Uitgangstrafo's van een KT88PP opwaarderen
Moderator: Beheerdersteam
Uitgangstrafo's van een KT88PP opwaarderen
Uitgangstransfo’s:
Een vijftal jaren gelden heb ik een KT88PP-versterker gebouwd volgens volgend ontwerp : http://www.diyparadiso.com/boully4.htm
De gebruikte uitgangs-transfo’s zijn van Lundahl: http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1679.pdf
De secundaire wikkeling volgens schema B aangesloten.
De primaire wikkeling van de uitgangstransfo is gekoppeld met de anodes van de KT88 buizen. Meestal staan deze in triode geschakeld, maar desgewenst om te schakelen met een schakelaartje naar ultra lineair door de anode over 37% van de ingangswikkeling terug te koppelen aan het rooster van de buis.
Mijn vraag: ik overweeg een upgrade naar Tango uitgangstrafo’s maar ik weet niet of dit zo maar kan en welke factoren bepalend zijn om zoiets te doen lukken.
Vermoedelijk moet de trafo de uitgangsspanning van een KT88 aankunnen.
Van een uitgangstansfo’s begrijp ik immers deze de hoge uitgangsspanning van de eindtrap om te vormen naar een lagere in gerelateerd naar de wikkelverhouding.
Ik denk dat ik ook dezelfde wikkelverhouding als bij de Lundahl dien te kiezen.
Bij de Lundahl is deze 22+12,5+22+12,5:2+1+2+1. Vanaf dan ben ik zoek hoe ik dit moet interpreteren (gezien aansluitschema B).
Of is deze autmatisch juist als je een uitgangstransfo kiest voor een KT88PP?
Verder moet ik ook op de primaire wikkeling de mogelijkheid hebben om in de wikkeling de ultralineair terugkoppeling aan te sluiten.
Iemand die me iets kan bijleren over uitgangstranfo’s?
Mvg,
Dirk
Een vijftal jaren gelden heb ik een KT88PP-versterker gebouwd volgens volgend ontwerp : http://www.diyparadiso.com/boully4.htm
De gebruikte uitgangs-transfo’s zijn van Lundahl: http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1679.pdf
De secundaire wikkeling volgens schema B aangesloten.
De primaire wikkeling van de uitgangstransfo is gekoppeld met de anodes van de KT88 buizen. Meestal staan deze in triode geschakeld, maar desgewenst om te schakelen met een schakelaartje naar ultra lineair door de anode over 37% van de ingangswikkeling terug te koppelen aan het rooster van de buis.
Mijn vraag: ik overweeg een upgrade naar Tango uitgangstrafo’s maar ik weet niet of dit zo maar kan en welke factoren bepalend zijn om zoiets te doen lukken.
Vermoedelijk moet de trafo de uitgangsspanning van een KT88 aankunnen.
Van een uitgangstansfo’s begrijp ik immers deze de hoge uitgangsspanning van de eindtrap om te vormen naar een lagere in gerelateerd naar de wikkelverhouding.
Ik denk dat ik ook dezelfde wikkelverhouding als bij de Lundahl dien te kiezen.
Bij de Lundahl is deze 22+12,5+22+12,5:2+1+2+1. Vanaf dan ben ik zoek hoe ik dit moet interpreteren (gezien aansluitschema B).
Of is deze autmatisch juist als je een uitgangstransfo kiest voor een KT88PP?
Verder moet ik ook op de primaire wikkeling de mogelijkheid hebben om in de wikkeling de ultralineair terugkoppeling aan te sluiten.
Iemand die me iets kan bijleren over uitgangstranfo’s?
Mvg,
Dirk
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Uitgangstrafo's van een KT88PP opwaarderen
Wanneer je een uitgangstransformator voor een KT88 bestelt, dan zullen de impedanties vanzelf moeten kloppen.
Ik vraag me alleen af wat je denkt te winnen met de Tango transformatoren? Ze zijn vooral heel duur, maar de Lundahls zijn volgens mij ook heel goed. Is er iets dat je mist in het geluid?
Voor het geld kun je waarschijnlijk beter een paar trafo's op amorfe kernen bij AE-Europe bestellen. Ik zou er weer eens wat literatuur op na moeten slaan, maar volgens mij heeft de UGT op een push-pull ontwerp minder invloed dan bij een single ended versterker.
Ben dus vooral benieuwd naar je beweegredenen.
Ik vraag me alleen af wat je denkt te winnen met de Tango transformatoren? Ze zijn vooral heel duur, maar de Lundahls zijn volgens mij ook heel goed. Is er iets dat je mist in het geluid?
