Mijn naam is Bram Weinreder, ben 27 jaar en mag me bij een aannemer verdiepen in tekensystemen. Ik heb ervaring met het bouwen van gitaren en heb ook een aantal effecten gesoldeerd (volgens handleiding).
Onlangs heb ik een Onkyo SR307 A/V receiver gekocht om maximaal te profiteren van digitaal geluid. Van een paar oeroude midtone speakers en twee redundant geworden surround tweeters heb ik de kabel gestript en parallel in het klemmetje gedrukt, en dit klinkt lang niet verkeerd. Toch wil ik meer.
Mijn plan is om een paar speakers te bouwen voor overwegend de midden- en hoge tonen, waar de bas niet nadrukkelijk aanwezig is (maar ook niet nadrukkelijk afwezig!). Ik wil daarom een midtone driver en een tweeter inbouwen, maar ook nog een cross-over midtone driver die is afgestemd op de frequentie van een gemiddeld gesprek. Zo hoor ik naast dialogen ook bijgeluiden, en kan ik één midtone driver toch afstemmen om zoveel mogelijk bas mee te pakken. Daarnaast wil ik een sidetweeter inbouwen om de stereo nog breder te trekken.
Er zijn een paar dingen die in me opkomen waar ik rekening mee zou moeten houden. Bij crossover lijkt het me dat er signaalverlies optreedt, waardoor het geluidpatroon vervormd kan raken. Hoe kan ik het beste mijn filters daarop afstemmen, en waar vind ik die informatie? Het ontwerp van de speakerbox lijkt me ook belangrijk. Ik kies voor een toren omdat het geluid dan van over de gehele hoogte van de TV lijkt te komen, in plaats van over één horizontale lijn. Het lijkt me logisch dat ik de onderste helft dan kan gebruiken voor een bescheiden woofer (+/- 100hz?).
Gelet op het bovenstaande, welke frequentiebereiken moet ik dan denken? Wat past bij een typische drieweg speaker, en hoe past de crossover voor de 'dialoogspeaker' hierin?
Hopelijk bestook ik jullie niet met teveel vragen. Voorbaat dank en vriendelijke groet, klomp'njong