Programmaatje dat frequentiecurves uit afbeeldingen leest?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Candisa

Programmaatje dat frequentiecurves uit afbeeldingen leest?

Bericht door Candisa »

Hoi,

Ik vroeg me af of er een programmaatje bestaat dat een ordinaire .gif/.png/.jpg grafiek kan 'scannen' en zo omzetten naar een curve die (in datzelfde programmaatje, of in een ander programma) bewerkbaar is met crossovers, filternetwerken..., misschien ook off-axis respons voorspellen van drivers waarvan dit niet opgegeven is...?
Extra positief zou zijn als er ook nog eens verschillende curves tegelijk kunnen bewerkt worden en het programmaatje kan berekenen hoe alles samen klinkt.

Voorbeeldje: Ik heb de curve van een midwoofer en een tweeter in een .gif afbeelding en wens te experimenteren met verschillende low-pass filters op de midwoofer en verschillende high-pass filters op de tweeter tot ik een theoretisch vlakke totaalcurve uitkom, zodat ik al een mooi uitgangspunt heb voor ik ga meten en testen (en componenten verspillen die ik uiteindelijk niet nodig heb). Uiteindelijk wordt het hele zooitje toch actief ge-equalized, dus kan je wel begrijpen dat ik geen zin heb in meerdere metingen doen vooraleer ik ook nog maar iets kan simuleren en liever uitga van "the next best thing", namelijk de fabrieksopgave...

groetjes,
Isabelle
bartsegers

Re: Programmaatje dat frequentiecurves uit afbeeldingen leest?

Bericht door bartsegers »

SPL trace, werkt perfect (soms plaatjes beetje aanpassen, maar verder prima)

uit topic:
viewtopic.php?f=32&t=9555

http://www.nthtechnologies.com/Speakers ... nstall.htm
Candisa

Bericht door Candisa »

Bedankt voor de snelle reactie, ik probeer het even uit :)
Candisa

Bericht door Candisa »

Ik heb het even uitgeprobeerd met een grafiekje van op de site van TangBand, en de dB-waardes die het programmaatje herkent lijken te kloppen voor de frequentie waarop ze waargenomen zijn, en nu heb ik een .frd bestandje, maar waarmee kan ik nu dat bestandje openen om er filters op toe te passen, andere curves er bij te combineren...?

Edit: net even geprobeerd het bestandje te importeren in Speakerworkshop, maar krijg geen curve te zien, ook niet na het manueel instellen van de minimum en maximum waardes van de x en y as van de grafiek...

groetjes,
Isabelle
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Candisa schreef:
Ik heb het even uitgeprobeerd met een grafiekje van op de site van TangBand, en de dB-waardes die het programmaatje herkent lijken te kloppen voor de frequentie waarop ze waargenomen zijn, en nu heb ik een .frd bestandje, maar waarmee kan ik nu dat bestandje openen om er filters op toe te passen, andere curves er bij te combineren...?

Edit: net even geprobeerd het bestandje te importeren in Speakerworkshop, maar krijg geen curve te zien, ook niet na het manueel instellen van de minimum en maximum waardes van de x en y as van de grafiek...

groetjes,
Isabelle
*.frd-bestanden voor SpeakerWorkshop moeten tabgescheiden zijn, niet kommagescheiden. Daar zou je even naar kunnen kijken door het bestandje in notepad te openen. Heb je verder ook faseïnformatie? En voor werkelijk te simuleren heb je ook nog de impedantie nodig. :)
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Impedantie en frequentie haal je van een "plaatje? met SPL trace.
Beide bestandjes kun je met boxsim openen, en aan een driver toe kennen.
Dan kun je naar hartelust het filter tweaken
Candisa

Bericht door Candisa »

De frequentiecurve van het plaatje halen is me al gelukt en als ik het curvebestandje open in het programmaatje zelf, toont deze mooi de grafiek, alleen Speakerworkshop wil deze niet pakken. Boxsim heb ik niet geprobeerd omdat ik dacht dat Speakerworkshop even goed zou moeten werken, en mijn Duits alles behalve is.
Ivm de impedantiecurve: ik veronderstel dat deze ook essentieel is om de uitwerking van de filters op de fr-respons te kunnen bepalen, maar ik had gelezen in dat andere topicje over dit programmaatje, dat deze standaard er van uitgaat dat een impedantiecurve op lineaire schaal gemeten is, terwijl deze meestal logaritmisch zijn.
Ik had ook al gevonden hoe ik dit kan veranderen, maar ik kan kiezen tussen log10 en log2 verdeling, welke schaal wordt er gebruikt bij de meeste fabriekscurves en in het bijzonder deze van TangBand en Dayton?

Edit: lukt blijkbaar ook zonder impedantiecurve... Nu nog wijs raken uit al dat filtergedoe...

groetjes,
Isabelle
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”