Buizenradio expert gezocht
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Buizenradio expert gezocht
Hallo allemaal,
We hebben al jaren een oude buizenradio op de kast in de woonkamer staan, die van de vader van mijn moeder is geweest. Een echt erfstuk dus. Hij heeft al minstens 15 jaar niks gedaan, want hij werkt niet meer en staat dus meer als decoratie in de kamer.
Nu wil ik hem laten repareren als cadeau voor mijn moeder. Ik heb geen idee wat er mee mis is want ik heb totaal geen verstand van buizenradio's.
Is er iemand hier op het forum die een poging wil wagen, of kent iemand een persoon of bedrijf waar ik terecht kan? Kapot is hij toch al dus veel kan er niet mis gaan neem ik aan.
Alvast bedankt!
Ik heb nog een linkje gevonden: http://www.radiocollection.net/philips/bx115u.html
We hebben al jaren een oude buizenradio op de kast in de woonkamer staan, die van de vader van mijn moeder is geweest. Een echt erfstuk dus. Hij heeft al minstens 15 jaar niks gedaan, want hij werkt niet meer en staat dus meer als decoratie in de kamer.
Nu wil ik hem laten repareren als cadeau voor mijn moeder. Ik heb geen idee wat er mee mis is want ik heb totaal geen verstand van buizenradio's.
Is er iemand hier op het forum die een poging wil wagen, of kent iemand een persoon of bedrijf waar ik terecht kan? Kapot is hij toch al dus veel kan er niet mis gaan neem ik aan.
Alvast bedankt!
Ik heb nog een linkje gevonden: http://www.radiocollection.net/philips/bx115u.html
Re: Buizenradio expert gezocht
Eerst en vooral het stof eraf doen 
dat is iets wat je zelf ook prima kan.
Verder raad ik je aan om alle condensatoren te vervangen (of toch zeker de koppelcondensatoren), maar er zijn hier vast wel mensen die er een pak meer verstand van hebben
succes !
dat is iets wat je zelf ook prima kan.
Verder raad ik je aan om alle condensatoren te vervangen (of toch zeker de koppelcondensatoren), maar er zijn hier vast wel mensen die er een pak meer verstand van hebben
succes !
Ik wil geen afbreuk doen aan dit forum, maar de beste vraagbaak is natuurlijk http://www.gloeidraad.nl/radioforum/
Oude radio's, daar begin ik nog niet aan, ik heb mijn Philips wel eens open gemaakt
wat een rattennest!

Oude radio's, daar begin ik nog niet aan, ik heb mijn Philips wel eens open gemaakt
Stof eruit halen is inderdaad een goed idee
, gelijk even voorzichtig met de compressor er door heen gegaan. Als ik hem nu in het stopcontact steek gaan de buizen wel gloeien en na een paar minuten hoor ik een brom en soms wat gekraak
De frequentie draaiknop doet niks meer, hij draait veel te losjes rond en de naald in de display beweegt niet, dus daar ga ik iig wel zelf even naar kijken!
De frequentie draaiknop doet niks meer, hij draait veel te losjes rond en de naald in de display beweegt niet, dus daar ga ik iig wel zelf even naar kijken!
Poeh, dan is die draad kapot.. Da's meestal een ***karwei om die weer goed te krijgen.. Überhaupt om te doorgronden hoe hij loopt.. Succes!
Best tricky om een buizenradio die tientallen jaren niet gespeeld heeft zomaar in het stopcontact te steken.
Kan best wel eens het één en ander misgaan.. maargoed, blijkbaar ging het (gelukkig) fijn bij jou
Je kan manueel binnenin de radio even aan de afstelcondensator draaien (FM met aangekoppelde antenne, of AM/LW met interne antenne als die aanwezig is).
Zo weet je direct of hij nog speelt of niet (af en toe hoor je wel eens een zender voor bij komen)
Kan best wel eens het één en ander misgaan.. maargoed, blijkbaar ging het (gelukkig) fijn bij jou
Je kan manueel binnenin de radio even aan de afstelcondensator draaien (FM met aangekoppelde antenne, of AM/LW met interne antenne als die aanwezig is).
Zo weet je direct of hij nog speelt of niet (af en toe hoor je wel eens een zender voor bij komen)
Miniwatt schreef:Ik wil geen afbreuk doen aan dit forum, maar de beste vraagbaak is natuurlijk http://www.gloeidraad.nl/radioforum/
Oude radio's, daar begin ik nog niet aan, ik heb mijn Philips wel eens open gemaaktwat een rattennest!
valt nog mee...
