Uitgangstrafo's van een KT88PP opwaarderen
Geplaatst: ma 28 dec 2009, 19:14
Uitgangstransfo’s:
Een vijftal jaren gelden heb ik een KT88PP-versterker gebouwd volgens volgend ontwerp : http://www.diyparadiso.com/boully4.htm
De gebruikte uitgangs-transfo’s zijn van Lundahl: http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1679.pdf
De secundaire wikkeling volgens schema B aangesloten.
De primaire wikkeling van de uitgangstransfo is gekoppeld met de anodes van de KT88 buizen. Meestal staan deze in triode geschakeld, maar desgewenst om te schakelen met een schakelaartje naar ultra lineair door de anode over 37% van de ingangswikkeling terug te koppelen aan het rooster van de buis.
Mijn vraag: ik overweeg een upgrade naar Tango uitgangstrafo’s maar ik weet niet of dit zo maar kan en welke factoren bepalend zijn om zoiets te doen lukken.
Vermoedelijk moet de trafo de uitgangsspanning van een KT88 aankunnen.
Van een uitgangstansfo’s begrijp ik immers deze de hoge uitgangsspanning van de eindtrap om te vormen naar een lagere in gerelateerd naar de wikkelverhouding.
Ik denk dat ik ook dezelfde wikkelverhouding als bij de Lundahl dien te kiezen.
Bij de Lundahl is deze 22+12,5+22+12,5:2+1+2+1. Vanaf dan ben ik zoek hoe ik dit moet interpreteren (gezien aansluitschema B).
Of is deze autmatisch juist als je een uitgangstransfo kiest voor een KT88PP?
Verder moet ik ook op de primaire wikkeling de mogelijkheid hebben om in de wikkeling de ultralineair terugkoppeling aan te sluiten.
Iemand die me iets kan bijleren over uitgangstranfo’s?
Mvg,
Dirk
Een vijftal jaren gelden heb ik een KT88PP-versterker gebouwd volgens volgend ontwerp : http://www.diyparadiso.com/boully4.htm
De gebruikte uitgangs-transfo’s zijn van Lundahl: http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1679.pdf
De secundaire wikkeling volgens schema B aangesloten.
De primaire wikkeling van de uitgangstransfo is gekoppeld met de anodes van de KT88 buizen. Meestal staan deze in triode geschakeld, maar desgewenst om te schakelen met een schakelaartje naar ultra lineair door de anode over 37% van de ingangswikkeling terug te koppelen aan het rooster van de buis.
Mijn vraag: ik overweeg een upgrade naar Tango uitgangstrafo’s maar ik weet niet of dit zo maar kan en welke factoren bepalend zijn om zoiets te doen lukken.
Vermoedelijk moet de trafo de uitgangsspanning van een KT88 aankunnen.
Van een uitgangstansfo’s begrijp ik immers deze de hoge uitgangsspanning van de eindtrap om te vormen naar een lagere in gerelateerd naar de wikkelverhouding.
Ik denk dat ik ook dezelfde wikkelverhouding als bij de Lundahl dien te kiezen.
Bij de Lundahl is deze 22+12,5+22+12,5:2+1+2+1. Vanaf dan ben ik zoek hoe ik dit moet interpreteren (gezien aansluitschema B).
Of is deze autmatisch juist als je een uitgangstransfo kiest voor een KT88PP?
Verder moet ik ook op de primaire wikkeling de mogelijkheid hebben om in de wikkeling de ultralineair terugkoppeling aan te sluiten.
Iemand die me iets kan bijleren over uitgangstranfo’s?
Mvg,
Dirk