Voor het geld kun je waarschijnlijk beter een paar trafo's op amorfe kernen bij AE-Europe bestellen. Ik zou er weer eens wat literatuur op na moeten slaan, maar volgens mij heeft de UGT op een push-pull ontwerp minder invloed dan bij een single ended versterker.
Ben dus vooral benieuwd naar je beweegredenen.
Re: Uitgangstrafo's van een KT88PP opwaarderen
Rationele beweegredenen heb ik niet, tenzij misschieen dat ik graag in koper investeer
.
Ik kan een PP-versterker aan een spotprijs kopen waar twee van die tango's opzitten. De brave borst heeft geen weet van de waarde van die dingen.
En ik ben nieuwsgierig of het verschil zou uitmaken.
Helaas begrijp ik de werking van die uitgangstransfo te weinig. De theorie begrijp ik in grove lijnen wel, een schema nabouwen lukt ook wel, maar om dingen te gaan modifiëren kom ik kennis te kort.
Ik kan een PP-versterker aan een spotprijs kopen waar twee van die tango's opzitten. De brave borst heeft geen weet van de waarde van die dingen.
En ik ben nieuwsgierig of het verschil zou uitmaken.
Helaas begrijp ik de werking van die uitgangstransfo te weinig. De theorie begrijp ik in grove lijnen wel, een schema nabouwen lukt ook wel, maar om dingen te gaan modifiëren kom ik kennis te kort.
Re: Uitgangstrafo's van een KT88PP opwaarderen
Hoor eigenlijk ook alleen maar goeden dingen over Lundahl's.
Amorfe kernen ? Las ergens dat die Sansui trafo bakkers er juist op tegen zijn.
Amorfe kernen ? Las ergens dat die Sansui trafo bakkers er juist op tegen zijn.
Re: Uitgangstrafo's van een KT88PP opwaarderen
Ik heb ook niet te klagen over die Lundahls, ben enkel nieuwsgierig of er verschil te horen is in positieve zin wanneer ik er die Tango's zou opzetten.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Uitgangstrafo's van een KT88PP opwaarderen
Als je het geld ervoor over hebt kun je ook eerst de twee versterkers naast elkaar zetten en stuk voor stuk beluisteren. Wellicht kun je zonder ombouwen de verschillen al horen.
Re: Uitgangstrafo's van een KT88PP opwaarderen
Je hebt waarschijnlijk wel gelijk Robertd.
Het opzet van dit draadje was echter dat ik iets wou bijleren over uitgangstransfo's en te weten komen welke parameters van een uitgangstransfo van tel zijn.
Het opzet van dit draadje was echter dat ik iets wou bijleren over uitgangstransfo's en te weten komen welke parameters van een uitgangstransfo van tel zijn.
Re: Uitgangstrafo's van een KT88PP opwaarderen
Wellicht is dit dan leerzaam: http://www.triodefestival.net/index.php ... 9-shootout
Zie ook de link naar de metingen helemaal onderaan de pagina
Zie ook de link naar de metingen helemaal onderaan de pagina
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Uitgangstrafo's van een KT88PP opwaarderen
Wat voor buizen zitten er op de PP-versterker die je voor een spotprijs kan kopen? En hoeveel buizen zitten er op die versterker. Als er namelijk maar 1 eindbuis op zit dan is het een SE uitgangstrafo.Ik kan een PP-versterker aan een spotprijs kopen waar twee van die tango's opzitten. De brave borst heeft geen weet van de waarde van die dingen.
En ik ben nieuwsgierig of het verschil zou uitmaken.
Voor een KT88 pp moet je uitgangstrafo een primaire impedantie hebben van rond de 4k-6k6.
Re: Uitgangstrafo's van een KT88PP opwaarderen
Geen zorgen, ik kan een single end van een push pull onderscheiden.
De eindbezetting van de andere versterker is net dezelfde als de mijne nl. per kanaal 2 X 1 KT88 in tegenfase.
Alleen zijn de UGTs die erop zitten ongeveer 3 keer zo groot/zwaar als mijn Lundahls.
Ik begrijp dat het geen kwaad kan om deze te verwisselen omdat ze vermoedelijk dezelfde primaire impedantie hebben?
Nu nog even bezinnen of ik me aan dit exeriment wil wagen.
De eindbezetting van de andere versterker is net dezelfde als de mijne nl. per kanaal 2 X 1 KT88 in tegenfase.
Alleen zijn de UGTs die erop zitten ongeveer 3 keer zo groot/zwaar als mijn Lundahls.
Ik begrijp dat het geen kwaad kan om deze te verwisselen omdat ze vermoedelijk dezelfde primaire impedantie hebben?
Nu nog even bezinnen of ik me aan dit exeriment wil wagen.

