advies is meer dan welkom.
Wie, wat, hoe?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Wie, wat, hoe?
Voor zover ik weet..!
Als een geintegreerde versterker een pre-out heeft, is deze meestal niet los te koppelen van de eindtrap. Bij mijn Denon versterker dus ook niet. Nou is dat misschien wel door je zelf aan te passen, maar gezien de inwendige opbouw meestal ook weer niet helemaal een makkie. Ik zou film en muziek apart houden.
Als een geintegreerde versterker een pre-out heeft, is deze meestal niet los te koppelen van de eindtrap. Bij mijn Denon versterker dus ook niet. Nou is dat misschien wel door je zelf aan te passen, maar gezien de inwendige opbouw meestal ook weer niet helemaal een makkie. Ik zou film en muziek apart houden.
Re: Wie, wat, hoe?
Ja, ik heb er ook aan gedacht om een losse geintergreerde versterker en een losse receiver te kopen maar in mijn geval werkt dat slecht.
Zo heb ik bijvoorbeeld een HTPC. Deze gebruik ik met name voor concerten. Als ik nu een concert met DTS draai moet de receiver aan. Draai ik even later een concert met PCM dan moet de versterker weer aan.
Het kan nog lastiger, in de receiver zit natuurlijk een tuner. De tuner wil ik dan uiteraard over de versterker laten draaien en dit kan ook wel. Maar.......is het niet zo dat ik op dat moment de voorluidsprekers én op de receiver én op de versterker heb aangesloten...komt niet goed denk ik.
Mede door de 2 voorbeelden hierboven leek het mij handiger een eindversterker op de pre-out van de receiver aan te sluiten. Het lijkt me, en zeg maar als ik het fout heb, dat de receiver dan slechts nog als voorversterker optreed.
Zo heb ik bijvoorbeeld een HTPC. Deze gebruik ik met name voor concerten. Als ik nu een concert met DTS draai moet de receiver aan. Draai ik even later een concert met PCM dan moet de versterker weer aan.
Het kan nog lastiger, in de receiver zit natuurlijk een tuner. De tuner wil ik dan uiteraard over de versterker laten draaien en dit kan ook wel. Maar.......is het niet zo dat ik op dat moment de voorluidsprekers én op de receiver én op de versterker heb aangesloten...komt niet goed denk ik.
Mede door de 2 voorbeelden hierboven leek het mij handiger een eindversterker op de pre-out van de receiver aan te sluiten. Het lijkt me, en zeg maar als ik het fout heb, dat de receiver dan slechts nog als voorversterker optreed.
Re: Wie, wat, hoe?
Zelf heb ik tijden gedraaid met m'n SR8500 en 2 Vincent SP-997 mono blokjes (via marktplaats).marantz schreef:Goedenavond allemaal, <dichterlijke knip>
Weet iemand misschien een goede betaalbare oplossing? Samen wil ik er ongeveer 1000 euro aan besteden.
Elk advies is meer dan welkom.
Een mooie SR8500, moet je voor 5-600 euro kunnen kopen, 2e hands en voor hetzelfde bedrag 2 mooie mono-blokjes.
Wellicht dat het me gewoon niet stoort om een surround receiver voor stereo te gebruiken, maar vooralsnog is dit voor mij de best klinkende versterker die ik tot nog toe heb gehad.
De meeste receivers hebben ook een optie tot "Pure direct" o.i.d. Waarmee alle instellingen achterwege gelaten worden. Een mooie receiver heeft ook gewoon gescheiden eindtrappen per kanaal.
Re: Wie, wat, hoe?
Kijk is rond bij Cambridge Audio. Ik heb de 640 en 540 beluisterd, en die hadden qua stereo performance een behoorlijke voorsprong op vergelijkbare receivers van Denon, Marantz etc. Vooral de 640 is een erg mooie versterker, alleen ze hebben een stuk minder features dan vergelijkbaar geprijsde concurrenten. Een aanrader mét alle features is de Denon 2310, die kwam redelijk in de buurt van de Cambridge versterkers.
Re: Wie, wat, hoe?
True, zelf ook een 540R gehad en erg goeie sound.
Boek dan een ticket naar de UK en koop hem in London bij Richersounds voor minder dan de helft en plak er een leuk dagje London aan vast
Jaren geleden gedaan. 2 gekocht, 1 voor de marktplaats handel (gratis retour London) en 1 voor mezelf
Boek dan een ticket naar de UK en koop hem in London bij Richersounds voor minder dan de helft en plak er een leuk dagje London aan vast
Jaren geleden gedaan. 2 gekocht, 1 voor de marktplaats handel (gratis retour London) en 1 voor mezelf
