Pagina 1 van 2

Zelfbouw cd-speler

Geplaatst: vr 24 sep 2004, 20:54
door Leeuwarden
Net even wat zitten te klooien met een imagebank zodat ik eindelijk ook eens wat plaatje kan laten zien in de diverse forums. Hierbij dus een plaatje van mijn CDM-12 loopwerk van Steinmusic. Zoals hij hier te zien is zijn er nog geen modificaties aan gedaan maar ik heb nog een zak met ongeveer 50 onderdelen die er nog in moeten. (voornamelijk condensatoren). Voordeel van deze CDM-12 is dat er een doodgewone PCB onder het loopwerk is gemonteerd gewone komponenten die je met het blote oog kan waarnemen :-) Zoals ie nu is klinkt het al bijzonder goed. Het heeft er in iedergeval voor gezorgd dat ik zonder tranen in de ogen mijn Marantz CD-80 heb verkocht.

Afbeelding

Re: Zelfbouw cd-speler

Geplaatst: za 25 sep 2004, 11:38
door Henkjan
Leeuwarden schreef:
.... Zoals hij hier te zien is zijn er nog geen modificaties aan gedaan maar ik heb nog een zak met ongeveer 50 onderdelen die er nog in moeten. ....... Zoals ie nu is klinkt het al bijzonder goed.
:?:

Geplaatst: za 25 sep 2004, 12:44
door Leeuwarden
Wat wil je weten, Henk-Jan?

Geplaatst: za 25 sep 2004, 15:05
door Paul
waarschijnlijk hoe de cd speler met 50 ontbrekende onderdelen al erg goed kan klinken :?:

Geplaatst: za 25 sep 2004, 15:07
door SARK
En wat die 50 onderdelen gaan worden :?:

Geplaatst: za 25 sep 2004, 16:14
door Henkjan
Leeuwarden schreef:
Wat wil je weten, Henkjan?
Paul schreef:
waarschijnlijk hoe de cd speler met 50 ontbrekende onderdelen al erg goed kan klinken :?:
:!:

Geplaatst: za 25 sep 2004, 20:50
door Leeuwarden
Die 50 onderdelen zijn voor de modificaties. De speler zoals ie op het bovenstaande plaatje staat speelt gewoon.
Plaatje hieronder is zoals ik alles heb gekocht.

Afbeelding

Het zakje naast de Sprague 580000 uF elco bevat de meeste onderdelen voor de modificatie. Zoals gezegd: het merendeel condensatoren.

Re: Zelfbouw cd-speler

Geplaatst: zo 07 nov 2004, 21:38
door weidok
Leeuwarden schreef:
Net even wat zitten te klooien met een imagebank zodat ik eindelijk ook eens wat plaatje kan laten zien in de diverse forums. Hierbij dus een plaatje van mijn CDM-12 loopwerk van Steinmusic. Zoals hij hier te zien is zijn er nog geen modificaties aan gedaan maar ik heb nog een zak met ongeveer 50 onderdelen die er nog in moeten. (voornamelijk condensatoren). Voordeel van deze CDM-12 is dat er een doodgewone PCB onder het loopwerk is gemonteerd gewone komponenten die je met het blote oog kan waarnemen :-) Zoals ie nu is klinkt het al bijzonder goed. Het heeft er in iedergeval voor gezorgd dat ik zonder tranen in de ogen mijn Marantz CD-80 heb verkocht.

Afbeelding
Wil ik wel eens vergelijken met mij HK 7600 :shock: :shock:

Geplaatst: ma 08 nov 2004, 21:07
door Leeuwarden
Dat kan.

Geplaatst: vr 12 nov 2004, 10:51
door voodooless
Way cool!

Maar de grote hamvraag is natuurlijk: waar heb je het spul vandaan? Welke schema's, wat voor DAC, loopwerk e.d... Ik zie daar een Tevion boekje liggen, dat lijkt naar de Aldi te verwijzen :shock: . En natuurlijk het belangrijkste: wat kost het? En wat ga je met die 0.58 F elko doen? Dat ding stop je nog niet in een poweramp...

Dus: Enlighten us!

Geplaatst: vr 12 nov 2004, 14:28
door SARK
deepspace schreef:
Way cool!

Maar de grote hamvraag is natuurlijk: waar heb je het spul vandaan? Welke schema's, wat voor DAC, loopwerk e.d... Ik zie daar een Tevion boekje liggen, dat lijkt naar de Aldi te verwijzen :shock: . En natuurlijk het belangrijkste: wat kost het? En wat ga je met die 0.58 F elko doen? Dat ding stop je nog niet in een poweramp...

Dus: Enlighten us!
De CDM-12 is een Philips loowerk, ik moet zeggen dat de meeste (ik ken ze niet allemaal) loopwerken van Philips erg goed en stabiel zijn ... De SONY loopwerken daarentegen :shock:

Geplaatst: zo 05 dec 2004, 11:54
door weidok
SARK schreef:
En wat die 50 onderdelen gaan worden :?:
Is ie vervoersgereed voor vergelijkingstest

Geplaatst: wo 15 dec 2004, 14:10
door voodooless
Ik snel mijn vraag nog maar eens een keer, aangezien ik pas een
gedeeltelijk antwoord heb gekregen..

deepspace schreef:
Way cool!

Maar de grote hamvraag is natuurlijk: waar heb je het spul vandaan? Welke schema's, wat voor DAC, loopwerk e.d... Ik zie daar een Tevion boekje liggen, dat lijkt naar de Aldi te verwijzen :shock: . En natuurlijk het belangrijkste: wat kost het? En wat ga je met die 0.58 F elko doen? Dat ding stop je nog niet in een poweramp...