Mn Sansui Amp
http://i42.tinypic.com/20hylt.jpg
[ontopic]
Je kan inderdaad wel wat dingen afstoffen.
Kijk wel uit met lucht condensatoren ( met van die lamelletjes )
Dat je de boel niet verbuigt of rotzooi tussen de lamellen blaast/borstelt/poetst.

En ook lucht spoeltjes
Als je een verschillende Band kiest.. hoor je dan ook verschil in geluid ?
Ik heb de zenderknop weer werkend, hij was vastgelopen maar hij draait nu weer! Ik kan nu wel een aantal zenders ontvangen, maar er zit zo'n harde zoem overheen dat je er vrij weinig van verstaat
Waar kan die zoem door veroorzaakt worden?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Mooi ding dat zeker!
Sja ik zou er zo naar willen kijken voor je, waren het niet dat ik er helaas echt geen tijd voor heb.
Mooiste zou zijn om ergens een schema te bemachtigen of anders zelf een schema maken.
Als je een goed schema hebt kun je vaak het best het ding helemaal weer van nul opbouwen, daarbij gelijk diverse componenten vervangen (die vergaan meestal ook).
Sja ik zou er zo naar willen kijken voor je, waren het niet dat ik er helaas echt geen tijd voor heb.
Mooiste zou zijn om ergens een schema te bemachtigen of anders zelf een schema maken.
Als je een goed schema hebt kun je vaak het best het ding helemaal weer van nul opbouwen, daarbij gelijk diverse componenten vervangen (die vergaan meestal ook).
heb je al eens geprobeerd een antenne aan te sluiten?
(los stuk draad van een paar meter)
mvg
audioot
(los stuk draad van een paar meter)
mvg
audioot
Het gezoem kan komen van een kapotte voedingscondensator of een kapotte koppelcondensator.
Vaak zitten daar nog van die teercondensatoren in. Das het eerste dat je eruit mag zwieren
Vaak zitten daar nog van die teercondensatoren in. Das het eerste dat je eruit mag zwieren
- RobertD
- Contacteer:
Dit is waarschijnlijk alles wat je moet doen... in de kofferbak van mijn auto staat ook nog zo'n ding dat ik na moet kijken.xbake schreef:Het gezoem kan komen van een kapotte voedingscondensator of een kapotte koppelcondensator.
Meestal is het een kwestie van de teerdotten en de voedingselco's vervangen. Het lastigste is het achterhalen van de waarden van de teerdot-condensatoren.
voor een koppel c voldoet 0,1uf over het algemeen goed
mvg
audioot
mvg
audioot
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Het schema staat toch in de link die je geeft?!?!
Daar kun je alles mee! En waarschijnlijk ook zo zien war de waardes moeten zijn.
Koop anders voor 2 tientjes een RCL metertje via Ebay, dan kun je sowieso alles doormeten.
Daar kun je alles mee! En waarschijnlijk ook zo zien war de waardes moeten zijn.
Koop anders voor 2 tientjes een RCL metertje via Ebay, dan kun je sowieso alles doormeten.
- pvanlingen
Oppassen met zo'n U toestel, ze hebben geen voedingstrafo en dus ligt alles van metaal aan het lichtnet.
Niet met één hand aan het toestel en met de andere b.v. aan de verwarming (levensgevaarlijk).
Als de knoppen er af zijn ook de potmeter assen niet aanraken.
Alle gloeidraden staan in serie, dus als je wat ziet gloeien zullen die wel allemaal in orde zijn.
Niet met één hand aan het toestel en met de andere b.v. aan de verwarming (levensgevaarlijk).
Als de knoppen er af zijn ook de potmeter assen niet aanraken.
Alle gloeidraden staan in serie, dus als je wat ziet gloeien zullen die wel allemaal in orde zijn.
Om het even makkelijk te maken, zo klinkt het nu: http://www.youtube.com/watch?v=XR-0yXSH9bY
De speaker die er in zat is ook helemaal uitgedroogt, ik durfte hem amper aan te raken
De speaker die er in zat is ook helemaal uitgedroogt, ik durfte hem amper aan te raken
- RobertD
- Contacteer:
Als de voedingselco echt op zou zijn dan zou die radio de hele tijd brommen. Nu zoemt hij vooral wanneer er een zender is gekozen. Ik zou inderdaad de kleine condensatortjes eens vervangen. Die elco is wel een kandidaat om ook uit te wisselen, maar zo te horen is dat niet de veroorzaker van het geratel. Van de HF techniek weet ik niet zoveel, dus daar kan ik je niet mee helpen.