Dus: Enlighten us!

Geplaatst: wo 15 dec 2004, 20:38
door weidok
weidok schreef:
SARK schreef:
En wat die 50 onderdelen gaan worden :?:
Is ie vervoersgereed voor vergelijkingstest
Ik heb em kunnen vergelijken met de HK 7600
en dat nog wel op een plankje .....

Er was verschil....
Bas strakker
Meer rust in de weergave
Hoog ook "schoner"

Mooi loopwerk ..

Wellicht dat alles in mooie stabiele behuizing
nog mooier klinkt

Leeuwarden bedankt !!!

Geplaatst: do 16 dec 2004, 20:26
door Leeuwarden
deepspace schreef:
Ik snel mijn vraag nog maar eens een keer, aangezien ik pas een
gedeeltelijk antwoord heb gekregen..

deepspace schreef:
Way cool!

Maar de grote hamvraag is natuurlijk: waar heb je het spul vandaan? Welke schema's, wat voor DAC, loopwerk e.d... Ik zie daar een Tevion boekje liggen, dat lijkt naar de Aldi te verwijzen :shock: . En natuurlijk het belangrijkste: wat kost het? En wat ga je met die 0.58 F elko doen? Dat ding stop je nog niet in een poweramp...

Dus: Enlighten us!
Sorry even niet opgelet...

Het Geval is gekocht bij SteinMusic (www.steinmusic.de)
De Tevion is de afstandbediening. Die is erg handig als er nog geen knopjes op zitten... :-)
Het is eigenlijk gewoon een standaard Philips CDM-12 loopwerkje met een ingebouwde dac. Geen idee welke, misschien staat het op de site van Steinmusic.
En die elko is maar 6,3 volt. Die gaat inderdad niet in een versterker. Maar hij gaat dus wel in de (5V) voeding. Samen met nog een 0,47F elko.

Ik heb inmiddels het waarschuwen bij nieuw bericht vakje aangeklikt dus als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel...

Jan

Geplaatst: do 16 dec 2004, 20:28
door Leeuwarden
weidok schreef:

Wellicht dat alles in mooie stabiele behuizing
nog mooier klinkt

Leeuwarden bedankt !!!
Dat verwacht ik eigenlijk niet. Wat er niet omheen zit kan ook niet meetrillen...

Ik vond het leuk om em even op jouw Fostexen te horen. Klonk Super!

Jan

Geplaatst: do 16 dec 2004, 20:39
door voodooless
Ah, kijk :) Ik vind het nog behoorlijk veel geld voor een loopwerkje, (met natuurlijk wel een display en een controller). Ik zou zijn gegaan voor de versie zonder DAC, en had er zelf een multibit DAC bij gemaakt. Ik denk dat je daar meer winst mee kan halen dan al die andere tweaks (afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte DAC/ontwerp natuurlijk). Maar goed, voor een fatsoendelijk DAC ontwerp ben je dan ook weer meer geld kwijt.

Persoonlijk vind ik zoveel capaciteit in de voeding wel mega overkill, maar goed ;) Hat zal in ieder geval geen kwaat doen :roll:

Toch zeer cool project, ik had alleen verwacht dat het wat minder zou kosten. Nouja, Ik blijf wel bij mijn CD-5400 :)

Geplaatst: do 16 dec 2004, 20:51
door Leeuwarden
Het leuke van dit ding is dat je em makkelijk kan modificeren. Er worden nauwelijks smd componenten gebruikt wat het upgraden toch wel een stuk makkelijker maakt. En de prijs? Wat zal ik er van zeggen. Ik hoorde maar minimaal verschil tussen mijn Marantz CD80 en dit loopwerk. En die CD80 was bijna 5 x zo duur...

Re: Zelfbouw cd-speler

Geplaatst: za 20 mar 2010, 15:43
door mischa72
Een oud topic, maar ik ben benieuwd wat ervan geworden is.

Groeten,
Mischa

Re: Zelfbouw cd-speler

Geplaatst: za 20 mar 2010, 15:47
door eXtink
mischa72 schreef:
Een oud topic, maar ik ben benieuwd wat ervan geworden is.

Groeten,
Mischa
Hoe kom je in hemels naam op dit topic uit 2004? :S
Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd :D

Re: Zelfbouw cd-speler

Geplaatst: za 20 mar 2010, 15:57
door Leeuwarden
Heel toevallig net aan Barry verkocht. Heb er een tijd naar tevredenheid mee gespeeld. Toen heb ik een oude CD-60 van Marantz gekocht en uitgerust met een Buizentrapje. Staat toch wel zo netjes in de kast en dus stond de Stein werkeloos...

Re: Zelfbouw cd-speler

Geplaatst: za 20 mar 2010, 16:07
door eXtink
Heb je nog foto's?

Re: Zelfbouw cd-speler

Geplaatst: za 20 mar 2010, 16:14
door Leeuwarden
Nee alleen die hier al staan.

Re: Zelfbouw cd-speler

Geplaatst: za 20 mar 2010, 16:32
door Barry2001
Inderdaad, heb 'm net een week thuis. Wil er wat mee gaan experimenteren, eventueel ook een buizentrapje, eens kijken. Welk buizentrapje heb je gebruikt Jan?

Re: Zelfbouw cd-speler

Geplaatst: za 20 mar 2010, 16:34
door Leeuwarden
Van die Pool... Toe hoe heet ie ook al weer...